ایندیپندنت: ایران و آمریکا و تنش بزرگی که در راه است!

به گزارش مجله فیروزی، روسیه و چین می خواهند به محض انقضای مدت تحریم تسلیحاتی ایران، سلاح های سنگین و هواپیما های پیشرفته و چند منظوره خود را به ایران به فروش رسانند.

ایندیپندنت: ایران و آمریکا و تنش بزرگی که در راه است!

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، هرچند بحران شیوع پرشتاب ویروس کرونا، سراسر کشور های دنیا را به خود مشغول نموده و توجه به سایر چالش ها از جمله تنش میان تهران و واشنگتن را به حاشیه رانده است، اما به نظر می رسد که نزدیک شدن زمان برطرف تحریم تسلیحاتی ایران، بار دیگر منجر به تشدید تنش ها میان دو جانب خواهد شد. در دوم ماه اکتبر آینده، محدودیت های که به منظور وادار کردن ایران برای نشستن به میز مذاکره در خصوص برنامه های هسته ای اعمال شده بود، انتها می یابد.

به گزارش نواندیش، ایندیپندنت با درپیش بودن لغو تحریم های تسلیحاتی نوشت: البته شورای امنیت سازمان ملل پیش از آن، با صدور قطعنامه های 1747، 1803 و 1929، ایران را از خرید سلاح و مهمات جنگی منع نموده بود، اما بر اساس قطعنامه 2231، تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر آینده خاتمه خواهد یافت.

در همین حال، تهران و واشنگتن هر دو در انتظار خاتمه یافتن مدت تحریم های تسلیحاتی ایران هستند تا به عملکرد جانب مقابل، واکنش نشان دهند. در ماه سپتامبر گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت اگر ایران متعهد به برجام بماند، در سال آینده میلادی می تواند به بازار بین المللی اسلحه دسترسی پیدا کند و پیروز به کسب دستاورد بزرگی گردد.

اما در اواخر ماه فوریه گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: واشنگتن از جامعه بین المللی تقاضا خواهد نمود تحریم تسلیحاتی ایران را که قرار است در ماه اکتبر آینده خاتمه یابد، برای مدت دیگری تمدید کند.

از سوی دیگر و در جریان مذاکرات ایران و اروپا برای تکمیل برجام، تهران تأکید کرد که بایستی به محض اجرای توافق میان دو جانب، تحریم های تسلیحاتی برداشته گردد، سپس روسیه و چین نیز حمایت خود را از درخواست ایران اعلام کردند. اما ایالات متحده فشار های خود را برای تداوم تحریم ها علیه ایران افزایش داد و در نتیجه، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت 5 سال به اجرا در آمد.

اکنون که قرار است تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر آینده خاتمه یابد، ایالات متحده و کشور های اروپایی سعی دارند برای مقابله با کوشش های ایران جهت تقویت توانایی های نظامی آن کشور، اقدامات لازم را اتخاذ نمایند. در همین حال، گفته می گردد رایزنی ها به منظور خریداری اسلحه از روسیه و چین شروع شده است و تهران میخواهد پیش از رسیدن به زمان لغو تحریم ها، برای خرید اسلحه از بازار های بین المللی آمادگی بگیرد و البته این امر در جریان کنفرانس امنیتی مسکو در ماه آوریل سال گذشته از سوی ایران مطرح شده است.

روسیه و چین می خواهند به محض انقضای مدت تحریم تسلیحاتی ایران، سلاح های سنگین و هواپیما های پیشرفته و چند منظوره خود را به ایران به فروش رسانند. مسکو، جنگنده های سوخو 35 و پکن، هواپیما های فوق پیشرفته خود را به ایران خواهد فروخت. تردیدی نیست که ایران احتیاج مبرم به خرید سلاح و جنگ افزار های پیشرفته دارد تا دستگاه های نظامی و دفاعی خود را نوسازی کند.

بنا به گفته وزیر امور خارجه ایالات متحده، واشنگتن در کوشش است تا چین و روسیه را متقاعد به عدم استفاده از حق وتو در مسئله تمدید تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل کند. اما سخت به نظر می رسد که ایالات متحده بتواند تحریم ها را علیه ایران تمدید کند، زیرا واشنگتن با خروج از برجام، دیگر نمی تواند از مکانیزم اسنپ بک برای تمدید بعضی از تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل، استفاده کند. از سوی دیگر، اظهارات رهبران چین و روسیه نشان می دهد که پکن و مسکو از حق وتو برای تمدید تحریم ها علیه ایران دریغ نخواهند کرد و کوشش های واشنگتن برای متقاعد کردن روسیه و چین بی نتیجه خواهد ماند. افزون بر آن، به نظر نمی رسد کشور های اروپایی حاضر به پذیرش تصمیم ارجاع پرونده تحریم ها، به شورای امنیت شوند. همچنان روسیه کوشش خواهد نمود از ناهنجاری های بین المللی و تنش های که کشور های خاورمیانه را به چالش کشیده است، بهره برداری سیاسی کند. از جانب دیگر، با آن که روسیه مخالف تمایل آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر، به ویژه تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است.

علاوه بر آن، در صورت عدم پیروزیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، واشنگتن ممکن است کشور های اروپایی را تشویق به اعمال تحریم های دیگر علیه ایران کند، اما با توجه به تمایل اروپا برای تداوم برجام، بعید به نظر می رسد که کوشش های ایالات متحده در این زمینه به نتیجه برسد.

تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ممکن است بتواند فعالیت های ایران در منطقه را تا حدودی کاهش دهد، اما اعمال مجدد تحریم ها، منجر به خروج نهایی ایران از برجام خواهد شد، به ویژه این که ایران تعهدات خود را در قبال توافق نامه هسته ای، کاهش داده است، بنابر این، تشدید تحریم ها، آخرین گامی در راستای فروپاشی برجام خواهد بود.

البته اختلاف نظر میان قدرت های بین المللی در قبال سیاست های ایران، زمینه را برای سیاست بازی های تهران فراهم می نماید. به محض خاتمه یافتن تحریم های تسلیحاتی در ماه اکتبر آینده، ایران توانایی های نظامی خود را به گونه چشمگیری تقویت خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 710

به "ایندیپندنت: ایران و آمریکا و تنش بزرگی که در راه است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایندیپندنت: ایران و آمریکا و تنش بزرگی که در راه است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید