موشک نصر، رمز پیروزی سپاه اسلام بر استکبار جهانی

به گزارش مجله فیروزی، موشک های کروز یکی از موثرترین سلاح ها در میدان های نبرد هستند که توانایی ایجاد ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند.

موشک نصر، رمز پیروزی سپاه اسلام بر استکبار جهانی

به گزارش خبرنگار ، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه آغاز این پیشرفت را می توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن موقع توسط سایر کشور ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک های جدید و مدرنی توسط نیرو های مسلح کشور رونمایی می گردد که با معرفی هرکدام از آن ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان تر می گردد.

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز ها محور بحث روز است. آنالیز تکنولوژی موشک های ایران نشان می دهد که برد این موشک ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از 70 درصد آسیا می رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

یکی از موثرترین سلاح ها در میدان های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک های کروز هستند.

خبرنگارانقصد دارد طی مجموعه گزارش هایی، موشک های کروز بومی و ساخت داخل را معرفی کند.

اولین گزارش از این مجموعه به آنالیز موشک کروز زمین پایه و بومی هویزه اختصاص داشت که یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که 13 بهمن ماه سال گذشته و در جریان نمایشگاه دستاوردهای دفاعی و سازندگی توسط امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک بردی معادل 1350 کیلومتر داشته و آزمایش پروازی آن در برد پروازی 1200 کیلومتر انجام و این موشک پیروز شد که اهداف از پیش مشخص شده را با دقت مورد اصابت قرار دهد.

دومین گزارش از این مجموعه اما به آنالیز موشک کروز بومی سومار پرداخت که یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که اواخر اسفندماه 93 با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. اینموشک با برد2000 کیلومتر توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت تاکتیک پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند. موشک کروز زمین به زمین سومار ضمن توانمندسازی نیرو های مسلح می تواند گامی موثر برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران محسوب گردد.

سومین گزارش به آنالیز موشک کروز یا علی (ع) اختصاص داشت که این موشک دارای یک موتور توربوجت با برد 700 کیلومتری است و سر جنگی این موشک هم در حدود 200 کیلوگرم وزن دارد. نمایش شلیک این موشک بازتاب بسیار زیادی از نظر اهمیت حوزه کروز های زمینی در دنیا داشت و بعضی از رسانه ها و صاحبنظران غربی برای این موشک برد 2500 کیلومتری پیش بینی کردند.

چهارمین گزارش به آنالیز موشک کروز دریایی نور می پردازد که دهه 70 به ناوگان نیروهای نظامی دریایی کشور الحاق شد. طول این موشک 6.38 متر است که از این مقدار 1.24 متر آن به قسمت موتور اولیه اختصاص دارد. قطر موشک نور 36 سانتیمتر است که از موتوری با پیشرانه توربوجت و سوخت مایع استفاده می نماید و تا 120 کیلومتر برد عملیاتی دارد.

پنجمین گزارش هم موشک کروز دریایی قادر را آنالیز کرد که از انواع کروزهای بومی است که برای نخستین بار در رژه 31 شهریور سال 1390 رونمایی شد. با قطر 36 سانتیمتر و طول 740 سانتیمتری می تواند با موتور توربوجت و سوخت مایع قادر است تا به سرعت 0.9 ماخ و ارتفاع 20 تا 30 متری از سطح دریا دست پیداکند.

ششمین گزارش هم به آنالیز موشک کروز نصر اختصاص دارد که آنالیز آن را در ادامه مطالعه می کنید.

موشک کروز نصر یکی از انواع موشک های کروز ساخت ایران است که در انواع دریاپایه و هواپایه توسط سازمان صنایع دفاع طراحی و ساخته شد که برای نخستین بار طی رزمایش وحدت 87 در آب های خلیج فارس آزمایش شد.

این موشک قادر است شناور های سه هزار تنی را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک های کوتاه برد طبقه بندی شده و قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناور ها و بالگرد ها را دارد.

موشک کروز هوشمند نصر با قرار دریافت در لایه های دفاع ساحلی توانایی عمل به عنوان مکمل پدافند ساحلی در کنار سامانه های توپخانه ای را دارد که این ویژگی قدرت منهدم کردن شناور های نفوذکننده به آب های ساحلی کشورمان را برای سیستم دفاعی کشورمان ایجاد می نماید.

این موشک به تعداد انبوه فراوری و به نیروی دریایی ارتش و سپاه تحویل داده شد که باعث افزایش قدرت بازدارندگی کشورمان در عرصه دفاع شده است.

موشک کروز نصر با وزن 350 کیلوگرم، طول 3.5 متر و قطر 0.28 متر به نحوی طراحی شده که با یک کلاهک 150 کیلوگرمی قابلیت ایجاد انفجار در بدنه کشتی ها را دارد. این موشک با برد موثر 35 کیلومتری و و سرعت 0.9 - 0.8 ماخ (معادل 270 تا 300 متر بر ثانیه) توانایی انهدام اهداف و نفوذ در بدنه شناورهایی با زره نیمه سنگین را برای نیروهای دریایی ایران ایجاد می نماید. همچنین، نحوه راهنمایی این موشک به صورت راهنمایی تلویزیونی و راداری است. البته کلاهک این موشک احتمالا مجهز به حسگر های سختی سنجی است.

طول باله بزرگ که در میانه طول موشک و روی مرکز جرم موشک واقع شده، موجب حفظ تعادل دینامیکی موشک خود را در زمان حرکت به خوبی حفظ کند؛ همچنین سبب افزایش پایداری پیش از برخورد به هدف می گردد.

موشک کروز نصر با یاری سامانه های پرتاب ساحلی قادر به هدف قرار دادن اهداف از روی جنگنده ها و بالگرد ها (در مدل هواپایه) را دارد که موجب افزایش قدرت مقابله با شناور های متخاصم در آب های دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارش خود با عنوان رونمایی از موشک کروز جدید ایران خبر داده بود و ویژگی های این موشک را تحلیل و آنالیز نموده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 234

به "موشک نصر، رمز پیروزی سپاه اسلام بر استکبار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک نصر، رمز پیروزی سپاه اسلام بر استکبار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید