وزارت نیرو ، کاهش هزینه ها و افزایش پوشش دهی خدمات بیمه در وزارت نیرو

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران - واگذاری انجام امور بیمه ای وزارت نیرو به شرکت مادرتخصصی ساتکاب با وجود افزایش قیمت خدمات و محصولات در حوزه های مختلف، کاهش رشد هزینه ها و افزایش مطلوب کمی و کیفی پوشش دهی خدمات بیمه در حوزه درمان صنعت آب و برق در این وزارتخانه را به همراه داشته است.

وزارت نیرو ، کاهش هزینه ها و افزایش پوشش دهی خدمات بیمه در وزارت نیرو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، بیمـه به عنـوان یکـی از ابزارهای کارا، منجر به مدیریت ریسک و تامین امنیت و آرامش خاطر از یک سو و از سوی دیگر باعث رشد سلامت و ارتقای بهبود خدمات هر سازمانی خواهد شد.

در این راستا، وزارت نیرو هم انجام امور بیمه ای وزارتخانه را به شکل جامع به شرکت مادر تخصصی ساتکاب واگذار کرد تا با معین بیمه گر انجام این امور را به شکل مطلوب اجرایی کند.

فرآیندی که علاوه بر تامین سلامت کارکنان وزارت نیرو، منجر به کاهش هزینه های جانبی در این زمینه هم شد.

به این منظور گفت و گوی با حسین نوری، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی ساتکاب انجام دادیم تا با فرایند اجرایی این فرایند بیشتر آشنا شویم.

چرا تجمیع انجام شد و منافع آن چیست؟

شورای رفاهی وزارت نیرو که متشکل از معاونان وزیر و نمایندگان شرکت های مادر تخصصی که عمدتا مدیران عامل آن هستند و در آن جلسات نظرات همکاران را منتقل می کردند که با توجه به اینکه هزینه های پرداخت بیمه بسیار زیاد بوده و اما خدمات دریافتی متناسب با آن نیست، از این رو به ساتکاب از سوی کمیته رفاهی و بعلاوه مجامع شرکت های مادر تخصصی ماموریت داده شد که برای این امر برنامه ریزی کند. از انتهای سال 1398 که این ماموریت به ساتکاب داده شد در مرحله اول در یک اقدام کوتاه مدت با رایزنی ها و اقداماتی که با شرکت های بیمه گر انجام داد سال گذشته توانستیم در یک مذاکره تنگاتنگ و فشرده هزینه بیمه ای را که بیمه گرها پیشنهاد داده بودند را کاهش دهیم و منجر به آن شد که تمامی شرکت ها با این عدد پیشنهادی که مورد توافق نهاده شده بود، قراردادهای خودشان را با بیمه گرها منعقد نمایند.

در گذشته چطور بیمه گر انتخاب می شد و نحوه انجام فراخوان به چه صورت بوده است؟

در گذشته بیمه گرها با نمایندگان وزارت نیرو به یک عددی مورد توافق می رسیدند و به علت اینکه عمدتا بیمه گرها اطلاعاتشان بر سیستم چیره بود و معین نماینده بودند. به علت اینکه سال گذشته ابتدای کار بود توانستیم مزایایی را برای همکاران در نظر بگیریم. نهایتا در ادامه راه برای سال 1400 پس از تصویب مجامع عمومی شرکت ها به ساتکاب ابلاغ شد که به نمایندگی از وزارت نیرو فراخوان مدیریت تجمیع بیمه ها را بعهده بگیرد.

ساتکاب اقدام به فراخوان کرد و از بین تمامی بیمه ها با ارزیابی که صورت گرفت که شرکت های بیمه گر مورد ارزیابی نهاده شدند و پس از ارزیابی اسناد لازم منتشر شد و بیمه گرها اعداد پیشنهادی خود را برای بیمه 1401 -1400 ارائه دادند.

در اینجا لازم بود که دغدغه ها و نکات ویژه ای را برای طرح پیش بینی کنیم که در اسناد فراخوان مورد پیش بینی نهاده شد و پس از ارزیابی های مختلف از لحاظ تعداد نمایندگی، سرمایه شرکت، توانگری اقتصادی، خدمات خوب، مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله آیتم هایی بود که مورد توجه نهاده شد و در نهایت فراخوان را برگزار کردیم. در اینجا یک اتفاق بسیار مهم صورت گرفت، این فراخوان به علت اینکه رقابت ایجاد می کرد اغلب بیمه گرها در یک اقدام عجیب همگی یک قیمت را اعلام کردند و چند شرکت دیگر قیمت های واقعی را اعلام کردند. ما در پی کاهش هزینه های کارکنان و بازنشستگان وزارت نیرو بودیم تا خدمات افزایش پیدا کند و منجر به همین اقدام شد.

برای کارکنان و بازنشستگان چه نتایجی دارد؟

در یک جمله برای همکاران شاغل و بازنشسته، خدمات بسیار بهتر با حق بیمه مناسبتر.

با تجمیع چه تغییراتی انجام پذیرفت؟

قبل از تجمیع در سال 1398 و 1399 مدیریت بیمه ها به صورت غیرمتمرکز بود، همانطور که بیان شد تورم و حق بیمه متناسب هم افزایش پیدا می کرد لیکن در امسال با مدیریت متمرکز رشد قیمت بسیار کمتر و خدمات ارزنده تر شده است. در سال های گذشته از اموال و تاسیسات برای بیمه استفاده نمی شد ولی در سال 1400 استفاده می گردد که باعث کاهش هزینه ها و افزایش خدمات شد.

در گذشته ما توازن خدمات بیمه در یک استان و در منطقه ها نداشتیم در یک استان شرکت های آب و برق بیمه های متفاوتی را داشتند ولی در حال حاضر دیگر در هر استان بیمه ها یکسان خواهد بود و خدمات هم یکسان خواهد شد. طرف های قرارداد به جای اینکه پراکنده باشند حالا متمرکز شدند و خدمات بهتری را به همکاران در پیش خواهیم داشت که خودش یاری نماینده خواهد بود تا مراکز درمانی ویژه ای را هم برای همکاران در آینده در نظر بگیریم.

در گذشته تنوع بیمه و خدمت به شرکت های تابعه استانی چون پراکنده بود باعث ناراحتی همکاران می شد. با این مقایسه برخی از شرکت ها از امکانات و رفاهیات زیادی برخوردار می شدند و این تجمیع باعث یکسان شدن شرایط برای تمامی شرکتها شد. در گذشته اگر اموال ما به طور پراکنده بیمه می شد از خدمات استفاده نمی شد از منافع بهره برده نمی شد ولی این بار چون مدیریت یکپارچه شد ما با بیمه ها در منافع شریک می شویم . این قانون بیمه مرکزی ایران است و این خودش بسیار یاری نماینده است.

اگر قرار بود مانند گذشته اقدام گردد امروز بیمه چگونه بود؟

در طی سه سال یعنی از سال 98 به ماقبل هزینه عینک و دندان برای همکاران ثابت بود. دندانپزشکی برای هر خانواده دو میلیون تومان بود ولی در سال گذشته و در حال حاضر هزینه دندان برای هر نفر سه میلیون تومان یعنی بُعد خانواده، در وزارت نیرو 3.4 است خانواده ای که دو میلیون تومان به اسم دندان دریافت می کرد الان با بُعد 3.4 ،ده میلیون و دویست هزار تومان دریافت می نماید که با این حساب خدمات میانه دندان پنج برابر شده است.

انحصار در بین سه بیمه گر همواره وجود داشت ولی دیگر انحصار شکسته شده و هر سال با یک یا چند بیمه گر در صورت خدمات بهتر قرارداد بسته می گردد. قبلا آمار اطلاعات درمان و اموال وجود نداشت ولی از امسال به بعد این امکان فراهم شده است.

لازم به شرح است که قبلا بر اساس مذاکره و توافق انجام می شد ولی الان فراخوان و رقابت می باشد که رقابت به نفع همکاران ما و به نفع صنعت آب و برق است.

برای کارکنان و بازنشستگان چه نتایجی دارد؟

حق بیمه پیشنهادی بیمه گر در سال گذشته اگر قرار بود بر اساس همان توافقات پیش برویم هزینه هنگفتی را برای همکاران، بازنشستگان و بعلاوه وزارت نیرو به همراه داشت ولی با دخالت و با ماموریتی که وزارت نیرو گرفت و ساتکاب مجری آن شد، سال گذشته حدود 259 میلیارد تومان صرفه جویی کردیم.

امسال که فراخوان گذاشته شده است حدودا 331 میلیارد تومان، کاهش هزینه و صرفه جویی برای همکاران داشتیم که با جمع عدد 331 و 259 ، حدود 580 یا 590 میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم یعنی امسال قرار است که 1100 میلیارد تومان قرارداد بسته گردد، چیزی بالغ بر 1700 میلیارد تومان باید قرارداد بسته می شد که این هزینه بایستی بین خانواده ها تفکیک می شد. اعم از کارکنان و بازنشستگان و بخشی هم خود شرکت ها و ادارات و سازمان های وزارت نیرو، پس هزینه کاهش یافته و منافع و خدمات برای همکاران افزایش داده شد.

آیا ساتکاب به جای شرکت ها قرارداد می بندد؟

خیر ، استقلال شرکت ها به هیچ اسم مخدوش نمی گردد شرکت ها خودشان قرارداد را می بندند.

جهت حل مشکل خدمات آنلاین 24 ساعته چه کاری اجرا شده است؟

در امسال یکسری اتفاقات نوتری را تمهید نموده ایم که در آن همکاران می توانند اپلیکیشن موبایلی داشته باشند به جای اینکه اسناد پزشکی را به صورت حضوری به نمایندگی بیمه تحویل دهند به وسیله موبایل ارسال نمایند که بر حسب مدارک، سنجش های لازم صورت می گیرد.

در گذشته عادت داشتیم به نمایندگی بیمه مراجعه کنیم ولی با سیستم امروز ارتباطی و الکترونیکی که پیشرفت نموده دیگر احتیاجی به حضور در نمایندگی جهت تحویل نیست خود موبایل نقطه تماس همکاران و بازنشستگان با بیمه گرهاست. درگذشته اگر قرار بود همکاری، در نیمه شب و روزهای تعطیل دچار مریضی گردد و احتیاج به مراکز درمانی پیدا کند، امکان تماس نبود اما در روش نو، مرکز تماس 24 ساعته آنلاین رو برقرار شده است.

آیا می توان از منافع و گردش اقتصادی این پرتفوی عظیم بهره گرفت؟

در گذشته از گردش اقتصادی بیمه هیچ بهره ای نمی بردیم ولی با توافق انجام شده از گردش اقتصادی بیمه تسهیلات مقرون به صرفه قیمت هم برای همکاران ما ان شاءالله انجام خواهد شد و قول گرفته شده که در مراحل بعد محاسبه گردد.

آیا مراکزی برای خدمات بهتر درنظر گرفته شده است؟

در گذشته مراکز درمانی ویژه برای صنعت آب و برق نداشتیم ولی در آینده ای نزدیک و در هر مرکز استان و در شهر های پرجمعیت یا جاهایی که ضرورت دارد حتما این را پیش بینی کردیم و راه اندازی خواهیم کرد.

اگر بخواهید منافع طرح را بگویید چه نکات بارزی وجود دارد؟

رشد هزینه پرداختی حق بیمه کاهش پیدا کرد. خدمات افزایش یافت مانند هزینه های دندان پزشکی، عینک.

بازنشستگان از سال گذشته و امسال هزینه های دندان پزشکی و عینک را دریافت می نمایند که در سال های گذشته خدماتی دریافت نمی کردند. خدمات بیمه ای بهتر به طور شبانه روزی دریافت می گردد.

آیا برای نیروهای شرکتی هم فکری نموده اید؟

شرکت های بیمه گری که قرار شده قرارداد بسته گردد برای نیروهای شرکتی هم بیمه تکمیلی در نظر گرفتیم برای بیمه های آتش سوزی و خسارت مسکن و خودروهای شخصی در حال مذاکره هستیم که بیمه های ویژه و قیمت ویژه با تخفیف خوب دریافت کنیم.

از چه تاریخی اجرایی می گردد؟

ما وظیفه داشتیم فراخوان را برگزار و نتیجه را اعلام کنیم و پس از تایید معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو عملیات مدیریت تجمیع بیمه ها را به اجرا بگذاریم و در حال حاضر منتظر ابلاغ هستیم.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1558

به "وزارت نیرو ، کاهش هزینه ها و افزایش پوشش دهی خدمات بیمه در وزارت نیرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت نیرو ، کاهش هزینه ها و افزایش پوشش دهی خدمات بیمه در وزارت نیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید