چرخ صنعت چاپ اردبیل به سختی می چرخد

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران/اردبیل صنعت چاپ اردبیل حال و روز خوشی ندارد، این صنعت با شیوع ویروس کرونا بیش از پیش از ثبات کاری فاصله گرفت و امروز صنعت چاپ اردبیل پیش می رود اما افتان و خیزان.

چرخ صنعت چاپ اردبیل به سختی می چرخد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ فوری از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

11 شهریور روز صنعت چاپ نامگذاری شده است، روزی که نوک قلم خبرنگاران و لنز دوربین عکاسان متمرکز روی این صنعت می شود تا آسیب ها، صدمات، فرصتها و چالش های این صنعت به قلم کشیده شده یا در قاب تصویر ثبت شود.

اردبیل استانی صنعت محور نیست بنابراین کار کردن در بخش های مختلف مسائل خاص خود را دارد و این مسائل وقتی دوچندان می شود که ویروسی بنام کرونا همه ابعاد زندگی اقتصادی و فردی را تحت تاثیر قرار دهد، در چنین شرایطی همه صنعت ها آسیب پذیرند اما میزان احتمال آسیب دیدگی صنعت چاپ بیشتر است زیرا در چنین شرایطی، فعالیتهای آنلاین و مجازی جای چاپ را می گیرد و این مساله کار را سخت می نماید.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صنعت چاپ آسیب بیشتری از شرایط فعلی می بیند، توضیح داد: در این شرایط باید بسته های حمایتی شامل تخفیف های یا معافیت اقتصادیاتی و حتی کاهش حق بیمه یا سوبسیدهای ماهانه در نظر گرفته شود تا چاپخانه ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

مهدی احمدی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه اگر حمایتی از فعالان صنعت چاپ استان اردبیل انجام نشود، این فعالان با صحنه دردناک تعطیلی روبرو خواهند شد، ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم هنوز حمایت هایی به معنای واقعی کلمه از فعالان صنعت چاپ انجام و عملیاتی نشده است.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، اگر این صنعت به تعطیلی کشیده شود، راه اندازی دوباره آن کار سخت، طاقت فرسا و انرژی بر خواهد بود.

نشستن پای درد و دل فعالان صنعت چاپ اردبیل نشان میدهد که این فعالان روزگار سختی را پشت سر می گذارند. از یک طرف اردبیل استان صنعتی نیست که چاپخانه ها، سفارشهای کلان دریافت نمایند، از طرف دیگر شرایط کرونایی سبب شده است که اقلام چاپی روتین هم با کاهش شدید تقاضا روبرو شود.

مدیر چاپ و نشر آریتان با بیان اینکه فعالان فعالان چاپ اردبیل شرایط سختی را تحمل می کنیم، گفت: تا به امروز هیچ حمایتی از صنعت چاپ انجام نشده بلکه هزینه تامین اجتماعی و امور اقتصادیاتی هم بیشتر از قبل شده است.

سختی کوچه و پس کوچه های بروکراسی در حمایت ها

شهروز گلدوست در گفت و گو با خبرنگاران افزود: گرانی کاغذ، مرکب و تعطیلی صنایع مکمل شرایط بحرانی ایجاد نموده است که عبور از این شرایط بحرانی کار راحتی نیست بلکه ممکن است چندین سال تبعات آن دامنگیر ما باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط کرونایی چه حمایتهایی دریافت نموده اید، اضافه نمود: اینگونه حمایتها در حد حرف است و تا به امروز حمایتی انجام نشده بلکه سامانه های طراحی و راه اندازی نموده اند که ثبت نام در آن هم به قدری سخت است که بیخیال ثبت نام در این سامانه شده ایم.

حمایتها نباید در کوچه و پس کوچه های بروکراسی فعالان صنعت چاپ را آواره و سرگردان کند بلکه باید به سهل ترین شکل ممکن همه فعالان را به گونه ای زیر چتر حمایتی قرار دهد تا آسیبهای اقتصادی کمتر شود وگرنه ممکن است آسیبها جبران ناپذیر باشد.

کارشناس اقتصادی بر این باور است که شتاب دهی در پرداخت بسته های حمایتی یک ضرورت انکارناپذیر است وگرنه ممکن است فعالان صنعت چاپ تصمیمی بگیرند که به نفع خود و استان و کشور نباشد.

احمدی ادامه داد: هزینه های جاری فعالان صنعت چاپ تقریبا ثابت مانده است، یعنی استهلاک، اجاره، دستمزد، هزینه های انرژی و مواردی از این دست ثابت است و کاهش درآمد موجب شده است که هزینه چاپخانه ها بیشتر از درآمد آنها شود و این مساله یعنی چاپخانه ها زیان ده شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرایط موجود سبب می شود که فعالان این صنعت دو راه تعدیل نیرو یا فروش تجهیزات سرمایه ای را برای تسویه حساب های اقتصادی را پیش رو داشته باشند، یادآور شد: در هر دو صورت صاحبان چاپخانه ها و اقتصاد استان دچار خسران شوند، یعنی اگر تعدیل نیرو انجام دهند بر تعداد بیکاران اضافه نموده شده که می تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی داشته باشند و اگر صاحبان این سرمایه مجبور به فروش تجهیزات سرمایه ای باشند، با توجه به افزایش روزمره قیمت این اقلام و همچنین محدودیت های وارداتی، خرید دوباره این تجهیزات سخت یا شاید هم غیرممکن شود.

در چنین شرایطی تنها راه تعریف بسته های حمایتی توسط تصمیم گیران و تصمیم سازان کشوری و اجرای سریع آن است تا کار از کار نگذشته باشد.

کاهش 70 درصدی درآمد فعالان صنعت چاپ اردبیل

انتظارات فعالان صنعت چاپ استان اردبیل، انتظار عقلایی و قابل قبولی است که می توان با اتخاذ تصمیماتی به این انتظارات جامه عمل پوشاند.

مدیر چاپ و نشر آریتان با بیان اینکه انتظار داریم، حداقل دریافت کاغذهای یارانه ای را برای استان اردبیل فراهم نمایند تا قیمت ها مناسب شود، توضیح داد: تامین اجتماعی و امور اقتصادیاتی می توانند یاری حال فعالان صنعت چاپ استان در کارگاه های تولیدی و صنعتی باشند.

در حالی که کارشناس اقتصادی معتقد است که هزینه های جاری و ثابت فعالان صنعت چاپ نسبت به قبل شیوع کرونا تغییر ننموده بلکه حتی این هزینه ها با تورم موجود افزایش هم یافته است، گلدوست از کاهش 70 درصدی درآمد فعالان چاپ استان سخن به میان می آورد که آمار قابل توجهی است و این یعنی صنعت چاپ اردبیل نفس نفس زنان پیش می رود.

مدیر چاپ و نشر آریتان عدم به روز کردن ماشین آلات چاپ به خاطر افزایش قیمت دلار را یکی از چالش های پیش روی صنعت چاپ بیان نمود و گفت: فقدان آموزش برای کارکنان تخصصی در حوزه چاپ، استعلام های فرمایشی در زمینه صنعت چاپ، پایین آمدن تیراژ کتاب و روزنامه را از دیگر چالش های صنعت چاپ استان اردبیل دانست.

مستندسازی و تاریخ سازی گره ای عمیق با صنعت چاپ خورده است و اگر به این صنعت خدشه ای وارد شود، در حقیقت مستندسازی و تاریخ سازی از جامعه امروز خدشه دار می شود و این شرایط به هیچ عنوان قابل قبول نیست بنابراین باید بیش از پیش هوای صنعت چاپ را داشت تا آسیب ها به حداقل برسد.

گزارش از: توحید مهدوی علی بابالو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 998

به "چرخ صنعت چاپ اردبیل به سختی می چرخد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخ صنعت چاپ اردبیل به سختی می چرخد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید