تاشکند میزبان همایش تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت ها ، عامل ثبات جامعه

به گزارش مجله فیروزی، همایش تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت ها -عامل ثبات جامعه در آموزشگاه بین المللی اسلامی ازبکستان در شهر تاشکند برگزار گردید.

تاشکند میزبان همایش تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت ها ، عامل ثبات جامعه

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، همایش تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت ها -عامل ثبات جامعه در آموزشگاه بین المللی اسلامی ازبکستان در شهر تاشکند برگزار گردید.

در این همایش عزیز عبدالحکیم اف معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و ورزش ازبکستان، رستم قربان اف رئیس کمیته روابط بین ملت ها و روابط دوستی با کشورهای خارجی وابسته به کابینه وزرا، دکتر قادر جوره یف معاون رئیس کمیته امور بین المللی و روابط بین پارلمانی مجلس عالی ازبکستان، صادق تاشبایف رئیس کمیته امور دینی وابسته به کابینه وزرا، پیر فون آرکس هماهنگ نماینده طرح های سازمان امنیت و همکاری اروپا در ازبکستان شرکت کردند.

عزیز عبدالحکیم اف در این همایش گفت: ازبکستان، این سرزمین تاریخی و معروف طی قرون متمادی در چهارراه جاده بزرگ ابریشم واقع شده که نه تنها روابط تجاری بلکه روابط فرهنگی گسترده ای داشته است.

وی اضافه کرد: به نشانه اعتراف در انجام اصلاحات دموکراتیک، تامین حقوق و آزادی بشر و الزام به قانون، در سال های اخیر ازبکستان نخستین بار به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد.

عبدالحکیم اف گفت: به نوبه خود، استراتژی پیگیرانه و سنجیده رئیس جمهور مبنی بر تحکیم فضای همکاری، احترام متقابل و همبستگی بین ملت ها و ادیان مختلف، حمایت از گفت وگوی بین ملت ها و بین فرهنگ ها به وسیله جامعه دنیای به طور کامل مورد حمایت قرار گرفته است.

وی تاکید نمود: ازبکستان کشوری دارای امکانات بزرگ و غنی است. اما سرمایه بزرگ ما، صلح و ثبات، احترام متقابل و تفاهم بین نمایندگان ملت ها و اقوام و ادیان مختلف است.

با هدف دعوت از مردم دنیا برای تسامح، حفظ صلح و دستیابی های رفاه اجتماعی و مالی روز 16 نوامبر در بیست و هشتمین نشست یونسکو در سال 1995 میلادی بیانیه ای در خصوص اصول تسامح صادر شده است. طبق آن این روز به عنوان روز بین المللی تسامح تجلیل می گردد.

به همین دلیل ازبکستان برای تسامح دینی و توافق بین ملت ها توجه خاص دارد و این اصول در ماده 18 قانون اساسی این کشور مندرج شده است.

علاوه بر این، در استراتژی توسعه ازبکستان برای سال های 2017 و 2021 میلادی برای تامین توافق بین ملت ها و تسامح دینی در اولویت قرار گرفته اند.

در حال حاضر در ازبکستان 2 هزار و 88 مسجد فعال است.

هم اکنون در ازبکستان 2 هزار و 238 سازمان دینی متعلق به پیروان 16 دین مختلف به ثبت رسیده است که 2 هزار و 64 نهاد دینی معادل 94 درصد مربوط به مسلمانان است. بعلاوه 157 نهاد دینی مسیحی، 8 نهاد یهودی و معبد بودایی فعالیت می نمایند.

ازبکستان با بیش از 35 میلیون نفر جمعیت پرجمعیت ترین کشور آسیای مرکزی است که اکثریت مردم آن را مسلمانان اهل سنت تشکیل می دهد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1724

به "تاشکند میزبان همایش تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت ها ، عامل ثبات جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاشکند میزبان همایش تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت ها ، عامل ثبات جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید