غذاهای محلی گرگان که باید آنها را امتحان کرد!

به گزارش مجله فیروزی، تنوع قومی استان گلستان باعث شده شهرهای این استان غذاهای محلی متنوعی داشته باشند. برای مثال فقط در شهر گرگان اقوامی مانند گرگانی ها، استرآبادی ها، بلوچ ها، مازنی ها، سیستانی ها، ترک ها(قزلباش ها، ترکمن ها، آذربایجانی ها، قزاق ها) و مهاجرانی از استان های خراسان و سمنان زندگی می نمایند. هر یک از این اقوام فرهنگ، آداب رسوم و غذاهای محلی مخصوص به خود را دارند، به همین دلیل سفره گرگانی ها بسیار رنگین و پر از غذاهای مختلف است. گردشگران در زمان سفر به این شهر می توانند از خوردن غذاهای متنوع محلی گرگان لذت ببرند. در این مقاله خوشمزه ترین غذاهای محلی گرگان را معرفی می کنیم، با خبرنگاران همراه باشید.

غذاهای محلی گرگان که باید آنها را امتحان کرد!

چکدرمه، از معروف ترین غذاهای سنتی گرگان - غذاهای محلی گرگان

چکدرمه، از معروف ترین غذاهای سنتی گرگان، منطقه بندر ترکمن و آق قلا است که معمولا در مهمانی ها و مجالس و حتی پیک نیک های مردم این منطقه پخته می گردد. از دیگر نام های این غذای محلی می توان به چکدیرمه یا چگدیرمه هم اشاره نمود. ظاهر چکدرمه بسیار شبیه به استانبولی پلو خودمان است و برای تهیه آن موادی مانند گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی، آب و ادویه را می پزند و سپس گوشت ها را جدا نموده و برنج را به عصاره به جای مانده اضافه می نمایند. در نهایت بعد از پخت، برنج را در ظرف می کشند و تکه های گوشت را روی آن می گذارند.

این شیوه پخت طعم بی نظیری به غذا می دهد. ترکمن ها این غذا را در ظرف مخصوص چدنی به نام قازان می پزند و آن را همراه با دوغ شتر و سبزی می خورند. در پخت سنتی چکدیرمه معمولا از گوشت گوسفند استفاده می گردد اما امروزه بعضی ها این غذا را با گوشت مرغ و ماهی هم طبخ می نمایند.

باسترمه، غذایی محبوب برای علاقه مندان به غذاهای دریایی

باسترمه، غذایی محبوب برای علاقه مندان به غذاهای دریایی است زیرا در تهیه این غذا از ماهی ازون برون یا ماهی های دیگر استفاده می گردد. این غذای مجلسی جایگاه ویژه ای در بین غذاهای محلی گرگان دارد و در پخت آن از موادی مانند ماهی، برنج، پیاز، سیب زمینی، انار و ادویه استفاده می گردد. باسترمه یک غذای مجلسی با طعم عالی است و در بیشتر ضیافت های و مهمانی های مردم گرگان طبخ می گردد. این غذا به علت وجود دانه های انار مزه لذیذ و متفاوتی دارد و گردشگران می توانند آن را در بیشتر رستوران های گرگان امتحان نمایند.

بورک یا بوروک، غذایی مشابه پیراشکی

بورک یا بوروک، غذایی مشابه پیراشکی است که در کشورهای مختلفی مانند ترکمنستان، ترکیه و ایران طبخ می گردد. این غذا یکی از محبو ترین غذاهای محلی گرگان و اقوام ترکمن است و نقش پررنگی در مهمانی ها و مراسم های مختلف مردم این منطقه دارد. در تهیه بورک ترکمنی خمیر را با موادی مانند سبزی، گوشت، سیب زمینی و ادویه پر می نمایند و در تنور می پزند. البته در گرگان انواع مختلفی از بورک پخته می شوند که در میان آن ها بورک گوشت و اسفناج پرطرفدارتر هستند.

ماش پلو، غذایی ساده با طعمی لذیذ

ماش پلو، غذایی ساده با طعمی لذیذ است که در بین ترکمن ها جایگاه ویژه ای دارد. این غذا با ماش، برنج، گوشت چرخ نموده، پیاز، زعفران، روغن زیتون و ادویه درست می گردد. البته بعضی ها ماش پلو را بدون گوشت درست می نمایند که برای گیاهخواران بسیار ایده آل است. ماش پلو به عنوان یکی از غذاهای محلی گرگان در کنار سبزی، سالاد، ماست محلی و آبگوشت ماهیچه سرو می گردد. جالب است بدانید مردم گرگان از غذاهای طبخ شده با ماش زیاد استقبال می نمایند.

خورشت ساک، یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی گرگان - غذاهای محلی گرگان

خورشت ساک، یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی گرگان است که عطر و طعم بی نظیری دارد. توصیه می کنیم حتما طعم این غذای خوشمزه را در استان گلستان بچشید. خورشت ساک در مناسبت های خاص به عنوان غذای نذری طبخ می گردد و در تهیه آن از موادی مانند گوشت گوسفندی یا بره، پیاز، سیر، روغن، آرد، نخود و اسفناج استفاده می گردد. این خورشت معمولا با پلوی ساده یا زرشک پلو سرو می گردد و برای چشیدن طعم آن بهتر است به رستوران های شهر گرگان سر بزنید.

ماش پتی خارش یا خورشت ماش

ماش پتی خارش یا خورشت ماش یکی دیگر از غذاهای محلی گرگان است. این غذای خوشمزه بیشتر در فصل های زمستان و بهار پخته می گردد. ترکمن ها این غذای مغذی و پرخاصیت را با موادی مانند ماش، اسفناج، کدو تنبل خرد شده، لوبیا چشم بلبلی، لبو، آرد، سیر، رب انار و ادویه درست می نمایند. خورشت ماش معمولا به همراه کوکو سیب زمینی و پلو خورده می گردد.

نخود پلو گرگانی - غذاهای محلی گرگان

نخود پلو گرگانی به علت داشتن پتاسیم، کلسیم، ویتامین و آهن بسیار مقوی و پرخاصیت است. در تهیه این غذا از موادی مانند برنج، رب انار، نخود، مرغ یا گوشت قرمز، زعفران، پیاز و ادویه های مختلف استفاده می گردد. گوشت استفاده شده در این پلو ممکن است به صورت تکه های گوشت یا گوشت چرخ نموده قلقلی باشد. نخود پلو در مراسم های مختلفی مانند عروسی، عزا و مراسم های مربوط به ماه مبارک رمضان تهیه می گردد.

کئی ترشک، غذای تهیه شده از کدو سبز

کئی ترشک، غذایی تهیه شده از کدو سبز است که طعم بسیار خوبی دارد. مردم گرگان و استان گلستان برای تهیه این غذا از کدو سبز، پیاز سرخ شده و آب نارنج استفاده می نمایند و این غذای ساده و خوشمزه را با نان می خورند. کئی ترشک یا کدو ترشک یکی از ساده ترین و محبوب ترین غذاهای محلی گرگان است.

آش خمیر، یک آش مقوی و لذیذ

آش خمیر، یک آش مقوی و لذیذ و یکی از معروف ترین غذاهای محلی گرگان است. ترکمن ها برای تهیه این آش از موادی مانند لوبیا، نخود، رشته آش(خمیر)، ماش، کدو، سبزی، رب انار محلی یا آلوچه و عصار قلم گاو استفاده می نمایند. مزه ترش این آش به خاطر رب انار یا آلوچه است که معمولا در زمان پخت به آن اضافه می گردد.

آش ماش، آش اصیل ایرانی

آش ماش، آش اصیل ایرانی است. این آش در استان های گلستان، لرستان، اصفهان، یزد و کرمان در شکل های مختلفی درست می گردد. ترکمن های گرگان با ماش غذاهای متنوعی از جمله آش ماش درست می نمایند که بسیار خوشمزه است. این آش به جز طعم بسیار عالی خاصیت فراوانی هم دارد و به درمان سرماخوردگی، کم خونی و کاهش کلسترول خون یاری می نماید. گرگانی ها در تهیه آش ماش از موادی مانند ماش، عدس، پیاز، گوشت چرخ نموده، سبزیجاتی مانند گشنیز و جعفری و ادویه جات استفاده می نمایند.

اسپه شله یکی از برترین آش های گرگان

اسپه شله یکی از برترین آش های گرگان است که بیشتر در روزهای سرد سال تهیه می گردد. گرگانی ها در تهیه این آش از موادی مانند برنج، سبزهای معطر، شکر، انار ترش و ادویه استفاده می نمایند. به طور کلی آش ها جزو خوشمزه ترین غذاهای محلی گرگان هستند و شما می توانید در سفر به این شهر، آش های خوشمزه ای را در رستوران های گرگان امتحان کنید.

گوجه آش، آشی پرطرفدار در میان ترکمن ها - غذاهای محلی گرگان

گوجه آش، آشی پرطرفدار در میان ترکمن های گرگان است. این آش از موادی مانند گوشت، برنج، پیاز، گوجه فرنگی و ادویه جات تهیه می گردد و در انتها به آن نعناع داغ می زنند تا طعم بهتری بگیرد. ترکمن ها ابتدا گوشت را با گوجه و پیاز تفت می دهند و سپس به آن آب، نمک، برنج و فلفل اضافه نموده و روی شعله قرار می دهند تا جا بیفتد. در نهایت بعد از 2 الی 3 ساعت، گوجه آش آماده می گردد.

11

جمع بندی درباره غذاهای محلی گرگان

در این مقاله خوشمزه ترین غذاهای محلی گرگان را معرفی کردیم. این شهر علاوه بر غذاهای معرفی شده، نان های محلی خوش طعمی هم دارد. قاوور تماچلی چوروک، کلوایی، بیشمه و ایاری از جمله این نان ها هستند. غذاهای محلی گرگان در بیشتر رستوران های این شهر سرو می شوند و اگر علاقه مند به چشیدن طعم غذاهای محلی باشید می توانید در سفر خود سری به رستوران های گرگان بزنید. بدون شک چشیدن طعم این غذاها تجربه ای مجذوب کننده برای شما خواهد بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 اسفند 1401 بروزرسانی: 4 اسفند 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2040

به "غذاهای محلی گرگان که باید آنها را امتحان کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی گرگان که باید آنها را امتحان کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید