6 رمز موفقیت دولت ها در ایران

به گزارش مجله فیروزی، برای آنکه دولت ها در حوزه اقتصاد به نتایج خوبی برسند و نتیجه فعالیت ها رضایت بخش عموم باشد، توجه به 6 نکته ضرورت دارد که امیدواریم دولت جدید بر اساس این موارد حرکت کند. 6 نکته ای که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، عملاً رمز موفقیت دولت ها در اقتصاد به حساب می آید؛ مواردی که سیاستگذاران به آن واقف هستند اما به دلایل مختلف فرصت اجرا پیدا نمی گردد یا با بعضی از سهل انگاری ها عملیاتی نمی گردد.

6 رمز موفقیت دولت ها در ایران

اولین نکته ای که به عنوان رمز موفقیت دولت ها در بخش اقتصاد می توان اشاره نمود؛ برنامه محوری و اداره کشور بر اساس قاعده و برنامه ابلاغ شده است. دولتمردان بایستی طبق اصول علم اقتصاد حرکت و از رفتارهای هیجانی و عامه پسند(شاید رفتارهای عامه پسند در برهه ای از زمان جواب دهد ولی در بلندمدت چنین رفتارهایی جواب نخواهد داد و جهت مالی کشور را منحرف می نماید) پرهیز نمایند. اگر اقتصاد کشوری برنامه محور باشد دیگر شاهد تصمیم های خلق الساعه یا تصمیم های متناقض نخواهیم بود.

از آنجا که کشور برنامه پذیر نیست، عمدتاً برنامه ها کتابخوانی شده است. طی 40 سال ما سند چشم انداز، برنامه پنج ساله و بودجه سالانه داشتیم اما هیچ کدام آنها در یک راستا نیست و بخش قابل توجهی از اهداف برنامه های عنوان شده محقق نشده(به نظر می رسد کمتر از 30 درصد برنامه ها تحقق پیدا می نماید) است. به عنوان مثال بودجه باید یک پنجم برنامه پنج ساله باشد و برنامه پنج ساله، یک چهارم سند چشم انداز باشد ولی چنین اتفاقی نمی افتد. بر این اساس برنامه ها باید واقعی باشد و تحت هیچ شرایطی رؤیاپردازانه نباشد.

دومین موضوع؛ استفاده مؤثر از نخبگان است. کشور نیازمند مدیریت مؤثر و مناسب از سوی نخبگان است. اگر از نخبگان بهره گرفته گردد دیگر اقتصاد کشور متأثر از جریان های سیاسی نمی گردد و می توان جهت درست را طی کرد.

سومین موضوع؛ تعامل با جهان و جلوگیری از هرگونه تنش با کشورهای مختلف است. از زمانی که اقتصاد کشور در معرض تحریم قرار گرفته است بشدت در بخش های مختلف چون صادرات، واردات، همکاری مشترک و... آسیب دیده ایم، بدین جهت ضرورت دارد برای افزایش تعامل با کشورهای مختلف دولت تمام کوشش خود را انجام دهد.

چهارمین موضوع؛ ثبات بخشی به قوانین و مقررات است، همانگونه که بارها عنوان شده تغییر مکرر قوانین ضربه سنگینی به اقتصاد زده است از این رو یکی از توصیه های جدی این است که دولت آینده بیش از گذشته به ثبات قوانین پایبند باشد و اجازه ندهد که قوانین مرتب دستخوش تغییر گردد.

پنجمین موضوع؛ ثبات مدیریت است. زمانی که مدیریت ها ثبات نداشته باشد سرمایه گذاران و فعالان مالی نمی توانند فعالیت های توسعه ای خود را ادامه دهند همین امر سبب رکود در سرمایه گذاری می گردد و در نهایت دولت در اداره اقتصاد با بحران روبرو می گردد.

ششمین موضوع؛ پرهیز از موضوعات سیاسی است. یعنی بر اساس سیاست طرح و پروژه ای را آغاز نکنیم. وجود طرح های متعدد نیمه تمام گویای آن است که بعضاً دولت ها بر اساس نگاه سیاسی فعالیت کردند.

اگر به این مورد توجه گردد شاهد رانت در فضای مالی نخواهیم بود. در جمع بندی باید اعلام کرد که 6 نکته عنوان شده می تواند اقتصاد کشور را احیا کند؛ دولت ها اگر به این موارد بپردازند به طور قطع اقتصاد ایران پویا و سالم خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1476

به "6 رمز موفقیت دولت ها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 رمز موفقیت دولت ها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید