شهرداری تهران و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک تهاتر می نمایند

به گزارش مجله فیروزی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، شهرداری تهران و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک تهاتر می نمایند.

شهرداری تهران و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک تهاتر می نمایند

بنای تاریخی مستوفی الممالک یکی از بناهای ارزشمند شهر تهران در محله سنگلج است که سالها در مالکیت شرکت پست ایران قرار داشت و هر بار فعالان میراث فرهنگی هشدار می دادند که این بنای تاریخی ارزشمند در خطر واقع شده است. خطر آن هم بازسازی های غیر اصولی، عدم بازسازی های اضطراری و عدم رسیدگی شرکت پست به آن است.

هر چند بعضی از وزرای ارتباطات در این باره قول هایی دادند اما هیچ وقت اجرایی نشد بلکه این بنا چند بار در اختیار عوامل ساخت فیلم و سریالهای مختلف نهاده شد و هر بار ردی از آثار آنها روی این بنا ماند.

در حال حاضر تنها بعضی از افراد می توانند از آن بازدید نمایند اما در واقع کار خاصی برای بازسازی، احیا یا کاربری آن نمی گردد.

اما حالا، نیما نیازمند مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران می گوید: این بنای تاریخی قرار است در تهاتری با شهرداری تهران و شرکت پست در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

نیازمند معتقد است که با این تهاتر، خانه تاریخی مستوفی الممالک می تواند احیا شده و نجات پیدا کند.

وی در این باره می گوید: پیش از سال شرکت پست قیمتی حدود متری 40 میلیون تومان برای دو هزار متر بنا پیشنهاد کرد که رقم سنگینی است. قرار شد این مبلغ کارشناسی گردد. پس از آن نصف این مبلغ به وسیله دیون و بدهی های شرکت پست به شهرداری تهران جبران گردد و نصف دیگر آن هم یا به حساب بدهی های آینده این شرکت به شهرداری محاسبه گردد یا قسمتی از آن پول را بدهیم یا اینکه مبلغی از این دیون بخشیده گردد.

وی ادامه می دهد: تا به امروز موافقت ها برای در اختیار قرار دادن خانه مستوفی الممالک به شهرداری تهران از سوی دو طرف اجرا شده است و تنها کارشناسی قیمت مانده است. پس از آن باید یک کاربری فرهنگی برای بنا تعیین کرد و آن را احیا و بازسازی کنیم.

نیازمند این روش را آرمانی می داند اما در عین حال می گوید: اگر این اتفاق بیفتد می تواند الگویی برای بناهای دیگر باشد. چون میراث فرهنگی توان خرید این بناها را ندارد و شهرداری هم موظف به حفاظت از بناهای تاریخی است. پس میتوان با یاری ارگان ها و نهادهای مختلف از این طریق به حفظ بناهای شهر یاری کرد.

در سال 99 حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفته بود: این خانه متعلق به وزارت ارتباطات است که دو سال پیش در خصوص شرایط نامناسب آن تذکری را مطرح نموده و درپی آن وزیر محترم ارتباطات اعلام کردند که قصد بازسازی آن را دارند.

وی گفته بود: گویا پس از این تذکر اقداماتی نیز اجرا شده اما باید بگویم در بازدیدی که حدود دو هفته پیش و به مناسب هفته میراث فرهنگی از این خانه داشتم، مشاهده کردم که وضع آن اصلاً مناسب نیست.

نظری از شهرداری تهران، شهردار منطقه، مسئولان مربوطه و وزارت ارتباطات درخواست کرد که هرچه زودتر بازسازی این خانه بسیار ارزشمند را تمام نموده و اضافه کرد: مسئولان مربوطه باید با تکمیل بازسازی این ملک، امکان بازدید مردم از آن را نیز فراهم نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2078

به "شهرداری تهران و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک تهاتر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری تهران و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک تهاتر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید