رقابت یک میلیون و 368 هزار داوطلب در ماراتن کنکور

به گزارش مجله فیروزی، تهران (پانا) - سال سخت آموزش مجازی به خاتمه رسید و حالا یک میلیون و 368 هزار داوطلب کنکور در چهارشنبه همین هفته مهمترین آزمون کشوری خود را برگزار می نمایند.

رقابت یک میلیون و 368 هزار داوطلب در ماراتن کنکور

به گزارش ایران، رقابتی نفسگیر و سرنوشت ساز که حتی فراز و فرودهای کرونایی سال جاری هم نتوانست آن را به تعویق بیندازد. پنجاه و یکمین کنکور سراسری دانشگاه ها چهارشنبه 9 تیرماه تا شنبه 12 تیرماه در حالی برگزار می گردد که بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا 32 شهر کشور در شرایط قرمز کرونایی هستند. شهرهایی که بیشتر در استان های جنوبی کشور قرار گرفته اند و با توجه به شرایط آب و هوایی شرایط را برای برگزارنمایندگان کنکور کمی سخت نموده است. البته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است که در شهرهای قرمز پروتکل های سختگیرانه تری اعمال می کنیم و ناظران وزارت بهداشت هم حساسیت بیشتری در این شهرها دارند. بر اساس آمار سازمان سنجش، سال جاری هم مثل سال های گذشته بیشترین تعداد داوطلب مربوط به گروه علوم تجربی است.

نیمی از داوطلبان کنکور یعنی 554 هزار و 860 داوطلب در این گروه آزمایشی با یکدیگر رقابت می نمایند. در آزمون سال جاری 370 هزار و 112 داوطلب در گروه علوم انسانی، 175 هزار و 776 داوطلب در گروه زبان های خارجی، 142 هزار و 67 داوطلب در گروه علوم ریاضی و مهندسی و در گروه آزمایشی هنر هم 125 هزار و 112 داوطلب رقابت می نمایند. بعلاوه زنان بیشترین داوطلبان کنکور 1400 هستند. تعداد 662 هزار و 114 داوطلب زن و تعداد 449 هزار و 704 داوطلب مرد در آزمون سراسری سال جاری ثبت نام نموده اند. آن طور که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است: داوطلبان سال جاری نسبت به سال گذشته 35 هزار نفر کاهش پیدا نموده است. البته در رشته علوم تجربی و ریاضی شاهد کاهش داوطلبان و در رشته علوم انسانی با افزایش روبه رو بودیم؛ موضوعی که بعضی از منتقدان برگزاری کنکور دلیلش را کرونا و نگرانی از این بیماری می دانند. نگرانی که حتی برگزار نمایندگان کنکور هم آن را به جا می دانند اما به دلایل مختلف آموزشی نمی توانند آن را به تعویق بیندازند.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا گفت: شرایط برگزاری کنکور سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. خانواده ها به هیچ اسم نگران نباشند. سال گذشته شرایط بدتر از سال جاری بود و چندین بار هم کنکور به تعویق افتاد. در نهایت با تمام استرس ها این آزمون برگزار گردید و بر اساس غربالگری که وزارت بهداشت از روی کد ملی داوطلبان داشته است هیچ کدام از داوطلبان کنکور سال گذشته به کرونا مبتلا نشده اند. سال جاری ما تعداد شهرهای برگزارنماینده کنکور و تعداد حوزه های امتحانی را بیشتر کردیم. سال گذشته در 390 شهر کنکور برگزار گردید و سال جاری در 414 شهر کنکور برگزار می گردد.

اجرای پروتکل های سختگیرانه در شهرهای قرمز

خدایی در پاسخ به این سؤال که برگزاری کنکور در شهرهای قرمز و جنوب کشور چگونه خواهد بود؟ گفت: در شهرهای قرمز پروتکل های بشدت سختگیرانه تری خواهیم داشت. واقعاً جای نگرانی نیست. در این شهرها اگر فضای باز بود آزمون در این مکان ها برگزار می گردد. تهویه مناسب و فاصله اجتماعی را روز قبل از برگزاری ناظران وزات بهداشت آنالیز می نمایند. البته فقط شهرهای قرمز نیست، در کل کشور پروتکل های سختگیرانه را اجرا می کنیم. تمام حوزه ها در هفته جاری ضد عفونی می شوند و فاصله جایگاه ها هم دو متر خواهد بود.

128 داوطلب کنکور کرونا دارند

128 داوطلب کنکوری به ویروس کرونا مبتلا هستند. این خبری است که رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد و گفت: کد ملی داوطلبان کنکور را وزارت بهداشت آنالیز می نماید و بعلاوه بر اساس خوداظهاری خود داوطلبان حدود 128 داوطلب به بیماری کرونا مبتلا هستند. محل آزمون این داوطلبان بیمارستان است و آزمون به وسیله وزارت بهداشت برای آنها برگزار خواهد شد. داوطلبان بیماری که در بیمارستان بستری و یا در منزل قرنطینه هستند، نگران برگزاری آزمون نباشند. وزارت بهداشت در بیمارستان ها تمهیدات ویژه ای برای برگزاری آزمون دارد.

رقابت بر سر جایگاه رشته های خاص

بر اساس اعلام سازمان سنجش، از میان یک میلیون و 12 هزار و 406 نفر که مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری 99 بودند، فقط تعداد 469 هزار و 94 نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام نموده اند. سال97 از تعداد کل افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند، 60 درصد اقدام به انتخاب رشته نموده اند. این یعنی داوطلبان دیگر حاضر نیستند که در هر دانشگاهی درس بخوانند و حالا رقابت اصلی بر سر دانشگاه های برتر و رشته های خاص است. آن طور که رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد، داوطلبان برای دانشگاه های خاص کنکور می دهند: 10رشته پرمخاطب در دانشگاه های برتر وجود دارد و داوطلبان می خواهند در این رشته ها درس بخوانند. داوطلبان شرکت نماینده در رشته تجربی بیشتر علاقه مند نشستن بر جایگاه رشته هایی همانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی هستند. البته داوطلبان تجربی بیشتر برای نشستن بر جایگاه پزشکی کوشش می نمایند. در این رشته خاص دانشگاه هم اهمیت ندارد. داوطلبان شرکت نماینده در رشته ریاضی و فنی بیشترعلاقه مند نشستن بر جایگاه رشته هایی همانند کامپیوتر، مکانیک، مهندسی عمران و معماری هستند. بعلاوه داوطلبان رشته های علوم انسانی علاقه مند به رشته های روانشناسی و حقوق هستند. بجز رشته پزشکی بیشتر داوطلبان کوشش می نمایند در این رشته در دانشگاه های معتبر درس بخوانند.

بحث داغ ساماندهی کنکور

پنجاه و یکمین آزمون سراسری دانشگاه ها در حالی برگزاری می گردد که این روزها بحث های مختلفی در ارتباط با ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است. چند روز پیش، سعید رضا عاملی در حاشیه جلسه 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات کنکور 1402، پنج مصوبه این شورا را تشریح و اسم نموده بود که مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود. مصوبه دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می گردد و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود و مصوبه سوم این بود که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار گردد که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته گردد و دانش آموزان وقتی در این آزمون شرکت می نمایند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت. بر اساس مصوبه چهارم شورا، مقرر شد نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می نمایند تا دو سال اعتبار داشته باشد و دانش آموزان بتوانند از نتایج آن تا دو سال استفاده نمایند. مصوبه پنجم هم درباره پذیرش بود که بر اساس آن دانشگاه های کشور می توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن معین نمایند که تا چه معدلی را پذیرش می نمایند و اگر معدل داوطلب از مقدار معین پایین تر باشد این اختیار به دانشگاه ها داده می گردد که داوطلب را پذیرش ننمایند. رئیس سازمان سنجش درباره 5 مصوبه شورا گفت: این تغییرات برای سال جاری و یا سال دیگر نیست. سال جاری تأثیرسوابق تحصیلی داوطلبان 30درصد است.البته سازمان سنجش در این تصمیم گیری دخالتی ندارد و اظهارنظری هم نمی نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1571

به "رقابت یک میلیون و 368 هزار داوطلب در ماراتن کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت یک میلیون و 368 هزار داوطلب در ماراتن کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید