کلیسای سنت مارک در کرواسی، کلیسایی که بارها ویران شد!

به گزارش مجله فیروزی، کلیسای سنت مارک | St. Marks Church در کرواسی

کلیسای سنت مارک یکی از قدیمی ترین بناهای کشور تاریخی کرواسی است که در قرن سیزهم میلادی ساخته شده است. کلیسا در میدان سنت مارک در شهر زاگرب مرکز کشور بنا شده است. شهر زاگرب پر است از زیبایی های فرهنگی. کلیسا از جاذبه های مهم گردشگری کشور کرواسی حساب شده و به وسیله سازمان میراث باستانی جمهوری کرواسی از آن حفاظت می گردد. با خبرنگاران همراه شوید تا نگاهی داشته باشیم به کلیسایی باستانی با سقفی رنگارنگ که از دور به سادگی قابل تشخیص است.

کلیسای سنت مارک در کرواسی، کلیسایی که بارها ویران شد!

تاریخچه

پس از استقلال شهرGradec در سال 1242 میلادی به وسیله پادشاه بلا چهارم، کلیسای سنت مارک بدون تغییر به کارش ادامه داد تا این که در سال 1261 میلادی انجمن دولتی کشیشان سنت مارک تاسیس شد. ساختار پایه ای بالای شهر در طول قرن 13 میلادی تاسیس شد. اما به خاطر وقوع آتش سوزی ها و زلزله های فروان در طی سال های گذشته تمام شهر چندین بار از پایه بازسازی شد. بنابر این کار سختی است که بخواهیم ظاهر اولیه آن را متصور شویم.

احتمالا کلیسای سنت مارک در اواسط قرن 13 میلادی ساخته شد. ساختمان به سبک قرون وسطی ساخته شده و در مجاورت همسایگی کلیسا قرار داشت. پادشاه کروات-اتریشی بلا ششم اجازه برپایی نمایشگاه هایی در اطراف و میدان کلیسا را صادر کرد. روبروی کلیسا ستون شرم قرار داشت که به دستور قاضی ها مردم گناهکار برای مجازات به آن بسته می شدند. در همان مکان بر سر Ambroz Matija Gubec رهبر شورشیان دهقان تاجی از آهن داغ قرار دادند.

بعضی ادعا می نمایند که به علت پیدا شدن قبرستانی در کنار کلیسا که قبرهای آن متعلق به قرن 11 تا 16 میلادی می باشد، ساختمانی قدیمی تر برای کلیسا وجود داشته که از بین رفته است.

نوع آوری در سبک گوتیک

در طول قرن 14 و 15 ساختمان کلیسا به سبک گویک بازسازی شد. در قرن 13 میلادی محراب اصلی کلیسا ساخته شد و بعدها در سال 1492 میلادی اضلاع شمالی و جنوبی کلیسا نیز به آن اضافه شد. در زیارتگاه که متعلق به قرن 15 بود امرزوه در موزه شهر زاگرب نگهداری می گردد.

ظلع جنوبی بنا نمایش دهنده دوران نو آوری در ساخت و سازهای سبک گوتیک است. این سازه غنی ترین مورد از نوع خود در کرواسی است که شامل 15 مجسمه است که 11 مورد از آن ها از جنس سنگ و 4 مورد دیگر چوبی است. این مجسمه ها نشان دهده مریم مقدس همراه با عیسی مسیح کودک در آغوشش به همراه حواریون هستند. این سازه ها را متعلق به کارگاه Parlera می دانند و یا می گردد گفت تحت تاثیر کارهای آن ساخته شده است.

سوختن و از نو ساختن

کلیسای سنت مارک و به خصوص برج ناقوسش چندین بار به وسیله زلزله و آتش سوزی های مهیب شهر مورد تخریب های سنگین نهاده شد. قدیمی ترین زلزله ای که امروزه از وقوع آن اطلاع داریم در سال 1502 میلادی روی داد و برج ناقوس به کلی سقوط کرد. بازسازی سقف و برج ناقوس تا اواخر دهه 1580 میلادی به طول انجامید.

در آتش سوزی گسترده سال 1645 قسمت چوبی سقف سوخت و برج ناقوس آسیب جدی دید. بلافاصله پس از تخریب بازسازی کلیسا شروع شد اما بازسازی برج ناقوس تا سال 1659 به طول انجامید. در سال 1674 میلادی آتش دوباره گریبان کلیسا را گرفت و نیمی از برج ناقوس فرو ریخت، بقیه بنای کلیسای سنت مارک نیز آسیب جدی دید. در دهه 1680 میلادی بنای خارجی کلیسا بازسازی شد و بازسازی ناقوس نیز از دهه 1690 به وسیله Bartol Macetti شروع گشت و تا دهه 1700 میلادی به طول انجامید. در سال 1725 طاقی کمانی شکل بر بالای برج قرار دادند که احتمالا همان سالی بود که سقف کاشی کاری شد.

آتش سوزی مهیب دیگری در سال 1707 روی داد. بام و محراب اصلی سوخت و زنگ ها و ساعت مجددا آسیب زیادی دیدند. در طبقه اول کلیسا نشانی هست که به سال 1775 اشاره می نماید. احتمالا سالی است که بازسازی ها انجام شد.

در قرن 17 و 18 میلادی ظاهر داخلی بنا چندین بار مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد. آن را تماما فرش کردند و محلی برای گروه کر ساخته شد. کاشی کاری های زیبا درونش انجام شد و چندین محراب و محل نشستن به آن اضافه شد. قسمتی از بعضی محراب های متعلق به قرن 18 میلادی امروزه در موزه شهر زاگرب به نمایش در می آید و تنها محرابی که تماما سالم مانده است در موزه تاریخ کرواسی نگهداری می گردد. اولین اشاره ها به سردابه از سال 1700 شروع شد و دفن کشیش ها و شهروندان مهم از اوایل قرن 19 در آن انجام شد.

هنرهای تجسمی بین دو جنگ جهانی

در سال های بین دو جنگ جهانی، دوره مهمی برای بازسازی و زیباسازی داخلی کلیسا به وسیله هنرمندان مشهور آن دوره کشور کرواسی بود. Jozo Kljakovic داخل کلیسا را با طرح هایی از ایده های کتاب مقدس و تاریخ کرواسی نقاشی کرد. در ابتدا نقاشی دیوارهای آن به Ljubo Babic سپرده شد که او پس از اتمام کارش به علت راضی نبودن از آن تمام کار را از بین برد. خوشبختانه پس از آن کارش را با طرح هایی از بابل همراه با رنگ روغن بر روی کلیسا ادامه داد. Ivan Mestrovic مجسمه ساز مشهور سازه های سنگی و برنی خود را درون کلیسا ساخت.

بحران ویران سازی

کلیسای سنت مارک علاوه بر خطر تخریب به وسیله حوادث چندین بار نیز در معرض ویرانی به دست انسان ها در طول تاریخ نهاده شد. در سال 1771 این ایده مطرح شد که با تخریب ساختمان کلیسا می توان کلیسای بزرگ تر و جامع تر در محل کنونی آن احداث کرد. در اواخر قرن 18 میلادی چندین ایده برای تخریب کلیسا مطرح شد که آخرین آن ها متعلق به سال 1860 بود. اما خوشبختانه تمامی این ایده ها رد شدند و پایان تصمیم بر آن شده که ساختمان کلیسای سنت مارک بازسازی گردد.

برای ورود به کلیسا احتیاج به پرداخت ورودی نمی باشد.

ساعت کاری آن هر روز از ساعت 7:15 بامداد تا 19 عصر

در روزهای یکشنبه از ساعت 11 صبح تا 18

منبع: absolute-croatia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1883

به "کلیسای سنت مارک در کرواسی، کلیسایی که بارها ویران شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت مارک در کرواسی، کلیسایی که بارها ویران شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید