آشنایی با خواص قطره گل ساعتی، مقدار و طریقه مصرف آن

به گزارش مجله فیروزی، از مهمترین خواص قطره گل ساعتی درمان بی خوابی ناشی از نگرانی روانی و کار زیاد است. با سایر خواص، مقدار و طریقه مصرف قطره گل ساعتی آشنا شوید.

آشنایی با خواص قطره گل ساعتی، مقدار و طریقه مصرف آن

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

گیاه گل ساعتی یا پشن فروت از جمله گیاهان دارویی است که از آن در صنعت داروسازی استفادههای فراوانی میگردد. از برگ، میوه و گلهای این گیاه استفاده دارویی به عمل آمده و ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه شامل فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ... بوده، همچنن میوه آن سرشار از اسید سیتریک است. طریقه مصرف گیاه دارویی گل ساعتی در طب سنتی به صورت دم کره بوده، دمنموده گل و برگ این گیاه خواص بسیاری دارد، بعضی خواص گل ساعتی عبارتند از: خاصیت آرام بخشی، ضد تشنج، ضد افسردگی، تقویت کننده قلب، ضد سرطان، ملین و محرک سیستم گوارش، کم کننده کلسترول خون، تفویت کننده چشم و پوست، کاهش علائم آسم، کاهش وزن، کاهش آلرژی و التهاب. به دلیل کاربردهای فراوان گل ساعتی در پزشکی و داروسازی، امروزه فراوردههای دارویی این گیاه نیز فراوری میگردد که یکی از مهمترین این فراوردهها، قطره گیاه گل ساعتی است که بیشتر با نام تجاری قطره پاسی پی در داروخانهها موجود است. البته گیاه گل ساعتی به علت اینکه مخدر و اعتیاد آور نیست، به صورت چای و قرص گیاهی به تنهایی یا به همراه سایر گیاهان نظیر والریان و کراتاگوس نیز مصرف میگردد و کاربرد آن در اختلالات خواب، بیقراری، تحریکپذیری و اضطراب به تایید سازمانهای بهداشتی معتبر رسیده است. در حقیقت قطره گل ساعتی، یکی از بهترین داروها برای ایجاد آرامش و درمان بیخوابی است. همچنین از این قطره به منظور درمان بیش فعالی بچه ها و حالات افسردگی نظیر هیستری استفاده می گردد.

آشنایی با گیاه دارویی گل ساعتی

گیاه گل ساعتی که به دلیل شکل ظاهری آن به این نام شناخته شده است، از گیاهان بالارونده محسوب شده و بومی قاره امریکاست. این گیاه دو گونه دارد، گونهای از آن زینتی و گونه دیگر دارای میوه است. به میوه گیاه گل ساعتی پشن فروت گفته میگردد و مصارف دارویی داشته و به صورت میوه تازه نیز خورده میگردد. نوع زینتی این گیاه در ایران به وفور یافت میگردد و در بیشتر گلخانههای فروش گل عرضه میگردد، ولی نوع دارویی ان بیشتر در مناطق حاره آمریکای شمالی و جنوبی و برزیل وجود دارد و در بعضی مناطق برای بهرهگیری از خواص دارویی آن کشت میگردد. از این گیاه علاوه بر استفاده در داروسازی، در صنعت شیرینی و بستنی نیز استفاده میگردد.

قطره گل ساعتی (خواص و مکانیسم اثر)

قطره گیاه دارویی گل ساعتی از فراوردههای جانبی این گیاه دارویی بوده و از عصارهگیری گل و برگهای این گیاه به روشهای صنعتی حاصل میگردد. این قطره به وسیله مهار نوعی آنزیم به نام مونوآمین اکسیداز، سبب آثار تحریکی میگردد و ترکیبات قندی موجود در این قطره موجب آرامش عصبی شده و در نهایت فلاونوئیدهای موجود در قطره گل ساعتی، باعث کاهش عملنمودهای حرکتی، حالا تسکین دهنده و اثرات ضد اضطراب و تشنج میگردند. از این قطره به عنوان قطره آرام بخش، ضد اضطراب و خواب آور نیز نام برده میگردد و به طور کلی در درمان مشکلا عصبی بسیار مفید است.

مقدار و نحوه مصرف قطره گل ساعتی

مقدار مصرف برای بزرگسالان: میزان مورد استفاده از این قطره برای بچه ها بالای شش سال و بزرگسالان، 10 تا 15 قطره میباشد که سه بار در روز مصرف میگردد.

مقدار مصرف برای بچه ها: میزان مورد استفاده از این قطره برای بچه ها، 5 تا 10 قطره میباشد که سه بار در روز مصرف میگردد. گفتنی است استفاده از این قطره برای بچه ها کمتر از دو سال ممنوع است.

طریقه مصرف: میزان مورد احتیاج از قطره گل ساعتی را با مقدار مناسبی آب رقیق نمایید و سه بار در روز مصرف کنید. در هنگام خواب، برای بچه ها 10 قطره و برای بزرگسالان در صورت احتیاج 25 تا 30 قطره هم میتواند استفاده گردد.

مضرات قطره گل ساعتی (نکات، موارد احتیاطی و منع مصرف)

قطره گل ساعتی نیز همانند تمامی داروهای دیگر با عوارضی همراه بوده و با بعضی داروها نیز تداخلاتی دارد. استفاده از این قطره همراه با داروهای مسکن و خواب آور دیگر نظیر آنتیهیستامینها و دیازپینها ممنوع است چرا که اثرات خواب آوری انها را تشدید نموده و ممکن است فرد را به حالت بهوشی و کما وارد کند. همچنین مصرف این قطره به همراه داروهای حاوی باربیتورات، سبب افزایش مدت زمان خواب ناشی از مصرف این دارو میگردد. استفاده از این دارو با داروهای ضد انعقاد ممکن است موجب خونریزی گردد.

مصرف زیاد قطره گیاه گل ساعتی باعث ایجاد اسهال و ناراحتیهای گوارشی شده، در صورت زیادهروی ایجاد خواب آلودگی شدید میکند. گفتنی است، استفاده از این دارو برای بچه ها زیر دوسال، ماردان باردار و شیرده، افراد مبتلا به ناراحتیهای شدید کبدی و کلیوی و کسانی که در هنگام کار احتیاج به هوشیاری کامل دارند، ممنوع است.

منبع: setare.com
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1045

به "آشنایی با خواص قطره گل ساعتی، مقدار و طریقه مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص قطره گل ساعتی، مقدار و طریقه مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید