ضرغامی: در حوزه گردشگری دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم

به گزارش مجله فیروزی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بافت تاریخی مانند بافت فرسوده نیست ،امکان ندارد تخریب گردد و باید حفظ گردد.

ضرغامی: در حوزه گردشگری دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم

به گزارش ایرنا، سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها، اضافه کرد: امیدوارم گفت وگوی امروز مقدمه ای برای انجام کارهای زیادی باشد. حرف های زیادی داریم، کارها را باید به شکل پروژه ای و با نگاه مسئله محور دید تا مسائل پیش رو را آنالیز کنیم.

وی ادامه داد: شوراها خط مقدم ارتباط حاکمیتی با مردم هستندو کار شهرداری ها و شوراها سخت است و با رضایتمندی و عدم رضایتمندی مردم سر و کار دارد.

ضرغامی ادامه داد: تحول در نگاه و اقدام مهم است و ابتدا باید نگاه های شهرداری ها و شوراها با وزارت میراث فرهنگی همسو گردد.

رونق جهانگردی برای مردم منفعت ایجاد می نماید

وی توضیح داد: درآمدهایی که در بخش جهانگردی ایجاد می گردد، برای مردم منفعت ایجاد می نماید و موجب ایجاد اشتغال و برطرف آسیب های اجتماعی می گردد و امید به زندگی میان مردم را زیاد می نماید. متاسفانه کمتر در سطح عالی کشور در این زمینه کار کردیم و به همین علت سرمایه گذاری نمی کنیم و شهرداری ها در این زمینه آسیب دارند، زیرا آن ها در پی این هستند که پول به سرعت وارد منابع درآمدی گردد.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گفت: سرمایه گذاری در بخش جهانگردی از طرف شهرداری ها مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: ایجاد یک زیرساخت سرگرمی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه مردم گرفتارند، اگر شادی و سرگرمی برای آنها فراهم نکنیم، نمی توانیم این فشار را کم کنیم. شادی کالای لوکس نیست. با کمترین امکانات می توان شادی را فراهم کرد.

ضرغام ادامه داد :بعد از نفت مهم ترین منبع اقتصادی ما جهانگردی است. اما آن طور که شایسته است به بخش جهانگردی نپرداختیم و در این حوزه دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم. تقاضا دارم تا شهرداران و شوراهای شهر توجه ویژه به مسئله جهانگردی داشته باشند.

باید جاذبه های جهانگردی را معرفی کرد

وی گفت: جهانگردی داخلی ما متاسفانه به شکل سنتی است و فقط چند استان جذب جهانگرد دارند. با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم، قصد داریم جاذبه جهانگردی همه شهرها را معرفی کنیم. به همین منظور پلتفرم های تازه مانند بزنیم بیرون راه اندازی کردیم که 14هزار نقطه کشور در آن معرفی شده است.

ضرغامی اضافه کرد: اگر کسی می خواهد برای جهانگردی سرمایه گذاری کند، شهرداری ها باید به آن ها یاری نمایند که متاسفانه به این موضوع توجه نمی گردد. من موانع این بخش را در این دولت برطرف می کنم و خوشبختانه وزرا همکاری خوبی دارند.

تشریح ظرفیت های اعطای تسهیلات

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با تشریح منابع اقتصادی وزارتخانه تحت امرش ادامه داد: در حوزه ارائه تسهیلات رتبه برتر را کسب کردیم. به طوری که سال گذشته 3700 میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردیم. سال جاری به عنوان پاداش عملکرد خوب سال گذشته، سقفی برای ارائه این تسهیلات نداریم.

وی گفت: ظرفیت خوبی در زمینه ارائه تسهیلات داریم و در ارزیابی مدیران کل استان ها این موضوع لحاظ شده است.

ضرغامی توضیح داد: ظرفیت قدرت تصمیم گیری در استان ها بالاست. شما هم همکاری کنید تا مشکل در حوزه جهانگردی حل گردد. شهرداری ها در پروژه های جهانگردی یاری نمایند و در زمینه سرمایه گذاری به عنوان محرک برای مدیران کل استان ها باشند.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گفت: 180 نقطه جهانگردی را طی ماه های گذشته در قالب کتابچه برای سرمایه گذاری تعیین و معرفی کردیم و در حال تکمیل آن هستیم. باید کوشش گسترده و عملیاتی را در این زمینه آغاز کنیم.

چهره شهر را زیبا کنید

وی با بیان اینکه شهرداری ها و شوراهای شهر و روستاها چهره شهر و روستا را زیبا نمایند، اعلام کرد: آلودگی بصری زیادی داریم که با کمترین بودجه برطرف می گردد، باید در این زمینه تحول ایجاد کنیم.

ضرغامی مطرح نمود: در معماری شرایط خوبی نداریم. بعد از انقلاب یکی از آسیب های ما در زمینه معماری بوده و معماری تازهی را نشان ندادیم.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ادامه داد: شهرداری ها در سراسر کشور متناسب با فرهنگ بومی و میراث ملموس و ناملموس به معماری شهرها و روستاها بپردازند. حداقل نمادهایی را بسازید که یادگار درستی از فرهنگ ما باشد و ما به شما در این زمینه یاری می کنیم. ورودی شهرهای ما بی هویت شده است.

میراث فرهنگی مزیت نسبی هر شهر است

وی تاکید نمود: میراث فرهنگی و بافت تاریخی مزیت نسبی شهرداری ها و شوراها هستند. بناهای تاریخی حریم دارند و باید این حریم حفظ گردد تا اثر خودش را نشان دهد. این بناها مهم ترین عامل برای جذب جهانگرد محسوب می شوند. محیط های تاریخی ما برترین مکان برای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی هستند.

آنالیز مسائل بافت های تاریخی

ضرغامی گفت: درباره بافت های تاریخی در تعدادی شهرها مشکل داریم. یکی از آسیب ها که در این زمینه احصا کردیم و مشکل مردم است، این موضوع است که با بعضی شعارها، مسائل مردم در بافت های تاریخی حل نگردد. پیشنهادم این است که شهرداری برنامه ای خاص برای بافت های تاریخی ارائه کند تا بتوانیم به شکل تخصصی مسائل بافت های تاریخی را مدیریت کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی اضافه کرد: ما فرمول واحدی را برای بافت های تاریخی در سطح کشور به استان ها ابلاغ نمی کنیم. باید در محل با همکاری شهرداری و سیاست ها و قوانین وزارت میراث فرهنگی تکلیف نیازهایی که در بافت تاریخی وجود دارد، تعیین کنیم.

ضرغامی اعلام کرد: بافت تاریخی مانند بافت فرسوده نیست. امکان ندارد تخریب گردد و باید حفظ گردد. از همه استان ها خواستیم طرح ویژه برای حل مسائل مردم در این بافت ها بدهند.

در ادامه این جلسه کمیسیون های تخصصی شورای عالی اداری استان ها موارد خود را در زمینه جهانگردی و میراث فرهنگ مطرح کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1949

به "ضرغامی: در حوزه گردشگری دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرغامی: در حوزه گردشگری دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید