گلایه های پلیس از همکاری نکردن برای ساماندهی معتادان متجاهر

به گزارش مجله فیروزی، گروه استان ها - فرمانده انتظامی تهران عظیم از جمع آوری بیش از 8 هزار معتاد متجاهر از ابتدای امسال تا به امروز اطلاع داد.

گلایه های پلیس از همکاری نکردن برای ساماندهی معتادان متجاهر

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین رحیمی در اجرای طرح ظفر که پیش از ظهر امروز در محله هرندی اجرا شد، درباره افزایش حضور معتادان متجاهر در بعضی از معابر بیان داشت: وظیفه نیروی انتظامی جمع آوری معتادان متجاهر است و ما توانایی این را داریم که تمامی این افراد را ظرف یک هفته جمع کنیم اما باید درخواست کنم از دستگاه هایی مانند بهزیستی و ... که در فرآیند نگهداری و بازپروری این افراد همکاری نمایند.

وی ادامه داد: مثلا ما معتادان متجاهر را جمع آوری می کنیم، مدتی در مراکز می ماند و وقتی منتظر دستگاه ها می مانیم و هیچ اتفاقی صورت نمی گیرد و این افراد هم نیم ساعت بعد به خاستگاه خودشان که در مناطق شوش و مولوی و هرندی و ... برمی گردند.

فرآیند بازپروری معتادان باید اصلاح گردد

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه باید فرآیند بازپروری معتادان اصلاح گردد، عنوان داشت: وقتی فرد معتاد از مرکز بیرون می آید باید بتواند به جامعه و خانواده برگردد و ما مسئله ای در جمع آوری نداریم اما دستگاهی که باید این افراد را به جامعه برگرداند ضروری است همکاری لازم را انجام دهد.

رئیس پلیس تهران با تاکید بر اینکه نگهداری از معتادان متجاهر وظیفه پلیس نیست، اظهار کرد: پلیس وظیفه جمع آوری این افراد را برعهده دارد و به همین دلیل نیز از ابتدای سال تا به امروز 8082 معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع اوری شده اند. در طرح ظفر اخیر نیز طی سه روز 1800 معتاد متجاهر مرد و 70 معتاد متجاهر زن جمع آوری شدند.

مراکز نگهداری معتدان باید از محل زندگی مردم جمع آوری گردد

سردار رحیمی ادامه داد: در زمینه جمع آوری معتادان متجاهر و برخورد با آنان ناجا به تنهایی دارای مسوولیت نیست و دستگاه های دیگر هم باید پای کار بیایند ما سه سال و نیم است که فریاد می زنیم 12 مرکز کاهش آسیب و متادون درمانی و گرمخانه در محله شوش، مولوی و هرندی داریم؛ مراکزی که در کنار خانه های مردم ساخته شده است و روزانه بالغ بر 4000 نفر به این مراکز مراجعه می نمایند.

وی اضافه نمود:باید این مراکز از محل زندگی مردم جمع آوری گردد اما کسی اعتنایی نمی کند و جای تاسف دارد که تا به امروز کاری در این زمینه صورت نگرفته است. این مراکز باید به خارج از شهر و محل زندگی مردم منتقل گردد.

این مقام ارشدانتظامی ادامه داد: چهار سال است که فریاد می زنیم 2000 معتاد متجاهر داریم که این تعداد دارای بیماری های عفونی و واگیردار هستند اما محلی برای نگهداری این بیماران به پلیس داده نمی گردد. در طرح های جمع آوری معتادان متجاهر 50 درصد از معتادان پذیرش نمی شوند و به جامعه بازمی گردند چرا که یا کبر سن و یا صغر سن و یا دارای زخم های باز هستند و یا دارای بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز.

سردار رحیمی با بیان اینکه 3817 نفر از هشت هزار نفری که در این مدت جمع آوری شده اند، به دلیل کهولت سن، بیماری، معلولیت جسمی و غیره پذیرش نمی شوند، گفت:حتی بعضی از این افراد کارت های متادون درمانی هم دارند.

فرمانده انتظامی تهران عظیم با ابراز گلایه از عدم همکاری با پلیس، اعلام کرد: وقتی هیچ نهادی برای نگهداری از معتادان متجاهر با ما همکاری نمی کند، باید چه کار کنیم؟ مردم فکر می نمایند ناجا کم کاری نموده است اما اجازه بدهید بگویم که ناجا در زمینه مبارزه با مواد مخدر کاملاً تنهاست و در همین شهر تهران حدود 20 هزار معتاد متجاهر وجود دارد اما ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر در پایتخت 10 هزار نفر است یعنی همیشه ما 10 هزار معتاد متجاهر رها در جامعه داریم.

سردار رحیمی در پاسخ به پرسشی در خصوص پلمب منازل و پاتوق های محل مصرف اضافه نمود: 143 باب منزل را از اواخر سال 97 پلمب کردیم که این منازل 855 اتاقک قرار داشت و تماما به محلی برای مصرف مواد بدل شده بود. متأسفانه در ابتدای سال جاری متوجه شدیم این منازل برطرف پلمب شده اند.

وی با اشاره تاثیرات اعتیاد بر وقوع جرائم گفت: معتادان متجاهر 60 درصد سرقت های خرد را انجام می دهند. بعضی از آنان به خفت گیری روی می آورند علاوه بر آن اعتیاد یکی از اصلی ترین دلایل طلاق است و همین موارد آسیب های بسیاری را به دنبال دارد.

رئیس پلیس تهران همچنین روزگذشته در پاسخ به پرسشی درباره انتشار ویدیویی از معتادان در حال استعمال مواد مخدر در محله هرندی گفت: به محض انتشار این فیلم همکاران من در همان محل حضور پیدا کردند و آنالیز های لازم را انجام دادند که در جریان آن تعیین شد این فیلم قدیمی است و اکنون چنین وضعیتی در آن محل وجود ندارد البته که موضوع معتادان متجاهر جزو اولویت های پلیس و چالش های این منطقه محسوب می گردد و ما همیشه طرح هایی را در این مناطق اجرا می کنیم به طوری که طی 48 ساعت گذشته حدود 500 معتاد متجاهر از این مناطق جمع آوری شدند و متاسفانه محله هایی نظیرهرندی، شوش و مولوی به فضایی برای تجمع معتادان متجاهر بدل شده اند و علی رغم تمام اقدامات اجرا شده باید تمام دستگاه ها اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1489

به "گلایه های پلیس از همکاری نکردن برای ساماندهی معتادان متجاهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه های پلیس از همکاری نکردن برای ساماندهی معتادان متجاهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید