کدام میوه ها را برای درمان کم کاری تیروئید بخوریم؟!

به گزارش مجله فیروزی، اگر غده تیروئید شما نتواند به مقدار کافی هورمون تولید کند، می تواند منجر به مسائل سلامتی از جمله افزایش وزن شود.

کدام میوه ها را برای درمان کم کاری تیروئید بخوریم؟!

غده تیروئید کم کار، هورمون تیروئید کمتری تولید می کند و متابولیسم را کند می کند. سپس بدن مقدار کمتری کالری می سوزاند و خطر چاقی، افزایش سطح کلسترول بد و خستگی را افزایش می دهد.

یک رژیم غذایی متعادل که شامل بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید باشد می تواند به کنترل علائم و نشانه های این بیماری کمک کند. غده تیروئید شما وقتی کم کار است، هورمون کافی برای فرآیند های بدن شما تولید نمی کند. اگر غده تیروئید شما نتواند به مقدار کافی هورمون تولید کند، می تواند منجر به مسائل سلامتی از جمله افزایش وزن شود. در اینجا پنج مورد از بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، آورده شده است.

بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید

آناناس: یک آناناس حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منگنز است که می تواند به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک کند. آناناس همچنین حاوی تیامین، ویتامین B است که می تواند باعث افزایش سطح انرژی بدن شود. علاوه بر این، یک بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید گفت که آناناس به او کمک کرده است تا سرطان نهایی را شکست دهد. کندیس ماری فاکس، 31 ساله، برنامه رژیم غذایی کم کاری تیروئید خود را با خوردن حداکثر سه آناناس کامل در روز اصلاح کرد.

فاکس که سرطان تیروئید درجه چهار داشت، پس از شش ماه خوردن این میوه فوق العاده، تومور را از بین برد. او معتقد است که اگر زودتر میوه های مبارزه کننده با بیماری را می خورد، از ابتدا سرطان در بدنش رشد نمی کرد. بهترین راه برای خوردن آن: برای متعادل کردن اسیدیته، مقداری دارچین آسیاب شده و کاملا طبیعی به آناناس اضافه کنید.

پرتقال: این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که پرتقال دوز سالم ویتامین C را برای بدن فراهم می کند. با این حال، میوه پرتقال می تواند برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفیدتر واقع شود. ویتامین C می تواند رادیکال های آزاد را از بین برده و سلول های شما را از آسیب بیشتر حفظ کند؛ این نکته خوبی است، زیرا سلول های آسیب دیده پیش ساز سرطان هستند. رادیکال های آزاد همچنین می توانند باعث التهاب تیروئید شوند و پرتقال های غنی از ویتامین C می توانند غده را در عملکرد بهینه نگه دارند. بهترین راه برای خوردن آن: یک پرتقال کامل بخورید یا آن را با انواع توت ها مخلوط کنید. به جای آب پرتقال که در سوپرمارکت ها فروخته می شود، آب پرتقال طبیعی نوش جان کنید.

زغال اخته: زغال اخته به حفظ تولید عالی هورمون تیروئید کمک می کند. محققان می گویند این اتفاق تا حد زیادی به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن، همراه با سایر ویتامین ها و مواد معدنی برای مبارزه با بیماری های احتمالی است. زغال اخته همچنین به دلیل محتوای فلاونوئیدی بالا یک غذای فوق العاده شناخته می شود. فلاونوئید ها همراه با پروتئین ها و آنزیم ها در مغز شما برای بهبود عملکرد حافظه بهترین عملکرد را دارند.

تعریف فلاونوئیدها: گروه متنوعی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در میوه ها و سبزیجات که مسئول رنگ آنهاست. خوردن این میوه ها برای کم کاری تیروئید به شما کمک می کند فکر خود را جوان نگه دارید، شناخت مغز را بهبود ببخشید و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازید. بهترین راه برای خوردن آن: آن را به صورت خام بخورید یا با سایر انواع توت ها مخلوط کنید. همچنین می توانید زغال اخته را در بلغور جو دوسر خود مخلوط کنید.

تمشک: تمشک یکی از بهترین میوه ها برای بیماران تیروئیدی است. جدا از مجموعه ای از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر، تمشک دارای غلظت بالایی از اسید الاژیک است. اسید الاژیک، یک ترکیب فنلی است که می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کرده و حتی می تواند از بین ببرد. درست مانند زغال اخته، تمشک نیز منبع عالی ویتامین C و منگنز است. این میوه ها برای کم کاری تیروئید و کمک به کاهش وزن در رژیم غذایی تیروئیدتان عالی هستند. بهترین راه برای خوردن آن: تمشک با شاه توت عالی است. می توانید هر دو را به عنوان سالاد میوه ای مقوی بخورید.

شاه توت: شاه توت یک مکمل عالی برای رژیم غذایی تیروئید شما خواهد بود. مطالعات نشان داد که توت سیاه برای عملکرد مغز بسیار عالی است. محتوای منگنز موجود در شاه توت به بیماران مبتلا به اختلالات تیروئیدی کمک کرده تا حافظه خود را بهبود بخشند. التهاب ناشی از رادیکال های آزاد ریشه بیشتر بیماری های انسان است؛ بنابراین، رژیم غذایی متشکل از شاه توت به محافظت از بدن در برابر التهاب کمک می کند و بهبود سلول های آسیب دیده را سرعت می بخشد. بهترین راه برای خوردن آن: مخلوط کردن توت سیاه، توت آکای، تمشک و شیر را برای یک میلک شیک آماده در نظر بگیرید.

چه رابطه ای بین متابولیسم و غده تیروئید وجود دارد؟

متابولیسم یک فرآیند مهم در بدن است، زیرا غذا را به انرژی تبدیل می کند. مانند سایر فرآیند های بدن، از طریق یک عضو داخلی بدن که غده تیروئید شما است، مدیریت می شود. غده تیروئید کم کار، هورمون تیروئید کمتری تولید می کند و متابولیسم را کند می کند. سپس بدن مقدار کمتری کالری می سوزاند و خطر چاقی، افزایش سطح کلسترول بد و خستگی را افزایش می دهد.

کدام مواد مغذی برای تیروئید شما ضروری است؟

کلید حفظ سلامت تیروئید، مصرف مواد مغذی مورد نیاز تیروئید است. شما می توانید این مواد را از غذا هایی مانند میوه ها برای کم کاری تیروئید که در بالا ذکر شد مصرف کنید.

فلز روی: روی ماده معدنی است که بدن شما از آن برای تنظیم هورمون محرک تیروئید (TSH) استفاده می کند و هورمونی است که به تیروئید سیگنال می دهد تا هورمون های خود را آزاد کند. به غیر از میوه های کم کاری تیروئید، می توانید از غذا های غنی از روی مانند مرغ، گوشت گاو و صدف و نیز استفاده کنید.

سلنیوم: سلنیوم به بدن شما کمک می کند تا هورمون های تیروئید را فعال کند. این ماده معدنی همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت از تیروئید در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کند.

غذا های غنی از سلنیوم عبارتند از:

حبوبات

تخم مرغ

ساردین

ماهی تن

آجیل

حواستان به مصرف مکمل باشد، زیرا ممکن است دوز های سمی زیادی سلنیوم به شما بدهد. اگر قصد مصرف مکمل را دارید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

ید: ید یک ماده معدنی بسیار مهم برای تیروئید است و افرادی که سطح ید پایینی دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیروئید باشند. تیروئید شما ید را از غذا هایی که می خورید یا مکمل هایی که مصرف می کنید می گیرد تا این ماده معدنی را به هورمون های تیروئید تبدیل کند. جالب اینجاست که سلول های تیروئید شما تنها سلول هایی هستند که ید را جذب می کنند.

این سلول ها تیروزین، یک اسید آمینه، را با ید ترکیب می کنند تا هورمون های تیروئید، تری یدوتیرونین (T 3) و تیروکسین (T 4) را ایجاد کنند. با استفاده از نمک یددار در دستور العمل های خود می توانید به راحتی مصرف ید را افزایش دهید. همچنین می توانید تخم مرغ، لبنیات، ماهی و جلبک دریایی بخورید.

نکات سبک زندگی برای کم کاری تیروئید

به بدن خود گوش دهید: کم کاری تیروئید ممکن است افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد، اما واکنش هر فردی به این بیماری فرق دارد. اگر دارو های کم کاری تیروئید مصرف می کنید، یاد بگیرید که چگونه به بدن خود در زمانی که نیاز به تغییر دوز دارد گوش دهید. این بدان معناست که اگر حتی با مصرف دارو احساس خستگی مزمن یا افزایش وزن می کنید، برای تغییرات مناسب در داروی خود با پزشک خود صحبت کنید.

هر روز خواب آرام را تمرین کنید: خواب خوب به بهبود و شارژ مجدد بدن، ترمیم بافت های آسیب دیده و آرامش کمک می کند. خواب در درجه اول برای بهینه سازی عملکرد تیروئید شما حیاتی است. روال های قبل از خواب را دنبال کنید که خواب باکیفیت را تقویت می کند، مانند خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی ملایم. همچنین از مصرف نوشیدنی ها یا خوردن غذا های حاوی کافئین یا شکر قبل از خواب خودداری کنید.

استرس را مدیریت کنید: استرس همیشه برای سلامتی و تندرستی کلی شما مضر است. می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و مقاومت سلول های گیرنده تیروئید را در برابر هورمون های تیروئید افزایش دهد. خوبی این موضوع این است که همیشه می توانید با مدیتیشن با استرس مبارزه کنید یا آن را مدیریت کنید. تمرینات تمرکز حواس به فکر و بدن شما کمک می کند تا در شرایط سخت آرام بمانند.

وزن بدن را سالم نگه دارید: وزن اضافی می تواند تولید T 3 و T 4 شما را کند کند. برای جلوگیری از افزایش وزن، یک رژیم غذایی متعادل با مقادیر مناسب کربوهیدرات، چربی و پروتئین داشته باشید و از یک برنامه ورزشی منظم پیروی کنید. به یاد داشته باشید که در برنامه تمرینی خود زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است بر توانایی بدن شما برای تبدیل هورمون غیرفعال تیروئید به هورمون فعال تأثیر بگذارد.

این اثر می تواند علائم کم کاری تیروئید را افزایش دهد یا بدتر کند. اگر مبتدی هستید، با یک ورزش سبک مانند پیاده روی 30 دقیقه ای شروع کنید تا به بدن شما اجازه دهید تا با فعالیت بدنی سازگار شود و سپس در حین حرکت، شدت آن را افزایش دهید.

از سبزیجات چلیپایی اجتناب کنید: سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی شما دارند، زیرا حاوی مواد مغذی مفید برای بدن شما هستند. اما، انواع مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید از آن ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است تولید هورمون های تیروئید را مسدود کنند و این موارد سبزیجات چلیپایی مانند کلم و شلغم هستند.

مکمل های مخصوص تیروئید مصرف کنید: مکمل های حمایت کننده تیروئید یک حمایت عالی برای رژیم کم کاری تیروئید هستند. اما قبل از مصرف هر مکمل سلامتی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از مکمل ها مستقیماً با دارو ها تداخل دارند. از آنجایی که هر بیمار منحصر به فرد است، باید با پزشک خود در مورد بهترین میوه ها برای کم کاری تیروئید که باید در رژیم غذایی تیروئید خود بگنجانید، مشورت کنید. زندگی با مسائل تیروئید به این معنی نیست که باید خود را از مصرف میوه ها و سبزیجات خوشمزه محدود کنید.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2059

به "کدام میوه ها را برای درمان کم کاری تیروئید بخوریم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام میوه ها را برای درمان کم کاری تیروئید بخوریم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید