پروژه مطالعات طرح گردشگری جهت طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک رونمایی شد

به گزارش مجله فیروزی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: از پروژه مطالعات طرح گردشگری جهت طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک رونمایی شد.

پروژه مطالعات طرح گردشگری جهت طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک رونمایی شد

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده روز چهارشنبه 4 تیرماه 99 در جلسه کارگروه ورزقان که با حضور فرماندار و امام آدینه برگزار گردید، عنوان نمود: در سند تدبیر و توسعه استان یکی از مهم ترین محورها پروژه های گردشگری است که نشان می دهد در سیاستگذاری های کلان استانی و ملی حوزه میراث فرهنگی صندلی ویژه خود را یافته و به مطالبه مهم مردم و دولت تبدیل شده است.

او در ادامه به ظرفیت های غنی ورزقان اشاره نمود و گفت: ورزقان با 250 اثر ثبت ملی، ظرفیت های غنی طبیعی و صنایع دستی از جمله شهرستان های ویژه آذربایجان شرقی به شمار می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی مهم ترین اهداف اداره کل استان را پایداری محیطی منطقه با کمترین دخل و تصرف در طبیعت عنوان نمود و اضافه کرد: در این راستا پیش از انجام هرگونه اقدامی، مطالعات علمی با نظر دریافت اصول زیست محیطی، انجام خواهد شد.

او با اشاره به انجام مطالعات علمی و تخصصی در مورد راستا طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک، گفت: پیرو مطالعات صورت گرفته برای اجرای این راستا طبیعی، تمام جوانب ایمنی طبیعی، بومی و محلی در نظر گرفته شده و بر اساس ظرفیت های منطقه اقامتگاه های بوم گردی و توقفگاه های طبیعی با کمترین دخل و تصرف در این راستا طبیعیف برنامه ریزی شده است.

حمزه زاده با اشاره به اینکه طرح راستا طبیعی قلعه جوشون به قلعه بابک از مهم ترین پروژه های ملی و نیازمند تعریف بسته های سرمایه گذاری است، عنوان نمود: با توجه به اینکه طرح راستا طبیعی قلعه جوشون به قلعه بابک پروژه ای گسترده است لذا نیازمند مشارکت بخش دولتی و خصوصی است.

او اضافه کرد: در حال حاضر زیرساخت های اولیه مانند کف سازی راستا در دستور کار اداره کل استان قرار گرفته و در آینده ای نزدیک بسته های سرمایه گذاری توسط مشاور طرح به صورت فراخوان برای جلب مشارکت بخش خصوصی ارائه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه به اتمام 90 درصدی مطالعات طرح راستاگشایی اسپیران به مشک عنبر اشاره نمود گفت: اجرای این راستا اقدامی مؤثر در تثبیت صندلی گردشگری طبیعی ورزقان به عنوان مقصد اصلی سفر است.

او اضافه کرد: از فرمانداری این شهرستان خواستاریم تا در واگذاری و نگه داری بخشی از آثار تاریخی به دهیاری ها، زمینه لازم را برای تسهیل فرایند نگهداری فراهم سازد.

حمزه زاده در ادامه به لزوم تسریع فرایند بازسازی و تبدیل خانه امیر ارشد ورزقان به اقامتگاه تأکید کرد و گفت: بازسازی و بازسازی اقامتگاه به منظور واگذاری آن به دهیاری در اسرع وقت انجام خواهد شد، ضروری است تا برای تجهیز و بهره برداری بخش خصوصی نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه ورزقان دارای آثار ارزشمندی در حوزه سنگ نگاره ها است، اظهار کرد: با توجه به تعدد سنگ نگاره های ادوار مختلف تاریخی در این شهرستان، ایجاد موزه سنگ نگاره ها در محیط خارجی خانه امیر ارشد نیز در دستور کار قرار گرفته و اقدامات و مکاتبات لازم برای انتقال آثار به مجاورت این ساختمان تاریخی صورت گرفته است، با دستور ویژه دادستان آثار برای حفاظت بیشتر به این مکان منتقل خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه از فرماندار خواست تا از اعتبار ملی برای ثبت روستاهای تاریخی ورزقان اقدام گردد.

او اضافه کرد: بنیاد مسکن نیز درصورت تعریف طرح هادی روستایی در روستاهای تاریخی هرگونه اقدام اجرایی را تحت نظارت بخشداری و اداره کل استان انجام دهد تا زیبایی بصری روستاهای تاریخی حفظ گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 902

به "پروژه مطالعات طرح گردشگری جهت طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه مطالعات طرح گردشگری جهت طبیعت گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید