فرق یوگا و مدیتیشن چیست؟

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران | سرویس ورزش - امروزه آموزش های مدیتیشن و یوگا فراگیر شده اند. هر دوی آن ها مزایای خود را داشته و روش هایی را برای تمرین ذهن و بدن ارائه می دهند. اگر چه این دو روش با هم مرتبط هستند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. در این مقاله با تفاوت های یوگا و مدیتیشن بیشتر آشنا خواهیم شد.

فرق یوگا و مدیتیشن چیست؟

فرق یوگا و مدیتیشن

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن در بدن است. می توان گفت مدیتیشن در درجه اول به آرامش ذهن اهمیت می دهد. در حالی که یوگا اساسا فعالیتی است که به حفظ سلامت جسمی و صلح روحی کمک می کند.

مدیتیشن؛ در اصل آموزشی ذهنی

مدیتیشن اصطلاحی گنگ و مبهم است. مدیتیشن انواع مختلفی دارد که احتمالا ذهن آگاهی و مراقبه محبوب ترین نوع آن است. از مدیتیشن می توان برای آموزش هشکمک در زمان حال، تمرین مهربانی و شفقت یا آشنایی با ذات حقیقی استفاده کرد.

تمرینات مدیتیشن غالبا مرتبط با آموزش های ذهنی هستند. در زمان مدیتیشن، ما وقت و تلاش خود را برای پرورش صفات ذهنی اختصاص می دهیم. البته در مدیتیشن فعالیت های فیزیکی مانند تمرینات مدیتیشن اسکن بدن نیز وجود دارد. به طور کلی مدیتیشن بر روی ذهن و نحوه ارتباط ما با تجربیات تمرکز می کند.

یوگا؛ آموزش ذهنی و جسمانی

از سوی دیگر، یوگا تمرینات فیزیکی بیشتری را نسبت به مدیتیشن شامل می شود. حتی در ملایم ترین کلاس های یوگا نیز ممکن است در حال تعرق، ورزش ماهیچه و ایجاد تعادل باشید. کشش، انعطاف پذیری و قدرت، اساس تمرین های یوگا هستند که در بیشتر روش های مدیتیشن وجود ندارند.

البته در یوگا به ذهن و ارتباط آن با بدن نیز توجه می شود. یوگا صرفا یک فعالیت فیزیکی نیست. در یوگا، حضور در زمان حال، آسودگی و تمرکز بر روی تنفس و بدن خود را یاد می گیریم. در این راستا، یوگا شامل آموزش هایی برای ذهن نیز هست. این آموزش ها شبیه به مدیتیشن نیست، اما می تواند مفید باشند.

یوگا بهتر است یا مدیتیشن؟

حقیقت این است که هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد. توجه داشته باشید که اگر یک روش بر روی شما تاثیر مثبت دارد، لزوما به این معنا نیست که روی دیگران هم چنین تاثیری خواهد گذاشت.

به طور کلی می توان گفت که هم یوگا و هم مدیتیشن می توانند برای شما سودمند باشند. توصیه می شود بسته به نوع نیاز خود، هر دو روش را امتحان کرده و ببینید کدام یک از آن ها به شما احساس آرامش، راحتی و شادی می دهند.

  • اگر به دنبال پرورش مهربانی، مراقبه و بصیرت هستید، مدیتیشن می تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • اگر می خواهید بر روی درد های مزمن و مراقبه بدن کار کنید، می توانید یوگا را امتحان کنید.

روش درست و غلط وجود ندارد و همیشه می توانید هر دوی آن ها را با هم انجام دهید.

یوگا در برابر مدیتیشن - سطح دشواری

یکی از موضوعاتی که درباره یوگا و مدیتیشن باید به آن توجه داشته باشید این است که آن ها نیاز به تمرین دارند. زمانی که آن ها را شروع کردید، ممکن است با چالش روبرو شوید. در مدیتیشن، ممکن است ذهنی پریشان و سرگردان داشته باشید. در یوگا ممکن است انعطاف پذیری، تعادل یا قدرت نداشته باشید. این شرایط عادی است. با تمرین، شرایط بهتر خواهد شد.

اگر چه هر دو روش نیاز به تمرین دارند، اما مدیتیشن از جنبه هایی آسان تر از یوگا است. زیرا برای تفکر و اندیشه، نیاز به چیز خاصی ندارید. شما می توانید چند دقیقه وقت گذاشته و دستورات مدیتیشن را انجام دهید.

یوگا نیاز به تلاش بیشتری دارد. شما نمی توانید مثلا در عرض چند دقیقه در محل کار خود یوگا انجام دهید. ممکن است بتوانید چند حرکت کششی انجام دهید، اما این کاملا یوگا نیست.

توجه: یوگا سخت تر از مدیتیشن نیست، اما یافتن زمان برای انجام مدیتیشن راحت تر از یوگا است.

حتما ببینید: آموزش تصویری 8 حرکت ساده یوگا

مدیتیشن در برابر یوگا - به چه چیزی نیاز دارید؟

مزیت مدیتیشن و یوگا این است که برای انجام تمرینات، واقعا به چیز خاصی نیاز ندارید. هرچند داشتن زیرانداز یوگا، یا داشتن بالشتی راحت برای مدیتیشن، می تواند انجام تمرینات را برای شما آسان تر کند.

کلام آخر

یوگا از لحاظ فیزیکی دشوارتر از مدیتیشن است. در یوگا باید بر روی تنفس، ذهن و بدن خود تمرکز کنید. با انجام برخی از تمرینات یوگا شاید بتوان به بهبود شرایطی مانند سوء هاضمه، یبوست، چاقی و خستگی کمک کرد. برای شروع یوگا و مدیتیشن بهتر است در کلاس شرکت کرده و با دیگران این تمرینات را انجام دهید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، توصیه می شود هر دو فعالیت را با هم انجام دهید.

آیا شما تا به امروز تمرینات مدیتیشن و یوگا را انجام داده اید؟ آیا انجام این تمرینات، تأثیری مثبت در زندگی شخصی و اجتماعی شما گذاشته است؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

یوگا و مدیتیشن در اصل دو تکنیک مورد استفاده در ذهن درمانی هستند. در صورتی که تمایل دارید با تکنیک های دیگر ذهن درمانی آشنا شوید می توانید مقالات هیپنوتیزم درمانی و نوروفیدبک را مطالعه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1433

به "فرق یوگا و مدیتیشن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق یوگا و مدیتیشن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید