وضعیت فروش آثار هنری چندان رضایت بخش نیست

به گزارش مجله فیروزی، یک هنرمند نقاش با تاکید بر اینکه جای خالی فرهنگ خرید آثار هنری در آذربایجان شرقی احساس می گردد و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: شاید تابلو فرش انتخاب اهالی تبریز بین یک اثر هنری و یک تابلو فرش باشد.

وضعیت فروش آثار هنری چندان رضایت بخش نیست

یعقوب مشفقی فر در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که هر انسانی برای امرار معاش خود، احتیاج به درآمد داشته و اگر درآمد با دخل و خرجش هم خوانی نداشته باشد، قطعا در امور زندگی اش با مشکل روبرو خواهد شد، اضافه نمود: هنرمندان نیز در صورت تامین نشدن معیشت خود دچار مشکل می شوند.

وی با اشاره به رونق کار هنرمندان به واسطه مردم، ارگان ها، نهادها و ... گفت: قطعا داشتن درآمد خوب هنرمندان را تشویق نموده و این قشر می تواند با انگیزه تر و خلاق تر جامعه را به سوی داشتن سواد بصری بالا سوق دهد و در نهایت شاهد پویایی جامعه خواهیم شد.

این هنرمند با بیان این که وضعیت فروش آثار هنری در تبریز چندان رضایت بخش نیست و این موضوع دلایل خاص خود (وضعیت معیشت مردم، تحریم ها، وضعیت مالی و...) را دارد، اضافه نمود: در این شرایط، شاید تعداد اندکی از هنرمندان به واسطه ارتباطات خود یا به واسطه انعطاف پذیری در معامله، می توانند آثارشان را در تبریز یا سایر نقاط به فروش برسانند؛ تعدادی کلکسیونر نیز در تبریز وجود دارد که با توجه به وضعیت کشور و اوضاع هنرمندان، سعی می نمایند با نازل ترین قیمت، آثار هنری را از دست هنرمندان بربایند.

وی با بیان این که برگزاری اکسپو تبریز کار بسیار پسندیده ای بوده و در جای خود فعالیت هوشمندانه ای است، اظهار کرد: اکسپو می تواند در فرآیند اجراء تاثیرات زیادی در سطح شهر، جامعه، حتی در بین هنرمندان بگذارد، به شرطی که اصحاب هنر، هنرمندان، جامعه دست در دست هم دهند تا این فرآیند، بهتر و منسجم تر از دوره های قبل برگزار گردد.

وی تشریح کرد: اکسپو تبریز هم مانند هر حرکتی دارای نقاط قوت و ضعف است، اما باید کوشش کرد نقاط ضعف را بر طرف نموده و نقاط قوت را تقویت کرد.

مشفقی فر با تاکید بر اهمیت تبلیغات در برگزاری اکسپو تبریز، اضافه نمود: تبلیغات در زمان حاضر یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در اذهان عمومی است که دست اندرکاران اکسپو باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند؛ چراکه با تبلیغات وسیع، سنجیده و حساب شده می توان سطح اکسپو تبریز را ارتقا داد و درآمدزایی کرد، از این رو با توجه به این که تعدادی از دوستان از بابت عدم اطلاع از برگزاری دوره اول و دوم اکسپو گله مند بودند، توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی در این رابطه بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر انتخاب آثار باکیفیت در اکسپو، اظهار داشت: آثار خوب و باکیفیت سطح اکسپو را بالا برده و انعکاس خوبی هم در رسانه های ملی خواهد داشت؛ همچنین تاثیر آن هم در جامعه بیشتر به چشم می آید و بی تاثیر در فروش آن نخواهد بود.

این هنرمند نقاش با بیان این که هنرمندان با همکاری و همدلی بیشتر می توانند زمینه رشد فکری جامعه و تغییر در نگرش ها را بوجود بیاورند، اضافه نمود: تغییر در نگرش ها باعث سوق دادن افراد به سمت هنر واقعی می گردد.

وی با بیان این که برخلاف دوره های گذشته، در اکسپو چهارم بخشی از کار بر عهده گالری دارها بوده و به نوعی تقسیم کار شده است، تاکید نمود: مواردی چون داوری تک نفره در بخش های مختلف نمایشگاه، نوع افتتاحیه و اختتامیه، کوچک بودن فضای افتتاحیه، نحوه دعوت هنرمندان، مدعوین و تبلیغات کم رنگ و... از جمله مواردی است برگزارنمایندگان اکسپو باید بدان توجه نمایند.

مشفقی فر در بخش دیگری از سخنانش به توجه بیشتر به هنرمندان بومی در اکسپوی تبریز اشاره نمود و اضافه نمود: باید برای هنرمندان بومی اهمیت بسیاری قائل شویم و اگر هنرمندان تبریز از اکسپو استقبال نمی نمایند، باید آسیب شناسی گردد؛ چرا که تبریز قطب هنر منطقه شمال کشور بوده و هنرمندان مطرح بسیاری را به جامعه تحویل داده است؛ اما در کنار توجه به هنرمندان بومی، از حضور هنرمندان سایر استان ها نیز باید استقبال گردد.

وی یادآور شد: برای فروش بیشتر در اکسپوی تبریز باید جذب اسپانسرهای قوی، تبلیغات وسیع و حرفه ای در کشور، برگزاری نشست های هنری و نقد اکسپو را مورد توجه قرار داده و همچنین از هنرشناسان، دوست داران هنر، کلکسیون دارها و آن هایی که به اصطلاح دستشان به دهنشان می رسد، دعوت کرد.

یعقوب مشفقی فر به مدت 40 سال است که در رشته نقاشی و خط مشغول فعالیت بوده و به مدت 25 سال نیز به صورت آکادمیک آموزش می دهد؛ او حضور پررنگی در نمایشگاه های معتبر کشور و جشنواره ها داشته و همچنین در حوزه داوری در جشنواره ها و نویسندگی در حوزه هنر نیز فعالیت هایی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 241

به "وضعیت فروش آثار هنری چندان رضایت بخش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت فروش آثار هنری چندان رضایت بخش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید