یک روز به یادماندنی کنار دریاچه ها

به گزارش مجله فیروزی، در اینکه محدوده شمال تهران و ایرانمان خوش آب و هواست، شکی نیست و از این رو تعدادی از دریاچه های طبیعی ما در اینجاست؛ دریاچه هایی مانند گاجره، دریوک، استاد کریم و خلنو که با زیبایی های مبهوت کننده شان می توانند یک روز بی نظیر را برای گردشگران رقم بزنند.

یک روز به یادماندنی کنار دریاچه ها

خبرنگاران- سعیده مرادی: پاتوق های خنک گردشگری شمال تهران بعضی برای مردم شناخته شده هستند و اطلاعات آنها در دسترس است، اما بعضی مانند دریاچه استاد کریم با وجود زیبایی بسیار، اطلاعات دقیقی از آن موجود نیست.

دریاچه گاجر

در منتهی الیه منطقه باستانی ده تنگه و در روستای آهار، دریاچه ای زیبا و تماشایی گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید. این دریاچه به صورت آبگیری دایره ای شکل است و آب آن به وسیله برف های ذوب شده قله دیزین تامین می گردد و پاتوق خوبی برای یک سیاحت آخر هفته است. برف های ذوب شده قلل که در ادامه نهر کوچکی را تشکیل می دهند، وارد دریاچه گاجره می شوند. دریاچه گاجره که به عنوان آبگیر کوهستانی از آن یاد می گردد در ارتفاع 3 هزار و 662 متری از سطح زمین و در بخش جنوبی قله سی چال جا خوش نموده است. اطراف دریاچه را طبیعت بسیار زیبا و فوق العاده ای احاطه نموده که بر زیبایی این دریاچه افزوده است و در فصل های نیمه اول سال سرسبز می گردد که منظره خارق العاده ای را پدید می آورد؛ به گونه ای که برای لحظاتی چشم بینندگان را به خود خیره می نماید. این دریاچه در زمستان کامل یخ زده است و در تابستان خشک می گردد.

دریاچه خنلو

در ارتفاعات رشته کوه البرز و خلنو، دریاچه ای کوچک و زیبا با همین نام قرار گرفته است. این دریاچه که در انتهای دره ای بزرگ با نام وارنگرود قرار گرفته مرز بین استان تهران و مازندران است. آب این دریاچه از برف چال های طبیعی است که در این ارتفاعات به وجود می آید. ارتفاعات و قله خلنو بعد از دماوند بلندترین قله بین جاده هراز و چالوس از رشته کوه البرز است. دریاچه در گودالی کاسه گونه پای یال کوه هرزه قرار گرفته و طبیعت اطراف این دریاچه دیدنی است. یکی از خنک ترین پناهگاه ها و مکان های استان تهران برای گرما اینجاست. دور تادور این دریاچه که نگاه کنید، رگه ها و خطوطی سفید رنگ می بینید که از برف ساخته شده است. عمق دریاچه زیاد نیست، اما در فصل بهار که برف های کوه و اطراف این دریاچه آب می گردد، عمق دریاچه افزایش چشمگیری دارد. همینطور طراوت بهار با رویش گیاهان وحشی این منطقه را دلچسب تر و زیباتر می نماید و آب دریاچه هم بسیار زلال و سرد است.

دریاچه دریوک

در واقع این دریاچه در منطقه ای بزرگتر به نام نمارستاق قرار گرفته است. نمارستاق روستایی است کوهستانی که در کوهپایه دماوند قرار گرفته است. این روستا را بیشتر از هر چیز به خاطر آب وهوای بسیار مطلوب و عالی ای که دارد می شناسند. دریاچه دریوک از ذوب شدن برف هایی که روی قله های اطراف بوده به وجود آمده و تنها منبع آب آن برف است. حتی در فصل بهار و تابستان نیز در قله های اطراف دریاچه دریوک لکه هایی از برف و یخ به چشم می آید. دریاچه دریوک زیستگاه پرندگان محلی زیادی است. اگر در فصل زمستان به این دریاچه سفر کنید می توانید پرندگان زیبا و مهاجری مانند مرغابی و غاز را ببینید که از منطقه ها مختلف به این دریاچه می روند و منظره شگفت آوری را به وجود می آورند. این دریاچه راه های دسترسی مناسب و محوطه های اتراق دارد و به علت برخورداری از منظرههای طبیعی، مرغزارهای وسیع و استفاده های طبی، مورد توجه دوستداران طبیعت است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1402 بروزرسانی: 2 شهریور 1402 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2110

به "یک روز به یادماندنی کنار دریاچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز به یادماندنی کنار دریاچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید