جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

به گزارش مجله فیروزی، در مواردی که از ملک مسکونی استفاده تجاری یا اداری می گردد، شهرداری به عنوان مدعی، موضوع را در کمیسیون ماده 100 مطرح می نماید.

جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

جهت دریافت خدمات آلاچیق حیاط منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

یکی از اختلافاتی که بین مردم با یکدیگر و یا با شهرداری بروز می نماید درخصوص نحوه استفاده از اماکن مسکونی است و به اصطلاح بدون مجوز کاربری مسکونی، ساختمان به تجاری تغییر داده می گردد. طبق قانون چنانچه برخلاف مفاد پروانه ساختمانی، در منطقه مسکونی، محل تجاری و یا اداری دایر گردد شهرداری موضوع را تعقیب می نماید. در خبرنگاران به آنالیز جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی پرداخته شده است.

جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

در این گونه موارد اگر استفاده تجاری از ملک مسکونی جزء مشاغلی که در قانون برای آن ها استثناء در نظر گرفته شده مانند مطب پزشک که می تواند در واحد مسکونی دایر گردد، محسوب نگردد، شهرداری به عنوان مدعی، موضوع را در کمیسیون ماده 100 مطرح می نماید. سپس به طرف مقابل موضوع را ابلاغ می نماید تا ظرف 10 روز توضیحات و پاسخ خود را به کمیسیون به طور کتبی اعلام کند. در صورتی که برای کمیسیون ثابت گردد که از مکان مسکونی به عنوان مکان تجاری و کسب و پیشه استفاده می گردد با معین مهلت مناسب که حداکثر 2 ماه است، در خصوص تعطیلی محل مزبور ظرف یک ماه اتخاذ تصمیم می نماید و این تصمیم از طریق مأمورین شهرداری اجرا می گردد.

اجاره ملک مسکونی برای کسب و پیشه

چنانچه فردی ملک مسکونی را به دیگری اجاره دهد و مستأجر از آن مکان برای امور تجاری استفاده کند، باز هم موضوع در کمیسیون ماده 100 مطرح می گردد. در واقع با اثبات تخلف چه این عمل توسط مالک و چه مستأجر صورت گیرد کمیسیون در خصوص تعطیلی محل کسب و کار و تجارت تصمیم خواهد گرفت. در صورتی که مالک یا مستأجر متخلف پس از تصمیم شهرداری مبنی بر تعطیلی محل کسب، از تعطیل کردن آن خودداری کند، تعطیلی محل کسب توسط مأمورین شهرداری اجرا می گردد و کسی که با علم و آگاهی از این تصمیم و تعطیلی محل، از آن برای تجارت استفاده کند به حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی محکوم می گردد و محل کسب دوباره تعطیل خواهد شد.

آیا پارکینگ مسکونی یا زیر زمین برای امور تجاری یا کسب و پیشه مجاز است؟

تغییر کاربری تبدیل انباری، زیرزمین یا پارکینگ مسکونی به محل کسب و پیشه که در پروانه ساختمانی به عنوان انباری یا پارکینگ ذکر شده تخلف بوده و موضوع در کمیسیون ماده 100 مطرح خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری مطلب تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 619

به "جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید