آیا یارانه بنزینی 30 هزار تومانی فراگیر خواهد شد؟

به گزارش مجله فیروزی، طرح بازتوزیع یارانه بنزین از روز اول اسفندماه در جزیره کیش شروع شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین 20 لیتری شدند. در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانه ای 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

آیا یارانه بنزینی 30 هزار تومانی فراگیر خواهد شد؟

به گزارش خبرنگاران،رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برنامه دولت برای تغییر نحوه توزیع یارانه بنزین مدتهاست که بر روی آن مطالعه شده است، به خبرنگاران گفت: مطالعات کارشناسی در فاز اول در این زمینه در سال 87 شروع شد، از سویی اتاق بازرگانی نیز چنین طرحی را به دولت حسن روحانی ارائه داد، اما این پیشنهاد مورد توجه آن ها قرار نگرفت، بنابراین این طرحی که اجرا شده، مسئله جدیدی نیست که مطرح شده، از سویی دولت در پی این است که یارانه پنهان را در بخش انرژی به یارانه آشکار تبدیل کند.

وی اضافه نمود: بر اساس این طرح قرار است یارانه پرداختی به حامل های انرژی که تا به امروز به پلاک خودرو ها اختصاص می یافت، از این به بعد به تمامی آحاد جامعه و بر اساس کارت ملی تعلق گیرد، این طرح به صورت پایلوت در کیش و قشم شروع شده است.

یارانه ینزینی آیا گره ای از مسائل مردم باز خواهد نمود؟

علی قنبری کارشناس مسائل مالی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اجرای آزمایشی تغییر نحوه سهمیه بندی بنزین در کیش و قشم، گفت: با توجه به اینکه سهمیه اختصاص داده شده به هر فرد 20 لیتر است که این موضوع نمی تواند از لحاظ معیشتی برای مردم قابل توجه باشد، زیرا یارانه 30 هزار تومانی دردی را از مردم دوا نمی کند با توجه به افزایش قیمت هایی که طی چند ساله اخیر در بازار های مختلف شاهد آن بوده ایم.

وی اضافه نمود: به بیان دیگر اگر دولت میخواهد این طرح را با هدف اجرای عدالت یارانه ای عملیاتی کند و به نوعی یارانه های پنهان را در حوزه انرژی هدفمند سازد، به نظر نمی رسد که بتواند به چنین هدفی دست پیدا کند، زیرا اقشار ضعیف جامعه این روز ها با مسائل بسیار زیادی دست و پنجه نرم می نمایند و یارانه بنزینی بسیار کم و بی ارزش است که به هیچ عنوان نمی تواند گره ای از مسائل آن ها باز کند.

قنبری با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در نحوه توزیع یارانه باید در قالب یک بسته جامعه و کامل اجرایی گردد، گفت: تغییرات اینچنینی به هیچ عنوان نمی تواند از مسائلی که در این رابطه وجود دارد را کاهش دهد، این درحالیست که نظام توزیع یارانه در ایران با مسائل بسیار اساسی روبرو است و هرگونه تغییر در نحوه آن باید بسیار حساب شده و با نقشه و طرح قبلی باشد، در غیر این صورت مسائل قبلی کماکان پابرجا خواهد بود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه نمود: دولت اگر میخواهد در نظام توزیع یارانه تحول ایجاد کند، باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم، تورم را کنترل کند و منابع حاصل از صرفه جویی در دادن یارانه را صرف ایجاد شغل برای همگان به صورت مساوی کند، زیرا اگر شما یک نظرسنجی بگذارید که مردم میان دریافت یارانه نقدی در مقابل ایجاد شغل یکی را انتخاب نمایند، قدر مسلم اکثریت افراد به ایجاد شغل رای خواهند داد.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت باید به جای اینکه مبلغ یارانه های نقدی را اضافه کند، می بایست سطح عایدیی مردم را افزایش دهد و از آن طریق مردم هم سطح رفاه مردم بالاتر می رود و هم اندازه عایدی افراد افزایش می یابد، در چنین صورتی است که قدرت خرید آن ها نیز افزایش یافته و چرخه فراوری کشور نیز به حرکت در می آید که نتیجه آن نیز رشد مالی مستمر و پایدار است.

قنبری گفت:، اما اگر دولت تنها در پی افزایش یارانه نقدی و یا حرکات پوپولیستی اینچنین باشد، در طول زمان نه تنها قدرت خرید مردم بیشتر نخواهد بود بلکه به مانند اتفاقی که در این 12سال اخیر بر سر یارانه 45 هزار تومانی افتاده، باز هم تکرار خواهد شد، یعنی مبلغ یارانه ثابت خواهد، ماند، اما هر ساله با تورم بیش از 40 درصدی سفره مردم کوچکتر شده و مسائل معیشتی آن ها هر روز بیشتر از گذشته خواهد شد، بنابراین دولت نباید به خاطر این یارانه ناچیز منابع کشور را تلف نموده، بدون اینکه گره ای از مسائل مردم باز کند.

این اقتصاددان بیان نمود: در مقابل اگر این منابع صرف اشتغالزایی گردد، هم مردم توانمند خواهند شد و دیگر به یارانه احتیاج نخواهند داشت و همین این موضوع باعث کاهش فقر و بیکاری در جامعه خواهد شد، این در حالیست که این دو موضوع، امروز گریبان اقتصاد و جامعه ایران را گرفته، بنابراین دولت در این زمینه باید راه درست را برگزیند و از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1857

به "آیا یارانه بنزینی 30 هزار تومانی فراگیر خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا یارانه بنزینی 30 هزار تومانی فراگیر خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید