تجهیز 126 هزار کتاب خانه کلاسی در روستاها
به گزارش مجله فیروزی، کتاب ها، دنیایی رنگارنگ دارند و می توانند دستان مخاطبانشان را بگیرند و آن ها را قدم به قدم، در دنیای ناشناخته ها بچرخانند. باید پذیرفت که در این سال ها، امکانات مطالعه، در شهرها روزبه روز در حال رشد است؛ اما بچه ها و نوجوانان روستانشین، کم تر به کتاب های خوب دسترسی دارند.
شاید یکی از ارزشمندترین کارهای فرهنگی، تجهیز کتاب خانه های روستایی است. حتی چندی است که این رسم، در قالب نذرهای فرهنگی هم ادا می شود. به این معنی که خانواده هایی در مناسبت های مختلف، به جای نذر اطعام نیازمندان که آن هم قدمی باشکوه است، همان مبلغ را برای تجهیز کتاب خانه ای روستایی هزینه می کنند تا بچه ها و نوجوانان آن منطقه، به جای برخورداری جسمی لحظه ای، تا سال ها روحشان سرشار از افکار و اندیشه های محتوای یک کتاب باشد.
به گزارش خبرنگار بخش کودک و نوجوان خبرنگاران آنلاین و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، در همین زمینه، امروز نشست هم اندیشی پیرامون کتابخانه کلاس ها و مدارس روستایی و هم چنین بررسی طرح یار مهربان در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در این نشست، معاون آموزش ابتدایی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای آموزشی، مدیرعامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و مدیران و کارشناسان آموزش وپرورش حضور داشتند.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در این نشست، از تجهیز 126 هزار و 522 کتابخانه کلاسی مدارس در منطقه ها روستایی و عشایری در این سال تحصیلی خبر داد. نجفی پازوکی با تأکید بر ارتقای ساعت مطالعه در مدارس اظهار کرد: برنامه ای که از یک و ماه نیم پیش در معاونت ابتدایی، تحت عنوان طرح یار مهربان آغاز کردیم، بحث تجهیز کتابخانه کلاس ها را دنبال می کند. در طراحی آموزشی این طرح، معلم باید سه تا 15 دقیقه از وقت کلاس را به کتاب خوانی اختصاص دهد.
وی افزود: در این طرح تجهیز کتابخانه و فضای کتابخانه کلاسی برنامه ریزی شده و البته نحوه آغاز بحث کتاب خوانی نیز در کلاس ها اهمیت دارد.
نجفی پازوکی اظهار کرد: انتخاب کتاب ها بر اساس ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت است؛ به طور مثال اگر صحبت از ساحت زیستی و بدنی می شود باید معاونت تربیت بدنی و سلامت در شناسایی کتاب ها به ما کمک کند یا در بخش ساحت اعتقادی، باید معاونت پرورشی و فرهنگی متمرکز شود و کتاب هایی که باید به دانش آموزان پیام منتقل کند مجذوب کننده باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش افزود: برآورد هزینه بحث کتاب خوانی در این تعداد کلاس حدود 250 میلیارد تومان اعتبار است تا این طرح در مرحله اول، در منطقه ها روستایی، عشایری و مرزی اجرا شود.
اجرای طرح کانون مدرسه در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان
مدیرعامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نیر در این نشست، از برنامه های کانون درباره تجهیز کتابخانه های کلاسی سخن گفت. حامد علامتی اظهار کرد: جلسات کارشناسی درباره تجهیز کتابخانه های کلاسی مدارس، انجام شده و باید تا هفته کتاب خوانی، مباحث جمع آوری شود.
او افزود: طرح کانون مدرسه طرحی است که از سوی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برگزار خواهد شد؛ ما در هزار نقطه کشور کانون داریم که به عنوان مرکز فرهنگی هنری هستند. پیرامون این طرح، هر تعداد مدرسه داشته باشیم، پشتیبانی خواهیم کرد.
علامتی گفت: کانون تولیدات کتاب دارد؛ از امسال در حوزه کودک و نوجوان اگر کتابی در سطح کشور است پس از ارزیابی، تحت عنوان کتاب ماه معرفی خواهند شد.
وی همچنین اعلام کرد: 50 کتابخانه سیار در منطقه ها عشایر داریم که می توانیم در هفته کتاب و کتاب خوانی کنار معاونت ابتدایی باشیم. هم چنین 3 هزار مربی داریم که در بحث کانون مدرسه می توانند در مدارس حضورداشته باشند.
50 هزار مدرسه، 50 هزار نمایشگاه کتاب
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز در این نشست گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی در سه محور در کنار معاونت ابتدایی خواهد بود؛ تجهیز کتابخانه های کلاسی روستاها، برگزاری جشنواره دانایی توانایی و برگزاری50 هزار مدرسه، 50 هزار نمایشگاه ازجمله این موارد است.
عباس مهاجر گفت: تجهیز کتابخانه های کلاسی را در دستور کار داریم و در این باره در کنار معاونت ابتدایی هستیم.
وی افزود: جشنواره دانایی توانایی، جشنواره ترویج کتاب خوانی است که هرساله کتاب هایی به مخاطبان معرفی می شود. 300 هزار مشارکت در این جشنواره ثبت شده است. چهار میلیون و پانصد هزار نفر دانش آموز در جشنواره فرهنگی هنری شرکت کننده داریم که 50 درصد این تعداد، دانش آموزان ابتدایی هستند.
مهاجر افزود: در بخش نمایشگاه های مدرسه ای نیز درباره انتخاب کتاب ها و پخش آنان می توانیم اتفاقات متفاوتی را رقم بزنیم.
منبع: همشهری آنلاین