کام شیرین ایران و دنیا از نوبرانه های مازندران ، 100 تن محصول صادر شد

به گزارش مجله فیروزی، همزمان با روزهای آخرین ماهِ بهار، نوبرانه های بهشتی مازندران کام بازارهای داخلی و سفره های خارجی را رنگین و شیرین نموده است، توت فرنگی، هلو، شلیل و گیلاس تازه های مازندران برای بازار است.

کام شیرین ایران و دنیا از نوبرانه های مازندران ، 100 تن محصول صادر شد

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از مهر، محصولات باغی و نوبرانه هایی نظیر هلو و سیاه ریشه یک پای ثابت سبد صادراتی مازندران شده اند و همزمان با برداشت مقادیر قابل توجهی روانه بازارهای خارجی شدند.

صادرات نوبرانه های سیاه ریشه و توت فرنگی تنه به تنه مرکبات زده و با فرایند کنونی و جهش فراوری، پیش بینی می گردد میزان صادرات این محصولات از مرکبات فراتر رود. فرایند چشمگیر فراوری انواع محصولات باغی و زراعی در حالی است که برنامه ریزی برای صادرات در سال جهش فراوری در دستور کار متولیان امر قرارگرفته و بعضی از نوبرانه های بهاری استان به کشورهای حاشیه خزر و روسیه رسیده است.

  • توت فرنگی مازندران هم راهی روسیه شد

طبق آمار جهادکشاورزی، مازندران با سطح زیرکشت هزار و 500 هکتار پس از استان کردستان رتبه دوم فراوری توت فرنگی را در کشور دارد. از یک بوته توت فرنگی تا سه مرحله برداشت می گردد و متوسط برداشت توت فرنگی در هر هکتار 10 تن است. توت فرنگی میوه ای است که هر چه بیشتر نور آفتاب دریافت کند، رنگش قرمزتر، مزه اش شیرین تر، کیفیتش بیشتر و خوش طعم تر می گردد.

شلیل و هلو از دیگر میوه های بهاری استان مازندران هستند که در چهار سال اخیر سطح زیر کشت آن تا سه برابر افزایش یافته است. اکنون 10 هزار هکتار از زمین های شرق استان زیر کشت این میوه است که طبق آمار جهادکشاورزی بیش از 250 هزار تن از این میوه ها سال جاری برداشت و روانه بازار می گردد.

در حال حاضر میوه شلیل و هلو نوبرانه باقیمت 25 تا 35 هزار تومان در فروشگاه های استان مازندران به فروش می رود که این قیمت در بازار روزها تا 20 هزار تومان در هر کیلوگرم شکسته می گردد. همچنین مازندران دو هزار هکتار باغ گیلاس دارد و نخستین برداشت این میوه بهاری از حدود هزار و 500 هکتار از باغ های لاریجان آمل شروعشده است.

جویبار از جمله مناطقی است که مهد فراوری توت فرنگی به شمار می رود و امروزه کشت یک محصولی به لحاظ کمی و کیفی موردتوجه کشاورزان قرارگرفته و این یک راه حل مهم برای برون رفت کشاورزان از مخمصه های مالی است.

توت فرنگی از جمله میوه های محبوبی است که در فصل بهار ایران به خصوص مناطق شمالی کشور بهترین رشد را دارد و موردتوجه کشاورزان منطقه نیز قرارگرفته است. کشت این محصول توانسته اشتغال زایی، کارآفرینی و درآمد مناسبی برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

  • آشنایی با خواص توت فرنگی

طبق آمار جهادکشاورزی، شهرستان جویبار بعد از بابلسر، بیشترین سطح کشت توت فرنگی استان مازندران را دارد، مصطفی پلنگی، یکی از فراوریکنندگان پیروز کشت توت فرنگی گفت: سال 99 حدود 5 هکتار از اراضی خود را به کشت توت فرنگی اختصاص داده ام، میزان برداشت 15 تن در هکتار بوده است و میانگین قیمت از 25 هزار تومان شروع شده و درنهایت به هفت هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: توت فرنگی ها را به استان های تهران، کرج، اصفهان، شیراز و استان های هم جوار صادر نموده است، مهم ترین مشکل در فراوری این محصول نبود دستگاه های مکانیزه بوده و استفاده زیاد از نیروی انسانی هزینه فراوری این محصول را دوچندان نموده است.

پلنگی بیان نمود: کشت این محصول مراحل سختی دارد و ادوات مناسب از زمان کاشت تا برداشت آن وجود ندارد.

این کشاورز که حدود 10 سالی است به کشت توت فرنگی مشغول است، اضافه نمود: بارها مسائل خود را به گوش مسئولان رساندیم اما گوش شنوایی نبوده است، مسئولان بیشتر به دنبال کشت های استراتژیک هستند درحالی که کشت توت فرنگی هم ازلحاظ اشتغال و هم مالی بسیار مقرون به صرفه است.

حسین ابدی دیگر فراوریکننده توت فرنگی گفت: سال جاری از فروش این محصول راضی بوده ام، میانگین قیمت ها از 10 تا 20 هزار تومان متغیر بوده است.

وی اضافه نمود: مهم ترین مسائل این حوزه نبود سموم مناسب و افزایش قیمت بی رویه جعبه ها برای بسته بندی توت فرنگی است. درآمد این محصول برای کشاورز مناسب است اگر مسائل عنوان شده توسط مسئولین ذی ربط رفع گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار گفت: سطح زیر کشت توت فرنگی در این شهرستان حدود 230 هکتار است، متوسط برداشت این محصول 9 تا 10 تن در هکتار بوده و میزان کل فراوری شهرستان 2 هزار و 300 تن بوده است.

غلامرضا سعیدی اضافه نمود: شهرستان جویبار بعد از بابلسر بیشترین سطح زیر کشت توت فرنگی را در استان دارد، بیشتر صادرات به استان های دیگر کشور بوده است و چون سیستم های خنک کننده مناسبی در شهرستان وجود ندارد باید این محصول هر چه سریع تر در بازارهای داخل و خارج از استان به فروش برسد.

ارسال 1500 تن توت فرنگی به بازارهای کشور

وی گفت: از دو هزار و 300 تن فراوری توت فرنگی شهرستان حدود هزار و 500 تن به خارج از استان مازندران صادرشده است.

سعیدی گفت: سطح زیر کشت توت فرنگی در سال98 ، 140 هکتار بود که در سال 99 این رقم به 230 هکتار افزایش یافته است و رشد 40 درصدی فراوری توت فرنگی را در شهرستان جویبار داشتیم.

وی اضافه نمود: بیشترین فراوری توت فرنگی مربوط به اراضی بخش گیل خواران است و تقریباً 300 بهره بردار فراوریکننده توت فرنگی در شهرستان جویبار فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار گفت: مهم ترین مسائل در حوزه فراوری توت فرنگی بحث مبارزه با آفات است و چون این میوه به صورت تازه خوری مصرف می گردد باید استفاده از سموم را کاهش داد یا سموم کم خطر مورداستفاده قرار گیرد.

وی بیشترین ارقام مورد کشت در شهرستان را از ارقام کوماراسوو پاروس خاطرنشان کرد.

میان دورود، قطب فراوری هلو و شلیل در مازندران محسوب می گردد و تا به امروز مقادیر قابل توجهی از این محصولات به بازارهای خارجی نظیر روسیه صادر شده است و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میان دورود از شروع ارسال محموله صادراتی هلو از شهرستان میان دورود به روسیه اطلاع داد.

سید اسماعیل علوی اضافه نمود: تا به امروز 70 تن هلو از این شهرستان به روسیه صادر شد، پیش بینی می گردد بیش از 500 تن هلو و شلیل دیگر نیز از این شهرستان به سایر کشورها صادر گردد که سبب ارزآوری و اشتغال زایی خوبی در منطقه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میان دورود گفت: این شهرستان 3 هزار و 450 هکتار باغ هلو و شلیل دارد. با توجه به برداشت های اجرا شده، پیش بینی می گردد بیش از 70 هزار تن محصول در این شهرستان فراوری گردد که حدود 25 درصد فراوری استان است.

مجید بهادر، معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز از صادرات 100 تن از محصولات باغات سیاه ریشه به کشورهای حاشیه خزر و شمال ایران اطلاع داد و گفت: 10 هزار هکتار از اراضی استان به کشت باغات سیاه ریشه اختصاص دارد که 250 هزار تن انواع محصولات ازجمله شلیل و هلو برداشت گردد.

وی اضافه نمود: تا به امروز 20 تا 30 درصد باغات هلو برداشت شده و در بازارهای داخلی به فروخته شده است، همچنین 100 تن شامل چند کانتینر محصول کشورهای شمالی ایران صادرشده است.

وی اضافه نمود: پیش بینی می گردد صادرات شلیل به کشورهای خارجی رشد داشته باشد.

طبق اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون سه برابر احتیاج داخلی هلو و شلیل در کشور فراوری می گردد و ایران رتبه هفتم دنیا در فراوری این محصولات را باغی دارد و دراین بین استان مازندران یکی از پنج استان فراوریکننده عمده هلو و شلیل است.

قیمت گیلاس منطقه لاریجان از توابع شهرستان آمل که برداشت آن نیز شروعشده است تا 60 هزار تومان در هر کیلوگرم در فروشگاه ها عرضه می گردد که این میوه نیز همانند دیگر میوه های مجلسی استان در بازه زمانی کوتاه با افت شدید قیمت روبرو خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 886

به "کام شیرین ایران و دنیا از نوبرانه های مازندران ، 100 تن محصول صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کام شیرین ایران و دنیا از نوبرانه های مازندران ، 100 تن محصول صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید