خبرنگاران روانشناس بالینی: مردم هنوز کرونا را باور نکرده اند

به گزارش مجله فیروزی، تهران - خبرنگاران - روانشناس بالینی و استاد دانشگاه با اشاره تجمع مردم در یکی از فروشگاه های پایتخت گفت: شاید مردم هنوز کرونا را باور نکرده اند.

خبرنگاران روانشناس بالینی: مردم هنوز کرونا را باور نکرده اند

مهدی عسکری پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران افزود: ازدحام جمعیت در مراکز تجاری و صف های خرید به جهت حراج کیف وکفش و... ناشی از عدم آگاهی شهروندان در رابطه با مخاطرات بیماری کرونا است.

وی ادامه داد: اکنون غلبه بر این ویروس مستلزم همکاری مردم با دولت و حاکمیت است؛ اما با گذشت 9 ماه از آغاز شیوع این ویروس، خطرات این بیماری برای جامعه آشکار نشده است.

عسکری پور شرح داد: یکی از مهمترین علل بی توجهی شهروندان به پروتکل های بهداشتی، ضعف فرهنگ پذیری جامعه است، هر یک از شهروندان باید بپذیرد که در یک جامعه مدنی (به عنوان یک جزء از کل) زندگی می کنند و زنجیره ارتباطات اجتماعی هریک با هم مرتبط است.

این روانشناس بالینی یادآور شد: دولت وحاکمیت نیز باید جامعه را در برابر بحران ها با توجه به مقتضیات زمان ومکان تربیت کنند. همچنین با وجود شدت شیوع این بیماری، این اقدامات در مراکز تجاری و فروشگاه ها به ویژه در پایتخت باید با شدت عمل نهادهای نظارتی و اجرایی ممنوع شود.

وی تاکید کرد: اکنون تمرکز مجریان قانون، واحدهای اجرایی و نظارتی، مسئولین فرهنگی و متولیان بهداشت و درمان کشور بر معالجه و درمان، دارو و واکسن است اما فرهنگ سازی، جامعه پذیری، اصل پیشگیری و ارتقاء سطح بهداشت عمومی مقدم بر معالجه و درمان است.

تاثیر کرونای فقر بر رفتار اجتماعی

عسکری پور ادامه داد: یکی دیگر از علل ازدحام جمعیت به جهت تخفیف یک فروشگاه علیرغم شدت این بیماری در سطح کشور، تاثیر کرونای فقر است. برخی شهروندان به دلیل فقر اقتصادی درک صحیحی از خطر تصویرسازی شده ویروس کرونا ندارند و بنابراین بدون ترس و دلهره باوجود ازدحام جمعیت و شیوع کرونا، در این صف ها و... حضور می یابند.

وی با اشاره به برخی رفتارهای غیرمتعارف شهروندان در صف های اتوبوس ومترو، رانندگی، دادوستدها و... افزود: جامعه ایران با صدها سال قدمت (فارغ از رویداد کرونا) باید فرهنگ پذیر و مطابق با زیست جامعه مدنی عمل کند.

این مدرس گفت: مردم باید با علم و دانش آشتی کنند؛ سیاست های پیشگیرانه و نظارتی تقویت شود و باور و اعتماد اجتماعی برای پذیرش قواعد عمومی جامعه افزایش یابد.

یک تیم به منظور بررسی الگوهای پیروز در دنیا طراحی شود

عسکری پور همچنین یادآور شد: یک تیم برای بررسی الگوهای پیروز در مقابله با کرونا تشکیل و تجارب این کشورها را مطالعه کند. بی شک بهره گیری از تجارب الگوهای پیروز همچون ایتالیا، چین و... می تواند به همراه افزایش سطح آگاهی ودانش جامعه در مواجهه و شکست کرونا اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگاران، یک واحد صنفی فعال در حوزه کیف و کفش (در یکی از پاساژهای غرب پایتخت) طی روزهای گذشته با تبلیغ در شبکه های اجتماعی از حراج اجناس در روز جمعه 23 آبان ماه قبل از ساعت 18 خبر داده بود؛ این امر که سبب تجمع یکصد نفر از شهروندان تهرانی بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی شده بود، پس از اخطار از سوی اداره اماکن پلیس امنیت عمومی تهران پلمب شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1144

به "خبرنگاران روانشناس بالینی: مردم هنوز کرونا را باور نکرده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روانشناس بالینی: مردم هنوز کرونا را باور نکرده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید