دلایل استرس در سفر و راه های مقابله با آن

به گزارش مجله فیروزی، اغلب افراد وقتی از کارهای روزمره خود خسته می شوند، به فکر تغییر آب و هوا افتاده و برای یک مسافرت چند روزه برنامه ریزی می نمایند. سفر کردن، زمانی است که شما برای استراحت و آرامش خود در نظر می گیرید. پس، باید نهایت کوشش خود را داشته باشید که آن را به بهترین صورت بگذرانید و از تمامی لحظات آن لذت ببرید، اما چرا اغلب اینطور نمی گردد. چه مسائلی باعث می گردد تا سفر شما با استرس، خستگی و بیماری همراه شده و لذت آن را برای شما کمتر کند. در اینجا قصد داریم به راه های کاهش استرس در سفر پرداخته و از این طریق سفری آرام و خاطره انگیز را برایتان خلق کنیم. با ما در مقاله روش های کاهش استرس در سفر همراه باشید که همراهی شما افتخار ماست.

دلایل استرس در سفر و راه های مقابله با آن

تغییر عادات روزانه

یکی از مهمترین مواردی که باعث استرس در سفر می شود، تغییر عادات روزانه شماست. وقتی به جایی سفر می کنید، برنامه های زیادی برای گشت و گذار دارید. از این رو، زمانی که برای کارهای روزمره خود اختصاص می دهید، کمتر بوده و تغییراتی در آن ها ایجاد می شوند. مثلا زمان کوتاهتری را به خوابیدن اختصاص می دهید یا ممکن است مجبور باشید شب ها دیرتر بخوابید و صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید. این تغییرات در موارد دیگری چون غذا خوردن نیز ایجاد می شود. برای کاهش استرس در سفر پیشنهاد می کنیم فعالیت های آرامش بخشی چون ورزش کردن، نوشیدن قهوه و گوش دادن به موسیقی را از قلم نیاندازید.

کم خوابی

فعالیت های متعددی که در سفر دارید باعث می شوند تا زمان خواب شما کمتر شده و دچار کم خوابی شوید. کم خوابی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و در نتیجه بیمار شدن شما می شود. پس توصیه مقاله راه های کاهش استرس در سفر به شما این است که اگر شب ها کم می خوابید، سعی کنید در طول روز حداقل به مدت 30 دقیقه استراحت کنید تا انرژی مورد احتیاج بدنتان تامین شود.

تغییر عادات غذایی

وقتی در سفر هستید، برنامه ریزی و عادات غذایی شما کمی عوض می شوند. امکان آشپزی برای شما محدود شده و اغلب از غذای رستوران و هتل ها استفاده می کنید. تغییر عادت غذایی باعث می شود تا میزان چربی، شکر و سدیم مصرفی افزایش یافته و بدن واکنش هایی از خود نشان دهد. از این رو، روش های کاهش استرس در سفر به شما پیشنهاد می نمایند که در بعضی از وعده های غذایی خود از مواردی چون میوه و سبزیجات استفاده نمایید و کمتر غذاهای رستوران و فست فود را نوش جان کنید.

تغییرات ساعت بدن

وقتی از شهر یا کشور خود دور می شوید، ساعت بدنتان دچار مشکل می شود. هرچه فاصله شما از شهرتان بیشتر باشد، مسائل شما بیشتر خواهد بود. ساعت خوابتان تغییر می نماید، حالت هایتان عوض می شود و حتی ممکن است دچار مسائلی مانند یبوست یا اسهال شوید. برای پیشگیری از این مسائل بهتر است از قبل به فکر باشید و با مراجعه به پزشک داروهای مربوطه را دریافت نمایید. همچنین، می توانید از داروهای طبیعی برای تنظیم ساعت خواب خود بهره ببرید.

برنامه ریزی بیش از حد

وقتی برای اولین بار به جایی سفر می کنید، کارهایی زیادی برای انجام دادن دارید و اماکن بسیاری است که دوست دارید حتما از آن ها بازدید نمایید، اما توجه داشته باشید که زمان سفر شما محدود است و باید با توجه به آن برنامه ریزی خود را انجام دهید. سفر را مانند یک شغل در نظر نگیرید و انعطاف داشته باشید. برنامه ریزی بیش از حد توان و فعالیت های بیش از اندازه شما را خسته می نماید. بعضی افراد نیز از اینکه نتوانسته اند به برنامه ریزی مورد نظر خود عمل نمایند، دچار استرس می شوند. به یاد داشته باشید شما قرار است در سفر استراحت کنید و از لحظات خود لذت ببرید، نه اینکه خودتان را درگیر برنامه های سخت و خسته نماینده نمایید. راه های کاهش استرس در سفر به شما توصیه می نمایند که یک هدف را در طول روز معین نموده و سعی کنید تا از اهداف و فعالیت های کوچکتر دوری کنید.

عدم برنامه ریزی صحیح

وقتی می گوییم در برنامه های خود انعطاف داشته باشید، به این معنی نیست که اصلا برنامه ریزی نکنید. عدم برنامه ریزی و عدم پیش بینی حوادث و اتفاقات نیز می تواند باعث استرس در افراد شده و فشار ذهنی را برایشان به همراه داشته باشد. پس حد و حدود را در هر کاری رعایت نمایید.

توجه به کیفیت سفر

سفر کردن به شما یاری می نماید تا تجربیات زیادی به دست آورید و این یکی از مهمترین اهداف سفر است، اما به دست آوردن تجربه نباید باعث کاهش کیفیت سفر شما شود. پس خود را مجبور به بازدید از جاهایی که دوست ندارید یا برایتان جذاب نیستند، نکنید. شما قرار نیست امتیازی کسب کنید، در نتیجه باید برنامه هایی را انتخاب نمایید که از انجام آن ها لذت می برید.

رعایت بهداشت در هواپیما

هواپیماهایی که شما با آن رفت و آمد می کنید، محل حضور افراد زیادی بوده است. در نتیجه، محیط هواپیما و جایگاه که شما بر روی آن می نشینید، اصلا مکان تمیزی نیستند. از این رو باید موارد بهداشتی را رعایت نمایید تا دچار بیماری و سرماخوردگی نشوید. برای پیشگیری از بیماری توصیه می کنیم حتما دستمال مرطوب به همراه خود داشته باشید، دست هایتان را بشویید و آب زیاد بنوشید. رطوبت کم و فشار بالای هواپیما نیز از دیگر موارد ابتلای افراد به بیماری و استرس در سفر است.

رعایت نکات بهداشتی در اتاق هتل

اتاقی که شما در آن اقامت دارید، مکانی است که افراد زیادی قبل از شما در آن سکونت داشته اند. درست است که ملحفه ها قبل از ورود شما عوض شده و یا سرویس بهداشتی تمیز شده است، اما بعضی از قسمت های اتاق نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته و تمیز نمی شوند. از جمله این موارد می تواند به گوشی تلفن، کنترل تلویزیون و در یخچال اشاره نمود. وقتی وارد اتاقتان شدید با یک دستمال مرطوب و بهداشتی موارد ذکر شده را تمیز نمایید.

حالت تهوع در وسایل نقلیه

یکی از مواردی که بسیاری از مسافران با آن روبرو هستند، حالت تهوع، استفراغ و سردرد در وسایل نقلیه در حال حرکت هست. ممکن است شما نیز از جمله افرادی باشید که در اتوبوس، قایق یا حتی ماشین دچار این مشکل می شوید. اگر اینطور است، قبل از حرکت زنجبیل یا چای زنجبیل بنوشید و داروهایی مانند آنتی هیستامین نیز به همراه داشته باشید. سعی کنید در طول جهت، نگاه خود را مستقیم نگه داشته و سرتان را تا حدی که می توانید کمتر تکان دهید. این مورد از موثرترین روش های کاهش استرس در سفر نیز به حساب می آید.

نور آفتاب

یکی از مواردی که ممکن است باعث بیماری شود، گرمازدگی و قرار دریافت در نور شدید آفتاب است. اگر به مناطق گرم سفر می کنید، سعی کنید تا از آب و نوشیدنی زیاد بهره ببرید. بین ساعات 10 تا 2 بعدازظهر از بیرون رفتن خودداری نموده و در زیر نور مستقیم خورشید نباشید. قرار دریافت در زیر نور خورشید به مدت زیاد می تواند باعث سوختگی پوست شما شود. پس حتما از گرم ضد آفتاب استفاده نمایید و هر دو ساعت آن را تمدید کنید.

دور بودن از تلفن و لپ تاپ

بعضی از افراد هستند که در سفر احساس عذاب وجدان دارند و فکر می نمایند دارند زمان خود را هدر می دهند. آن ها مدام ایمیل و تلفن خود را چک می نمایند و حتی اگر بتوانند بعضی از کارهایشان را در سفر انجام می دهند. اگر قصد سفر دارید، طوری برنامه ریزی نمایید که تمامی کارهای ضروریتان را قبل از سفر انجام داده تا بتوانید با خیال آسوده به تفریح و استراحت بپردازید.

حل مسائل خانوادگی

سفر، اتفاقی است که می تواند آرامش را برای شما به همراه داشته باشد. شما به سفر می روید که استراحت کنید و لذت ببرید، نه اینکه مسائل خانوادگی خود را حل کنید. پس از سفر برای حل مسائل خانوادگی خود استفاده نکنید، زیرا تنها استرس را برای خود ایجاد می کنید. سعی کنید ساعاتی را به تنهایی بگذرانید و فعالیت هایی را انجام دهید که دوست دارید.

منبع: همگردی
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 215

به "دلایل استرس در سفر و راه های مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل استرس در سفر و راه های مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید