5 فیلم عصر طلایی هالیوود که عشق به سینمای کلاسیک را به شما یاد می دهند

به گزارش مجله فیروزی، در این مقاله 5 فیلم از عصر طلایی هالیوود، با بازیگران و بازی های درخشان و ستودنی و نقل قول های برتر معرفی کرده ایم که شما را به دیدن فیلم های کلاسیک علاقه مند خواهند کرد.

5 فیلم عصر طلایی هالیوود که عشق به سینمای کلاسیک را به شما یاد می دهند

عصر طلایی هالیوود دورانی است که علاقه مندان سینما آن را می پرستند و برای اکثریت جوانان گیج کننده و غریب است. دوران طلایی یا عصر طلایی هالیوود به سال های 1920 تا 1960 گفته می گردد. یعنی سال هایی که از سینمای صامت گذر کردیم و وارد دنیای جدیدی شدیم پر از صدا و البته سیاه و سفید که یکی از شاخص های سینمای کلاسیک است. تصورش هم دلنشین و جذاب است. ساده می توان تجسم کرد برای بینندگان و طرفداران فیلم و سینما چه حسی دارد که فیلمی را با صدای بازیگران، موزیک و صداهای فرعی بشنوند. البته برای ما شاید قابل لمس نباشد اما این انقلابی در صنعت سینما محسوب می شد که بعد از آن شاهد آثار فاخر و جذابی بودیم.

شاید تمایلی به دیدن فیلمی که قبل از دهه 70 اکران شده نداشته باشید. شاید هم تصورتان بازی بد، شوخی های منسوخ شده و جلوه های ویژه ضعیف باشد. تصور بسیاری از سینمای کلاسیک مانند تجربه خوردن غذایی غیرمعمول برای اولین بار است که برای بیننده قرن 21 می تواند جویدنش سخت و بلعیدنش گاهی غیر ممکن باشد! اما امتحان کردن چیزهای غیر معمول هم تجربه جالبی است. تا امتحان نکنیم از کجا خواهیم فهمید که دوستش داریم یا نه؟! شاید بهتر باشد دیدن فیلم کلاسیک را از بهترین ها شروع کنیم که قطعا تجربه ای شیرین و دلچسب خواهد بود.

1. کازابلانکا (Casablanca)

  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید و…
  • محصول: 1942
  • امتیاز متاکریتیک: 100 از 100

یک درام دوران جنگ جهانی دوم همراه با تضاد بی نظیر در تصاویر تیره و روشن. هر دیالوگی که در این فیلم می شنوید یک قطعه بی نظیر است و هر شخصیت آن پیچیدگی های خاص خودش را دارد. هامفری بوگارت را اغلب بزرگترین بازیگر تاریخ می دانند. تعجب می کنید چرا؟ کازابلانکا را تماشا کنید تا متوجه شوید.

کازابلانکا فیلمی عاشقانه است که داستان آن مربوط به جنگ دوم جهانی می گردد. این فیلم یک نزاع دلنشین بین عقل و احساس را به تصویر می کشد. دیالوگ های شیرین و عاشقانه ای که بین هامفری بوگارت و اینگرید برگمن رد و بدل می گردد، خشونت و سردی فضای جنگ حاکم در این فیلم را متعادل می کند.

2. داستان فیلادلفیا (The Philadelphia Story)

  • کارگردان: جرج کیوکر
  • بازیگران: کاترین هپبورن، کری گرانت، جیمز استوارت و…
  • محصول: 1940
  • امتیاز متاکریتیک: 96 از 100

داستانی درباره یک وارث ثروتمند و برنامه های به هم خورده عروسی اش. در واقع این فیلم که در ژانر کمدی ساخته شده، در نوع خودش بی نظیر و بسیار خنده دار است. جیمی استوارت و کاترین هپبورن در صحنه هایی که باید بارها و بارها تماشا شوند، می درخشند. این ترکیب کاملی از عاشقانه و کمدی، شوخی و انسانیت است. شاید بد نباشد بدانید که تمامی پلان های این فیلم تنها با یک برداشت گرفته شدند.

3. بدنام (Notorious)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: کری گرانت، اینگرید برگمن، کلود رینس و…
  • محصول: 1946
  • امتیاز متاکریتیک: 100 از 100

این فیلم هر ایده ای را که درباره یک اثر دهه 40 داشته اید برآورده می کند؛ شخصیت های پیچیده ای که ذره ذره وارد داستان می شوند، فیلم برداری که در هر قاب، داستانی را روایت می کند، سیگار کشیدن و نوشیدن که از این بهتر نمی توانند باشند. قطعا ماهرانه و خیره کننده است. با دیدن این فیلم مطمئن خواهید شد که آلفرد هیچکاک همتا ندارد!

داستان دل باختن دختری که پدرش به جاسوسی متهم شده به یک مأمور مخفی دقیقا از همان داستان های کلاسیک است که لذت دیدنش مانند خواندن یک کتاب بی نظیر است. آلیشیا (با بازی اینگرید برگمن) مأموریت دارد تا برای جاسوسی راهی ریو گردد. دولین (با بازی کری گرانت) که عشق آلیشیاست، او را مجبور می کند تا برای بهتر انجام دادن وظیفه جاسوسی اش تن به ازدواجی بدهد که دلش نمی خواهد.

  • بهترین فیلم های آلفرد هیچکاک؛ راز و رمزهای تعلیق در سینما

4. منشی همه کاره او (His Girl Friday)

  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • بازیگران: کری گرانت، رالف بلامی، روزالیند راسل و…
  • محصول: 1940
  • امتیاز متاکریتیک: -

یک فیلم خارق العاده که دیالوگ هایش برای بهترین بودن آن کفایت می کند. مملو از کنایه و بسیار سریع و خیلی تیز که برای دنبال کردن آن به زیرنویس احتیاج خواهید داشت. این فیلم می تواند از یک نظر دیگر هم جلب توجه کند؛ از این نظر که کاراکترهای زن در آن چشمگیر عمل می کنند. مصمم، به اندازه بازیگران مرد خنده دار و اغلب باهوش ترین فرد در داستان که در سینمای این روزها کمتر شاهدش هستیم.

این فیلم داستان زن و مردی را روایت می کند که قبل تر از هم جدا شدند اما زن برای دادن خبر ازدواج مجددش پیش او بر می گردد و در این بین مرد که یک روزنامه نگار حرفه ای است از یک خبر استفاده می کند تا این ازدواج را به هم بزند.

5. سانست بولوار (Sunset Boulevard)

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهایم و…
  • محصول: 1950
  • امتیاز متاکریتیک: -

این فیلم یک کمدی سیاه و ترسناک درباره دستگاه هالیوود است که امروزه هم به طرز ناراحت کننده ای شاهدش هستیم. ستاره ما در این فیلم مثل مونولوگ نمایشی من نه (Not I) بکت صحبت می کند. سانست شاید بهترین فیلمی باشد که بحران بسیاری از بازیگران پس از عصر طلایی را به زیبایی به تصویر می کشد. بازی خیره کننده گلوریا سوانسون در نقش نورما دزموند شما را مدهوش خود می کند و بعد از دیدن فیلم این تصویر در پس ذهنتان ثبت می گردد که او زیر یک نورافکن سفید روشن، با چشم های باز و ترسناک به شما نگاه می کند.

منبع: concrete

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1390

به "5 فیلم عصر طلایی هالیوود که عشق به سینمای کلاسیک را به شما یاد می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم عصر طلایی هالیوود که عشق به سینمای کلاسیک را به شما یاد می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید