چرا سایت ها از درج قیمت مسکن و خودرو منع شدند؟

به گزارش مجله فیروزی، از اواخر هفته گذشته سایت ها از درج قیمت خودرو منع شدند. روز یکشنبه 21 اردیبهشت ماه نیز پلیس فتا درج قیمت مسکن را در سایت های اینترنتی ممنوع نمود. این اتفاق پس از آن افتاد که قیمت خودرو به خصوص پس از توقف فراوری پراید 111 و 132 به یکباره بالا رفت و بر اساس مشاهدات، نرخ های پیشنهادی مسکن در شهر تهران نیز از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش پیدا کرد.

چرا سایت ها از درج قیمت مسکن و خودرو منع شدند؟

جهت دریافت خدمات مدلهای آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش ایسنا، مدتی قبل هم مسئولان قضایی، نمایندگان مجلس و رئیس اتحادیه املاک، یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن را درج قیمت های نامتعارف در آگهی های اینترنتی عنوان و نسبت به نحوه فعالیت سایت های فروش مسکن انتقاد کردند. مخالفان درج قیمت معتقدند قیمت گذاری واحد مسکونی احتیاج به کار کارشناسی دارد و امکان درج قیمت واحد مسکونی در آگهی های فروش مسکن، شرایط را برای سفته بازی و سوداگری در بازار مهیا می سازد.

اردیبهشت سال گذشته نیز به دنبال آشفتگی بازار های خودرو و مسکن، در یک مقطع کوتاه سایت ها از قیمت گذاری منع شدند. اما سپس مشروط به درج قیمت های متعارف، نرخ گذاری آزاد شد و فقط قیمت های نجومی با عنوان توافقی به ثبت می رسید. اما به تازگی در بخش قیمت تمامی آگهی های خودرو و مسکن به عنوان توافقی نوشته شده است.

یحیی کمالی پور، نماینده مجلس با تاکید به لزوم قیمت گذاری منطقه ای برای بازار مسکن گفته است: دولت باید سازوکاری را برای معین قیمت مسکن به صورت منطقه ای متناسب با شرایط کشور، شرایط مالی، تورم و شرایط بازار مسکن حداقل و حداکثر قیمت را معین کند تا مشاوران املاک متناسب با این ساختار فعالیت نمایند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه نمود: در شرایط کنونی در شهر تهران هر مالک، متناسب با شرایط مالی و سلیقه خود اقدام به معین قیمت می نماید. این در حالی است که این شرایط و رویکرد به ضرر مستاجران و خریداران مسکن است. بعضی کارشناسان اعلام می نمایند که معین قیمت منطقه ای، دخالت در حوزه مالکیت فردی و خصوصی است، اما به هیچ وجه این مسئله مطرح نیست؛ زیرا عملکرد مالک در معین قیمت، جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و افراد دیگر نیز در آن دخیل هستند.

به گفته کمالی پور، وزارت راه و شهرسازی به راحتی می تواند قیمت مسکن را به صورت منطقه ای معین کند و مالک و مشاوران املاک باید ضوابط معین شده را اجرایی نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 796

به "چرا سایت ها از درج قیمت مسکن و خودرو منع شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سایت ها از درج قیمت مسکن و خودرو منع شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید