قلعه آدم خوار اردبیل که انسان را می بلعد!

به گزارش مجله فیروزی، هر آنچه که دور از دسترس آدمی است و قابل لمس نبوده برای ما عجیب و شگفت آور است؛ کشور ما نیز عجایب کمی ندارد. یکی از این عجایب با نام قلعه آدم خوار شناخته می گردد.

قلعه آدم خوار اردبیل که انسان را می بلعد!

در کشوری زندگی می کنیم که بی شک پر از جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی بسیاری است. هر چقدر که می توانیم از تماشا جاذبه های فوق العاده آن لذت ببریم، همان قدر می توانیم از تماشا و یا حتی شنیدن سرگذشت و داستان بعضی از آثار و جاذبه های کشورمان که کم هم نیستند تعجب کنیم و به حیرت فرو برویم. قلعه آدم خوار اردبیل یا بوینی یوغون نیز از دسته همان جاذبه هایی است که موجب تعجب و حیرت ما می گردند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آیا این قلعه واقعا آدم خوار است؟

قلعه آدم خوار یکی دیگر از دست ساخته های متروک مانده بشر است که محلی برای قصه پردازی های محلیان شده است. آن ها هم انتقال دهنده داستان های سینه به سینه نقل شده اجدادشان هستند. صورت مسئله این است، می گویند قرن ها پیش مردمانی که به روستای کورعباسلو در استان اردبیل می رفته اند، پس از بازدید از قلعه باستانی بوینی یوغون به صورت کاملا مرموز و اسرارگونه ای ناپدید می شده اند.

چون معلوم نبود که چه بر سر این افراد آمده است. محلیان می گفتند گویی این قلعه آن ها را بلعیده است. با ادامه داشتن این فرایند، کم کم این دژ در میان اهالی روستا به قلعه آدم خوار مشهور شد و داستان های بی شمار و بسیار زیادی درباره آن دهان به دهان در میان مردم محلی پیچید.

راز این قلعه چیست؟

البته امروز معمای این قلعه مخوف را پژوهشگران به نوعی حل نموده اند. اما باید این را بگوییم که مردم در آن موقع حق داشته اند که این قلعه را آدم خوار بنامند. چون هر بار که بازدید کننده ای قصد رفتن به سوی دیوارهای مرتفعش را می کرد، دیگر به هیچ عنوان بازنمی گشت.

به همین دلیل نیز بازدید کننده ها از هر سمت و سویی که به این قلعه می رفتند، دیگر برنمی گشتند و به نوعی گمشده تلقی می شدند. اما بیایید تا کمی درباره این قلعه بدانیم. گردن کلفت یا همان بویون یوغون روی قطعات بزرگ سنگی درست شده و بسیار محکم است.

امروزه با ساماندهی قلعه و بعلاوه آنالیز معماری عجیب آن، علت اینکه مردم این منطقه به آن نگاهی خرافات گونه داشته اند، تعیین شده است. همین دیوارهای 300 متری، قلعه را از دو طرف غیرقابل نفوذ نموده بودند و به همین صورت دسترسی به آن غیرممکن بوده است. افرادی که به این قلعه می رفتند یا از سوی دیگری راهی می شدند و یا در این مکان گم شده و دیگر راهی برای خروج پیدا نمی کردند و در همان جا می مردند.

ارزش تاریخی قلعه آدم خوار

ارزش این قلعه تنها به آدم خوار بودنش نیست بلکه در بوینی یوغون، نشانه هایی از تمدن 4500 ساله و آثاری پیش از عصر اشکانی و دوران اسلامی وجود دارد.

اولین ساکنان این قلعه مخوف به علت اینکه در ارتفاعات سرد سکونت داشته اند، برای دستیابی راحت به آب، حوضچه های سنگی را در بالای قلعه ساخته اند. حوضچه هایی که باز گرفتار باورهای خرافی در بین اهالی این روستا شده اند. از آنجایی که استخرهای سنگی فرصتی برای ذخیره سازی آب برف و باران فراهم می کرد، همین موجب می شد تا خانوارهای مختلف و زیادی به مرور زمان، به این منطقه جذب شوند. اگر به تماشای های ایران علاقه دارید، جاهای تماشای ارومیه را بشناسید را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر از گردشگری، غواصی در نزدیک ترین نقطه به تهران را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 25 مرداد 1401 بروزرسانی: 25 مرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1948

به "قلعه آدم خوار اردبیل که انسان را می بلعد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه آدم خوار اردبیل که انسان را می بلعد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید