8 نکته مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

به گزارش مجله فیروزی، زبان بدن می تواند به صورت ناخودآگاه احساسات و شرایط روحی یک فرد را منعکس کند و این به خصوص در یک مصاحبه شغلی یا قرار آشنایی مهم است.

8 نکته مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

احتمالا تجربه کرده اید یا شاید هم شنیده باشید که در طول مصاحبه شغلی، نحوه رفتار و حرکات شما به اندازه آنچه می گویید مهم است. زبان بدن شاخص مهمی از راحتی، اعتماد به نفس و اشتیاق است که به چشم مصاحبه کنندگان می آید. آگاهی نسبت به زبان بدن و رعایت برخی نکات ساده، باعث خواهد شد تا شما بهترین تاثیر ممکن را داشته باشید.

زبان بدن روشی است که از طریق آن، انتقال احساسات با حالات، ژست ها، فرم صورت و حرکات یک فرد انجام می گیرد. زبان بدن معمولا ناخودآگاه است، اما با تمرین می توانید یاد بگیرید که زبان بدن خود را کنترل کنید و اعتماد به نفس خود را به اطرافیان نشان دهید.

این انتقال مفاهیم به خصوص در طول یک جلسه شغلی یا قرار آشنایی اهمیت پیدا می کند، زیرا تاثیری ناخودآگاه روی مخاطب می گذارد و احساسات شما را عیان می کند. حرکات و موقعیت های بدن خاصی وجود دارد که نشان دهنده حالات ذهنی و احساسات منفی مانند عصبی بودن یا حس حقارت است؛ در حالی که برخی دیگر علاقه و راحتی را نشان می دهند.

زبان بدن خنثی یا مثبت به مصاحبه کننده اجازه می دهد تا بر آنچه می گویید تمرکز کند و بتواند به راحتی آنچه را می گویید پردازش کند؛ در نتیجه احتمال بیشتری برای دریافت نتیجه مثبت ایجاد می شود.

هنگامی که به محل مصاحبه رسیدید، مدتی را برای جمع آوری و آماده کردن مدارک خود صرف کنید؛ تلفن خود را در حالت بی صدا قرار دهید و قبل از ورود به ساختمان، هرگونه اطلاعات را بررسی کنید. از قلم نیاندازید که به محض ورود به داخل، با کارمندان شرکت در تعامل خواهید بود.

انتظار برای شروع مصاحبه ممکن است زمان خوبی برای پیگیری ایمیل ها یا ارسال پیام باشد، اما بهتر است زمان خود را صرف مصاحبه با مسئول پذیرش کنید و بعد از آن صبورانه منتظر بمانید. اگر می توانید، جایگاه ای را انتخاب کنید که بتوانید متوجه ورود مصاحبه گر بشوید تا غافلگیر نشوید.

هنگامی که در مصاحبه واقعی قرار گرفتید، شرایط خود را صاف نگه دارید. در صورت امکان یک جایگاه با پشت صاف انتخاب کنید و چانه خود را بالا و شانه ها را پایین نگه دارید. شرایط بدنی خوب نشان دهنده اعتماد به نفس است.

اگر عادت دارید، می توانید از دستان خود برای صحبت کردن استفاده کنید، اما مطمئن شوید که در حین انجام این کار، کف دست خود را باز نگه دارید. کف دست های باز و رو به بالا نشان می دهد که شما چیزی برای پنهان کردن ندارید و به آنچه می گویید اطمینان دارید.

از نظر ارتباط چشمی، با مصاحبه کننده مانند یک دوست قدیمی رفتار کنید. به طور مرتب با آن ها تماس چشمی برقرار کنید، به خصوص هنگام سلام کردن و دست دادن همیشه تماس چشمی خود را حفظ کنید.

سر تکان دهید و لبخند بزنید تا نشان دهید که در حال صحبت کردن با مصاحبه کننده هستید. این اقدامات نشان می دهد که شما آنچه را مصاحبه کننده می گوید درک می کنید و با اظهارات او موافق هستید.

در صورت امکان پا های شما باید ثابت باشند. آن ها را ضربدری قرار ندهید. روی هم انداختن پا ها هم ممکن است ناراحت کننده باشد و ممکن است به اشتباه به عنوان بی علاقگی در مصاحبه تعبیر شود.

اگر یک عادت عصبی مانند تکان دادن پا یا ضربه زدن روی میز دارید، تمام تلاش خود را برای کنترل آن انجام دهید. عادت های بی قرار می توانند حواس تان را پرت کنند و ممکن است احساس عصبی بودن یا بی علاقگی را به مصاحبه کننده نشان دهند.

منبع: همشهری

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1951

به "8 نکته مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید