حناچی: مظهر شهر هوشمند در تهران حوزه حمل ونقل است

به گزارش مجله فیروزی، شهردار تهران گفت: در شهرداری سیاست بر محدود نکردن اطلاعات است و با در اختیار گذاشتن داده ها می توان در جهت هوشمندی حرکت کرد، این که حجم عظیمی از اطلاعات در دسترس ما باشد اما پردازش نشود به نفع هیچ کس نیست.

حناچی: مظهر شهر هوشمند در تهران حوزه حمل ونقل است

به گزارش خبرنگاران، پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه چهارمین همایش تهران هوشمند که از روز دوشنبه به مدت دو روز برگزار گشت، گفت: مقاومت در برابر اشتراک گذاری داده ها در همه دنیا وجود دارد اما وقتی شیرینی کار در زندگی روزمره خودش را نشان می دهد همکاری ها بیشتر می شود.

شهردار تهران با بیان این که شهروندانی که در پی افزایش کیفیت زندگی باشند در مورد ایجاد شهر هوشمند نقش اساسی ایجاد می کنند، اظهار کرد: اگر شعار انسان گرایی در شهر می دهیم باید اقتضائات این فضا را هم تعریف کنیم، بر این اساس به جای توسعه بزرگراه ها باید شبکه پیاده، مترو ودوچرخه را افزایش دهیم، یعنی مواردی که با زندگی انسانی منطبق تر هستند.

حناچی درباره بازسازی آثار باستانی، با اشاره به اینکه گذشته چراغ راه آینده است، بیان نمود: هرچه که ارزشمند است باید محافظت شود و تاریخ هم یکی از این ارزش هاست، همین موضوع معنای بازسازی را شیرین می کند.

به گفته شهردار تهران، اثر شهر هوشمند را هر روزه در زندگی حس می کنیم، وقتی مترو سوار می شویم و فاصله ایستگاه های مترو به 2.5 دقیقه کاهش پیدا می کند این همان اثر شهر هوشمند است.

وی گفت: شعار شهر هوشمند را گفته ایم اما به اندازه اهمیت آن در دوره های مختلف تلاش نکردیم و در این دوره اهتمام داریم تا تهران هوشمند در دو محور اصلی شهرداری هوشمند با رویکرد حداقل مراجعه به شهرداری ها و تهران هوشمند به ثمر برسانیم که در محور دوم کارها بر زندگی روزمره اثرگذاری خودش را بگذارد و راه اندازی اپلیکیشن دوچرخه یکی از این رویکردهاست. توسعه این گونه خدمات و سرویس ها بر کیفیت و هزینه زندگی مردم، همچنین آلودگی و ترافیک شهر موثر است؛ به نام مثال زمانی آژانس های محلی را داشتیم اما در شرایط کنونی سرویس و خدمات تاکسی های اینترنتی را شاهد هستیم که گستردگی قابل توجهی در جامعه داشت.

حناچی درباره دغدغه های تهران برای رسیدن به شهر هوشمند گفت: گره اصلی در فضای نوآوری است، یعنی باید فضا را برای افرادی که ایده های نوآورانه دارند، فراهم کنیم، این گروه ها عمدتا جوانان و استارت آپ ها هستند؛ حمایت از این گروه ها اصلی ترین بخش قضیه است و ما به نام شهرداری تهران در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی این کار را انجام می دهیم.

او بیان نمود: شهرداری قبلا به استارت آپ ها نگاه تجاری داشت؛ اما اگر به این شرکت ها اجازه رشد ندهیم به علت مسائل اقتصادی به تجاری بودن نخواهند رسید بر این اساس تلاش کردیم تا با همکاری های دستگاه هایی چون معاونت علمی و فناوری به این شرکت ها کمک کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه سه اتفاق در شهرها منجر به تغییرات شده است، بیان نمود: نخستین موضوع خروج صنایع از شهرهاست، کوچک شدن دولت ها و توسعه بخش خصوصی هم از دیگر عوامل موثر در این موضوع خواهد بود و در این تغییرات شهرداری تاثیر زیادی دارند.

لزوم ایجاد سیاست های تشویقی

شهردار تهران درباره دستیابی به اینترنت اشیاء در تهران گفت که این زمینه در مورد حمل زباله، جداسازی پسماند عفونی و عادی همچنین کنترل خدمات شهری مورد استفاده قرار می گیرد. همین موضوع باعث 2000 تُن حجم زباله تهران شده است در حالی که پیش از این بیش از 7000 تُن زباله داشتیم. علت این کاهش حجم آموزش در زمینه پسماند است، به نام مثال کاهش حجم شیرابه در کاهش حجم پسماند موثر است و برخی اپلیکیشن ها این موضوع را آموزش می دهند و شهروند هوشمند به پیشبرد این برنامه کمک می کند.

او بیان نمود: کاری که کمتر به سمت آن رفتیم و اما به شدت تاثیرگذار است، ایجاد سیاست های تشویقی است. به نام مثال در منطقه 18 کسانی که زباله های بازیافتی را وزن می کنند، به آن ها گل می دهند و تشویق کردیم همه منطقه ها این کار را انجام دهند، این کار باید به طور پیوسته انجام شود. در مواردی که امکان بازیافت زباله داریم دستگاه های RVF را گذاشتیم و پیشنهاد دادیم که در قبال تحویل پت به شهروندان بن فروشگاه شهروند ارائه کنند.

حناچی اصلی ترین موانع برای شهر هوشمند را انتصاب مدیرانی دانست که به این طرح اعتقادی نداشته باشند چرا که بخشی از پیشبرد کار اعتقاد داشتن به کار بوده که اتفاقی نیست.

وی توضیح داد: باید افراد را متناسب با محیط کارشان انتخاب کنیم و تحصیلات آکادمیک با کیفیت در این مورد اثرگذار است. همچنین مدیران خوب باید اجازه فعالیت داشته باشند، ما هم در شهرداری نیروهایی از درون شهرداری را به کار گرفتیم.

بر اساس گزارش سایت شهر، شهردار تهران مظهر شهر هوشمند در تهران را حوزه حمل ونقل دانست و گفت: هر چه که به نام خدمات در شهر ارائه می شود می تواند به نام سرویس های شهر هوشمند مطرح شود. با رویکردهای قدیم نمی توانیم ایجاد اشتغال کنیم اما در فضای مجازی و فضاهای نوآوری کارهای اشتغال زایی ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1534

به "حناچی: مظهر شهر هوشمند در تهران حوزه حمل ونقل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حناچی: مظهر شهر هوشمند در تهران حوزه حمل ونقل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید