خورشیدگرفتگی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس

به گزارش مجله فیروزی، پدیده خورشید گرفتگی جزئی یا کسوف جزئی صبح یکشنبه در بسیاری از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس مشاهده شد.

خورشیدگرفتگی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس

این پدیده فلکی همزمان با ایران در کویت، سوریه، اردن، عمان، عربستان، امارات، قطر، بحرین و یمن رخ داد و رسانه های این کشورها از مردم خواستند در جریان وقوع کسوف از مشاهده مستقیم خورشید با چشم غیرمسلح از دیدن آن خودداری نمایند.

روحانیون و ادارات اوقاف این کشورها با صدور بیانیه هایی با اشاره به احادیث و روایاتی از پیامبر اسلام (ص)، از مسلمان خواستند نماز آیات را به هنگام خورشید گرفتگی در منازل خود یا مساجدی که به این منظور در نظر گرفته شده است، برپا نمایند.

خورشید گرفتگی جزئی امروز در کویت در ساعت 7 و 19 دقیقه صبح آغاز شد و در ساعت 9 و 56 دقیقه انتها یافت.

در کویت بسیاری از مردم به هنگام خورشیدگرفتگی نماز آیات را در 65 مسجد که وزارت اوقاف و امور اسلامی با هماهنگی وزارت بهداشت در 6 استان این کشور در نظر گرفته بود، برگزار کردند.

در سوریه نیز خورشید گرفتگی جزئی در ساعت 7 و 29 دقیقه به وقت دمشق رخ داد و در ساعت 9 و 33 دقیقه صبح انتها یافت و در بسیاری از مناطق این کشور قابل رویت بود.

اردنی ها نیز امروز شاهد خورشید گرفتگی جزئی بودند و این پدیده که از ساعت 7 و 25 دقیقه تا 9 و 31 دقیقه صبح بطول انجامید، به وضوح در بسیاری از مناطق این کشور مشاهده شد و بر اساس اعلام کمیته رصد فلکی این کشور حدود 47 درصد از قرص خورشید توسط ماه پوشانده شد.

در عُمان نیز این پدیده مشاهده شد و روحانیون این کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلای مردم به این ویروس از مردم خواستند، در منازل خود نماز آیات را اقامه نمایند.

همچنین در بیشتر مناطق عربستان خورشید گرفتگی جزئی بوقوع پیوست و بیشترین درصد خورشید گرفتگی در این کشور در استان شروره رخ داد.

رصدخانه فلکی عربستان با اشاره به اینکه این پدیده در مکه از ساعت 7 و چهار دقیقه بامداد آغاز شد، افزود: خورشید گرفتگی جزئی امروز در مکه به مدت 2 ساعت و 27 دقیقه بطول انجامید، اما در ریاض پایتخت این کشور از ساعت 7 و 10 دقیقه آغاز و در ساعت 9 و 49 دقیقه انتها یافت.

در مکه یک هزار و 500 مسجد برای استقبال از نمازگزاران جهت برپایی نماز آیات آماده شده بود.

در امارات نیز خورشیدگرفتگی در ساعت 8 و 14 دقیقه آغاز شد و در ساعت 11 و 12 دقیقه انتها یافت و در طی این مدت رسانه های این کشور به نقل از مسئولان بهداشتی خواستند نکات بهداشتی را به هنگام مشاهده این پدیده رعایت و از دیدن آن با چشم غیرمسلح خودداری نمایند.

خورشید گرفتگی جزئی در قطر نیز ساعت 7 و 13 دقیقه صبح بوقوع پیوست تا ساعت 10 و یک دقیقه بطول انجامید و بر اساس اعلام مقامات ذیربط این کشور سایه 80 درصدی قرص ماه در نقاط مختلف این کشور مشاهده شد.

مردم یمن نیز که این روزها با مسائل ناشی از بیماری کرونا، جنگ و محاصره مالی از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان روبرو هستند، امروز شاهد خورشید گرفتگی جزئی بودند و مقامات بهداشتی این کشور با اشاره به اینکه مشاهده مستقیم این پدیده با چشم غیرمسلح به شبکیه چشم آسیب می زند، از خانواده ها خواستند بچه ها و نوجوانان خود را در خانه نگه دارند و از مشاهده آن خودداری نمایند. ،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 901

به "خورشیدگرفتگی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشیدگرفتگی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید