اضطراب در رابطه عاطفی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

به گزارش مجله فیروزی، اضطراب رابطه زمانی به وجود می آید که فرد شک، ترس یا نگرانی مداوم را در یک رابطه تجربه کند. این افراد احتیاج به اطمینان بخشی دائمی دارند و همواره احتیاجها و خواسته های خود را نادیده می گیرند تا شریک زندگی شان را راضی نگه دارند. پزشکان به این احساس، اضطراب رابطه یا اضطراب مبتنی بر رابطه می گویند. در این مقاله از خبرنگاران مگ به آنالیز علائم و علل اضطراب در رابطه عاطفی و بعلاوه بعضی از گزینه های درمان و مدیریت آن می پردازیم.

اضطراب در رابطه عاطفی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

اضطراب رابطه چیست؟

اضطراب رابطه شامل احساس نگرانی شدید در خصوص یک رابطه عاشقانه یا محبت آمیز است. اگرچه متخصصان سلامت روان از این نوع اضطراب مطلع هستند، اما راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) این احساس را در فهرست خود نیاورده است.

بر خلاف سایر اشکال اضطراب، مانند اختلال اضطراب فراگیر و اختلال هراس، پزشکان راهکار خاصی برای تشخیص یا درمان اضطراب رابطه ندارند. اضطراب در رابطه عاطفی برخی از ویژگی های اختلال اضطراب اجتماعی را دارد. به طور خاص، هر دو شرایط می توانند باعث شوند که فرد نسبت به طرد شدن ناراحتی قابل توجهی را تجربه کند.

اگرچه بسیاری از افراد ممکن است در خصوص پذیرش و احساسات متقابل در یک رابطه نگران باشند، اما زمانی که فرد ترس یا نگرانی بیش از حد را تجربه می نماید، اضطراب ایجاد می گردد. به عنوان مثال، اضطراب در رابطه عاطفی می تواند فرد را در خصوص آینده آن رابطه نگران کند. افراد مبتلا به این احساس ممکن است از ترس به روابط خود سرانجام دهند یا رابطه را همراه با اضطراب زیاد تحمل نمایند. اثرات این احساس می تواند مانع عملکرد خوب فرد گردد.

علائم و نشانه ها

محققان سه علامت رایج را برای این شرایط تشخیص داده اند:

  1. اطمینان جویی بیش از حد
  2. خاموش کردن احساسات و احتیاجهای خود
  3. کوشش بیش از حد برای راضی نگه داشتن پارتنر

در ادامه به هر یک از این بخش ها به طور مفصل می پردازیم.

اطمینان جویی بیش از حد

اطمینان جویی بیش از حد در اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی رایج است. برخی از محققان معتقدند که این عمل با وابستگی بین فردی مرتبط است. وابستگی بین فردی به اتکای فرد به دیگران برای ارزیابی و پذیرش دائمی اشاره دارد. افرادی که این رفتار را از خود نشان می دهند ممکن است از عملکرد ضعیف خود یا عدم پذیرش بترسند.

خاموش کردن احساسات و احتیاجهای خود

خودخاموشی علامت دیگری است که در بسیاری از اختلال های روانی مشترک است. یک مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Experimental and Social Psychology نشان داد زنانی که به طرد شدن حساس هستند ممکن است برای شادمان کردن شریک زندگی خود دست به سکوت بزنند. افرادی که سکوت می نمایند ممکن است سلیقه، نظرها یا احساسات خود را به شریک زندگی شان ابراز ننمایند؛ به خصوص زمانی که این افکار با افکار شریک زندگی آن ها فرق دارد.

افراد درگیر با اضطراب رابطه تمایل دارند رفتارهای خودخاموشی داشته باشند تا همواره پارتنرشان را راضی نگه دارند و از طرد شدن جلوگیری نمایند.

کوشش بیش از حد برای راضی نگه داشتن پارتنر

این رفتار معمولا از دو پارتنر که درگیر اضطراب رابطه هستند سر می زند. بعلاوه این عمل در روابطی مشاهده می گردد که در آن یک یا چند نفر دارای اختلال شخصیت وسواسی-اجباری هستند.

درمان و مدیریت

برخی از متخصصان سلامت روان برای یاری به درمان و مدیریت این احساس، زوج درمانی را پیشنهاد می نمایند.

در مطالعه ای که در مجله Family Process منتشر شد، محققان اثربخشی یک جلسه زوج درمانی را آزمایش کردند. این جلسه بر پرداختن به الگوهای رفتاری مرتبط با اضطراب رابطه متمرکز بود، از جمله خودخاموشی و اطمینان جویی بیش از حد. محققان دریافتند که پس از یک جلسه زوج درمانی، پارتنرهای دارای این شرایط سطح اطمینان جویی و سکوت خود را کاهش دادند. شریک غیر مضطرب هم سطوح پایین تری از نگرانی را نشان داد.

انواع مختلف زوج درمانی که به منظور رفع کردن اضطراب رابطه مفید هستند عبارت اند از:

  • زوج درمانی رفتاری
  • درمان ترکیبی شناختی رفتاری
  • زوج درمانی وجودی شناختی
  • روان کاوی

از آنجایی که اضطراب رابطه علائم مشابهی با سایر اختلالات اضطرابی دارد، برخی از پزشکان پیشنهاد می نمایند که فقط شریک دچار اضطراب احتیاج به درمان دارد.

برخی از روان شناسان درمان هایی را توصیه می نمایند که برای اختلال اضطراب هم مؤثر هستند، از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و فکر مطلعی.

برخی از پزشکان از شریک غیر مضطرب می خواهند که بخشی از برنامه درمانی باشند. نقش شریک معمولا هم درمانگر است.

عده ای برای درمان اضطراب رابطه عاطفی به دارو احتیاج دارند. درمان های دارویی شامل مهارنماینده های انتخابی بازجذب سروتونین و مهارنماینده های انتخابی بازجذب نورآدرنالین هستند.

سخن سرانجامی

اضطراب رابطه شکلی از اضطراب است که برخی از روان شناسان تشخیص و درمان آن را چالش برانگیز می دانند. با این حال، بسیاری از علائم گزارش شده به وسیله افراد مبتلا به این شرایط در سایر اشکال اضطراب هم رایج است. علائم اضطراب در رابطه عاطفی ممکن است شامل خودخاموشی و اطمینان جویی بیش از حد از شریک باشد. افراد مبتلا به اضطراب رابطه ممکن است بیش از حد احتیاج به تعریف و تمجید از سوی شریک زندگی خود داشته باشند و معمولا از طرد شدن هراس دارند. این علائم می توانند در طول زمان بر رابطه تأثیر منفی بگذارند.

زوج درمانی و روان کاوی استراتژی های مختلفی هستند که روان شناسان به افراد مبتلا به اضطراب رابطه پیشنهاد می دهند. در شرایط حاد و مواقعی که فرد درگیر اضطراب شدید است، برخی از پزشکان به تجویز دارو روی می آورند که از جمله این داروها می توان به مهارنماینده های انتخابی بازجذب سروتونین و نورآدرنالین اشاره نمود.

منبع: MEDICAL NEWS TODAY

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2116

به "اضطراب در رابطه عاطفی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب در رابطه عاطفی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید