شاخ مجازی، اعتباری کاذب در دنیای بچه ها و نوجوانان

به گزارش مجله فیروزی، کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت گفت: شاخ مجازی اعتباری کاذب در دنیای بچه ها و نوجوانان است که با اتکا به فضا و روایت مجازی شکل می گیرد.

شاخ مجازی، اعتباری کاذب در دنیای بچه ها و نوجوانان

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ،مهیار شمس کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، گفت: اصطلاح شاخ مجازی که امروزه آن را به وفور می شنویم و بچه ها و نوجوانان به آن علاقه نشان می دهند، به کسی اطلاق می گردد که با اتکا به فضای رسانه ای و روایت مجازی از خود توانسته توجه هزاران نفر را جلب کند و مورد پسند دیگران قرار بگیرد.

او اضافه نمود: این پسندیده شدن ها و محبوب شدن ها به کودک و نوجوان اعتبار کاذب می دهند، اگرچه بخشی از رفتار های فرزند برای والدین جذابیت دارد و به همین دلیل ویدئویی از آن بخش رفتاری او در فضای مجازی منتشر می نمایند و منتظر واکنش های البته کاذب از سوی دیگران هستند.

کودک کار در فضای مجازی به چه معناست؟

شمس در ادامه به بچه ها کار در فضای مجازی اشاره نمود و گفت: بعضی والدین به هر بهایی برای دیده شدن، کسب درآمد و رسیدن به شهرت از بچه ها خود استفاده و او را تبدیل به کودک کار در فضای مجازی می نمایند و به آن ها می آموزند که در شبکه های اجتماعی با نمایش عظیمنمایی و دروغ، می توان با تبلیغ به رقابت بپردازند و به درآمد های بالای شهرت رسید.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اعلام کرد: زمانی که ویدئویی از شیرین زبانی فرزند در فضای مجازی منتشر می کنیم، می تواند خسارت روحی و روانی معنوی به او وارد کند، به این معنا که وقتی عظیم شد و شخصیت مستقلی پیدا کرد، این فیلم می تواند ابزاری برای تخریب شخصیت او باشد و جهت زندگی اش را تغییر دهد.

رسانه مجازی آینده نگر نیست

مربی مهارت های ارتباطی با بیان اینکه رسانه مجازی رویداد محور است و آینده نگر نیست، ادامه داد: علیرغم گذشت زمان و عظیم شدن کودک، اما تصاویر و حرکات او مستند در اذهان مردم و حافظه فضای مجازی باقی می ماند، حتی این احتمال وجود دارد که فرزند از اشتراک گذاری تصاویر دوران کودکی و نوجوانی اش گلایه کند.

شمس گفت: پیش از سن بلوغ، عکس و فیلم هایی از بیان و رفتار بچه ها که غالبا تقلیدی و غیرواقعی است در فضای مجازی به اشتراک می گذاریم و چون به فهم و درک درست نرسیده و معنای انجام بعضی از کار ها را نمی دانند، مصداق سوء استفاده از حقوق کودک است و در واقع کودکی که حریم خصوصیش اینگونه نقض می گردد، در آینده اگر بخواهد صاحب شغل گردد یا تشکیل خانواده دهد، با مشکلاتی روبرو خواهد شد و در عظیمسالی ممکن است دچار تعارض شخصیتی گردد.

شکل گیری باور اشتباه تمایل به دیده شدن در نوجوان

مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب معماری کلام و فن بیان کودک و نوجوان در ادامه اضافه نمود: هر چه فرزند عظیمتر می گردد، این باور غلط را یاد می گیرد و به دیده شدن تمایل پیدا می نماید، این بچه ها اغلب اعتماد به نفس کاذبی دارند، چون بر این باورند که با به نمایش گذاشتن خود به هر شیوه و قیمت می توانند توجه دیگران را جلب نمایند و هر چقدر عظیم تر می شوند یاد می گیرند احساس ها و تفکر دیگران مهم تر از خودشان است و البته این مشکل از والدین سرچشمه می گیرد.

مهیار شمس اظهار کرد: بچه ها و نوجوانان اسیر بازیگردان ها در فضای مجازی که گا ها پدر و مادر یا یکی از اطرفیان و نزدیکان یا دوستان هستند شده اند، اما یادمان باشد این بچه ها سیاستمدار، بازیگر، خواننده و... نیستند، ولی با حفظ کردن چند نکته و مطلب بدون فهم استوری و بازگو کردن آن ها اقدام به جلب نظر و پسند دیگران می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1125

به "شاخ مجازی، اعتباری کاذب در دنیای بچه ها و نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخ مجازی، اعتباری کاذب در دنیای بچه ها و نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید