یک آنالیز نو راهی نسبتا آسان برای برطرف اثرت زیانبار نشستن درازمدت پیدا می نماید

به گزارش مجله فیروزی، نشستن درازمدت با بیماری های مزمن گوناگون از دیابت و بیماری قلبی گرفته تا زوال عقل یا دمانس، چندین نوع سرطان و مرگ زودرس مرتبط شده است، اکنون یک آنالیز تازه راهی نسبتا ساده را برای مقابله با این اثر ات زیانبار پیدا نموده است.

یک آنالیز نو راهی نسبتا آسان برای برطرف اثرت زیانبار نشستن درازمدت پیدا می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهو نیوز پیشرفت فناوری باعث شده است که میزان زمانی که بزرگسالانی در کشورهای صنعتی در حال نشسته می گذرانند، در طول دهه ها به طور مداوم افزایش یابد. بسیاری از بزرگسالان اکنون اکثریت روز خود را در حال نشسته می گذرانند. از طرف دیگر افزایش موارد کار از راه دور باعث شده است، افراد حتی احتیاجی به خروج از خانه نداشته باشند. بنابرانی روشن است که احتیاج به راهبردهایی برای مقابله با این مشکل بهداشت عمومی در قرن بیست و یکم وجود دارد.

دستورالعمل های کنونی توصیه می نمایند که بزرگسالان باید کمتر بنشیند و بیشتردر حال حرکت باشند. اما در این راهنماها توصیه های یا راهبردهای اختصاصی برای اینکه برای چه مدتی باید در حال حرکت بود، به چشم نمی خورد.

اکنون یک آنالیز تازه بوسیله پژوهشگران آمریکایی که نتایج آن در Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است، نشان می دهد که می توان این اثرات زیانبار نشستن را با پنج دقیقه پیاده روی سبک در هر ساعت کاهش داد.

در این آنالیز از 11 بزرگسال سالم میانسال و سالمند خواسته شده در آزمایشگاه گروه تحقیقاتی برای هشت ساعت که معادل یک روز کاری استاندارد است برای پنج روز جداگانه بنشینند. در یکی از این روزها، از شرکت نمایندگان خواسته شد که هشت ساعت در حال نشسته باشند و فقط وقفه های کوتاه مدت برای رفتن به دستشویی به آنها داده شد. اما در روزهای دیگر، رشته ای از راهبردهای متفاوت برای جلوگیری از نشستن مداوم افراد با پیاده روی سبک به کار گرفته شد. برای مثال، در یک روز، شرکت نمایندگان هر نیم ساعت یک دقیقه پیاده روی می کردند و در روز دیگر شرکت نمایندگان هر یک ساعت پنج دقیقه پیاده روی می کردند.

هدف این بود که کمترین میزان پیاده روی که می تواند اثرات زیانبار نشستن بر سلامتی را رفع کند، پیدا گردد. این پژوهشگران به طور خاص تغییرات در میزان قند و فشار خون دو عامل خطرساز برای بیماری قلبی را در این افراد میزان گرفتند.

نتایج نشان داد که پنج دقیقه پیاده روی سبک در هر نیم ساعت تنها راهبردی است در مقایسه با شرایط نشستن در همه طول روز می تواند قند خون را کاهش دهد. پنج دقیقه پیاده روی در هر نیم ساعت به خصوص باعث کاهش اوج گیری میزان قند خون پس از غذا خوردن تا حد تقریبا 60 درصد شد.

این راهبرد در مقایسه نشستن در طول روز باعث کاهش فشار خون در حد چهار تا پنج نمره شد. اما پیاده روی های کوتاه مدت تر و با فواصل زمانی کمتر نیز فشار خون را بهبود بخشیدند. حتی یک دقیقه پیاده روی سبک در هر ساعت فشار خون را تا پنج نمره کاهش داد.

این پیاده روی های کوتاه مدت برای گسیختن روند نشستن طولانی روزانه علاوه بر سودمندی ها برای سلامت جسمی برای سلامت روانی هم سودمند بود. این پژوهشگران از افراد شرکت نماینده خواستند که شرایط روانی شان را با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی نمایند. نتایج نشان داد که در افرادی که هر نیم ساعت پنج دقیقه پیاده روی سبک انجام می دهند، در مقایسه با افرادی که در تمام طول روز می نشینند، احساس خستگی کاهش می یابد، خلق و خوی افراد بهتر می گردد و آنها احساس انرژی بیشتری می نمایند. بعلاوه معلوم شد که حتی راه رفتن هر یک ساعت یک بار هم برای بهتر کردن خلق و خو و کاهش احساس خستگی کافی است.

این یافته ها راهنمای روشنی را برای ایجاد محیط کار سالمتر در اختیار کارفرمایان می گذارید و با اینکه شاید خلاف شم به نظر برسد، اما وقفه های منظم در روند نشستن ایجاد کردن برای راه رفتن د رمقایسه به کار کردن بدون توقف به کارکنان یاری می نماید که بهره روی بالاتری داشته باشند.

البته بعضی از راهبردهای راه رفتن برای مثال یک دقیقه پیاده روی سبک در هر ساعت در این آنالیز تاثیری بر میزان فشار خون نگذاشتند و شاید پیاده روی شدیدتری در این موارد لازم باشد.

بعلاوه راهبرد پیاده روی متناوب برای بعضی از مشاغل مانند رانندگی کامیون یا تاکسی قابل اجرا نیست و باید راهبردهای جایگزینی برای افراد در چنین مشاغلی پیدا گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2020

به "یک آنالیز نو راهی نسبتا آسان برای برطرف اثرت زیانبار نشستن درازمدت پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک آنالیز نو راهی نسبتا آسان برای برطرف اثرت زیانبار نشستن درازمدت پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید