7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه

به گزارش مجله فیروزی، اگرچه سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد اما همه توده هایی که در پستان ایجاد و یا به وسیله خانم ها احساس می شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و

7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه

7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه

ترجمه: هانیه حق بین

اگرچه سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد اما همه توده هایی که در پستان ایجاد و یا به وسیله خانم ها احساس می شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. در حدود 40 درصد از خانم ها در دوره ای از زندگی توده هایی را در پستان خود لمس می نمایند. دراین مقاله با 7 مورد از خطاهای رایج زنان درباره این سرطان آشنا می شویم.

باورغلط اول:

توده های پستانی تقریبا همواره سرطان هستند. این عقیده نادرستی است که هر توده ای در پستان به معنی وجود سرطان است. به گفته محققان انجمن سرطان آمریکا، اگرچه هر خانمی در پستان خود که احساس توده داشت باید به فکر سرطان باشد تا عکس این موضوع ثابت گردد. اما این نباید زنان را نگران کند. هر چه سن یک زن بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد تا یکی از 7 تا 8 نفری باشد که مبتلا به سرطان پستان می شوند. بعلاوه احتمال بیشتری وجود دارد که توده های پستانی در زنان سالمند و زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوند و یا یائسه شده اند سرطانی شوند. وقتی یک توده پستانی سرطانی نباشد، به چه دلیل ممکن است ایجاد شده باشد؟ این توده ها ممکن است کیست هایی باشند که معمولا خطرناک نیستند. اما ممکن است رشد غیرسرطانی و غیرطبیعی سلول ها باشد نظیر فیبروآدنوما که کمتر شایع است و یا لخته های خونی که موجب ایجاد توده می شوند. بعلاوه این توده های کاذب ممکن است در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شوند که در واقع اصلا آنها توده نیستند. به هر حال دلیل توده های پستانی هر چه باشد، نباید مورد غفلت واقع گردد و باید از سوی پزشک اطمینان حاصل گردد که خطرناک نیستند. گاهی ضروری است معاینه جسمی از سوی پزشک انجام شده و گاهی احتیاج به ماموگرافی و در بعضی اوقات احتیاج به سونوگرافی است. با انجام این آزمون ها دلیل توده های پستانی دقیقا مشخص خواهد شد.

باور غلط دوم:

سرطان پستان همواره همراه با توده ای قابل لمس است. همواره این طور نیست. به گفته محققان دانشگاه لومباردی شهر جورج واشنگتن همواره سرطان های پستان با توده همراه نیستند. گاهی اوقات قبل از اینکه خانمی احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافی مشخص می گردد که او دچار سرطان پستان است. بسیاری از سرطان ها هنگام آزمون های غربالگری ماموگرافی تشخیص داده می شوند.

باور غلط سوم:

توده های سرطانی با توده های خوش خیم تفاوت دارند. اگر این طور فکر می کنید بدانید که همواره توده های سرطانی متفاوت از توده های خوش خیم نیستند. توده های سرطانی و توده های غیرسرطانی یا همان خوش خیم، ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. زنان غالبا فکر می نمایند وقتی توده ای سرطانی باشد، آن را به صورت توده ای سفت احساس می نمایند که به اطراف حرکت نمی نماید. این در حالی است که توده های پستانی بعلاوه ممکن است نرم و متحرک باشند. بنابراین همواره نمی توان گفت که توده های سفت سرطانی و توده های نرم بی خطر هستند. کیست ها در صورتی که عمقی باشند احساس سوزش ایجاد می نمایند. اما اگر این کیست ها سطحی باشند غالبا نرم و گرد حس می شوند. اگر توده های پستانی عمقی باشند قادرند بافت پستان را به جلو برانند. گاهی توده هایی که در لمس به نظر خوش خیم و نرم و متحرک می آیند می توانند سرطان باشند. توده هایی که با لمس آنها زنان احساس خراش و سوزش داشته باشند معمولا خوش خیم هستند و اما برترین توصیه این است که اگر هنگام لمس هر احساسی داشتید باید مورد آنالیز قرار بگیرید.

باور غلط چهارم:

نباید نگران توده های کوچک بود. این باور غلط است که نباید با لمس توده های کوچک در پستان احساس نگرانی کرد. توده های سرطان ها می توانند در زمان آغاز بسیار کوچک باشند. مقدار یا سایز توده های پستانی راه خوبی برای تصمیم گیری در خصوص بی خطری یا سرطانی بودن توده ها نیست. در بعضی از زنان توده های پستانی به مقدار یک نخود و در بعضی دیگر مقدار این توده ها حتی به حد یک گریپ فروت هم می رسد. با انجام ماموگرافی حتی توده های بسیار کوچک مشخص می شوند. وقتی زنان واقعا در پستان خود توده ای را حس می نمایند مقدار آنها معمولا کمتر از 5/2 سانتی متر قطر دارد یعنی چیزی به مقدار یک آلبالو.

باور غلط پنجم:

مراجعه فوری ضروری نیست. این باور غلط را از فکر خود دور کنید که با لمس توده نباید سریع به پزشک مراجعه کرد. مخصوصا اگر شما خانمی هستید که سن تان کمی بالا رفته است به تأخیر انداختن مراجعه و پیگیری توده پستانی کار درستی نیست. هر توده ای در پستان باید به وسیله پزشک مورد ارزیابی کامل قرار گیرد. گاهی پزشک توصیه می نماید که یک تا دو ماه بعد از دوران قاعدگی برای آنالیز بیشتر مراجعه نمایند. ممکن است این توده نوعی کیست باشد و با قاعدگی و تغییرات هورمونی تغییر کند. زنانی که به سن یائسگی نزدیک می شوند احتمال کمتری وجود دارد تا دچار تغییرات توده ناشی از تاثیرات هورمونی شوند، بنابراین نباید ارزیابی های پستانی به تاخیر انداخته گردد. اما این سوال مطرح می گردد که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ پزشکان توصیه می نمایند در هر سنی که هستید حتما حداکثر 2 تا 4 هفته بعد از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. این پزشک است که زمان مراجعه بعدی را مشخص می نماید و زنان خود نباید در خصوص آن تصمیم بگیرند. عده ای از زنان خود را با اطرافیان و آشنایان خود مقایسه می نمایند و به گمان اینکه توده پستانی آنها هم ممکن است کیست باشد و رفع می گردد به پزشک مراجعه نمی نمایند. در حالی که اگر توده ای سرطانی باشد حتی یک هفته و یا یک ماه هم برای درمان ارزشمند است، مخصوصا اگر فرد جوان باشد.

باور غلط ششم:

یک توده می تواند سرطانی باشد، حتی در زنانی که تاریخچه خانوادگی سرطان ندارند. این باور هم واقعیت مطلق ندارد. تنها 5 تا 10 درصد از سرطان های پستان ارثی است. اکثریت زنانی که دچار سرطان پستان می شوند هیچ عامل خطری ندارند. اما این جمله هم واقعیت ندارد که اگر خانمی در خانواده ای زندگی می کرد که تاریخچه سرطان در آن وجود نداشت، توده های پستانی هرگز سرطانی نخواهند شد.

باور غلط هفتم:

در زنانی با داشتن تاریخچه کیست، توده های پستانی سرطانی نیستند. همواره این طور نیست. بعضی از زنان که سالیان زیاد در پستان خود کیست داشته اند نباید تصور نمایند که این کیست ها نگران نماینده نخواهند شد، چرا که ممکن است کیست ها هم دچار تغییراتی شده و به توده های سرطانی تبدیل شوند. همه خانم ها باید توجه نمایند که هر زمانی که در پستان های خود توده ای نو یافتند باید فورا به پزشک مراجعه نمایند تا نگرانی هایشان رفع گردد، چرا که ممکن است این توده از همان کیست های قدیمی نباشد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1623

به "7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید