کوشش روسیه و ایتالیا برای جبران زمان از دست رفته در روابط دوجانبه

به گزارش مجله فیروزی، در شرایطی که خسارت وارده به بخش تجاری ایتالیا در نتیجه تحریم های ضدروسی به 2 میلیارد دلار رسیده، نشست وزرای خارجه و دفاع روسیه و ایتالیا نشان داد که دو طرف به تقویت همکاری های دوجانبه و تعامل بین المللی علاقه دارند.

کوشش روسیه و ایتالیا برای جبران زمان از دست رفته در روابط دوجانبه

با ما همراه باشید و با قیمت تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزرای امور خارجه و دفاع روسیه روز گذشته در رم در نشستی با همتایان ایتالیایی خود لوئیجی دی مایو و لورنزو گوئرینی در ترکیب 2+2 ملاقات و گفت وگو کردند. نشست روز سه شنبه روسای دستگاه دیپلماتیک و نظامی روسیه و ایتالیا در رم چهارمین دور از این نوع مذاکرات در سطح بالا در ترکیب 2+2 بین دو کشور بود که تا قبل از بحران داخلی اوکراین در سال 2014 فعال شده بود، ولی پس از آن متوقف گشت.

طبق اظهارات شنیده شده از سوی شرکت کنندگان در مذاکرات روم ، اکنون این یک مرحله دیگر پشت سر گذشته شده و سازوکارهای دوجانبه مجدداً فعال می شوند.

وزرای خارجه و دفاع روسیه و ایتالیا در این نشست نه تنها در خصوص مسائل دوجانبه، بلکه در خصوص موضوعات مهم در عرصه جهانی، به خصوص لیبی نیز تبادل نظر کردند. در شرایط کنونی یکی از مهمترین مسائل بین المللی برای مقامات رم حل و فصل بحران لیبی است. ایتالیا به طور مرسوم و با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور، توجه زیادی به اوضاع موجود در این مستعمره سابق خود دارد، به ویژه آنکه هر گونه تشدید اوضاع در آن سوی دریای مدیترانه ، ایتالیا را با موج جدید مهاجرین تهدید می نماید.

در این رابطه سرگئی لاوروف بعد از مذاکره با همتای ایتالیایی خود، اظهار داشت که ضروری است تا مکانیزم موثری برای نظارت بر تحریم تسلیحاتی در لیبی در شورای امنیت سازمان ملل مورد توافق قرار بگیرد.

به گفته وی، سازوکارهای ملی یا منطقه ای نمی توانند صرفاً به درخواست یک کشور یا گروه خاصی از کشورها مورد استفاده قرار گیرند و به همین دلیل شورای امنیت باید در این زمینه تصمیم گیری کند. لاوروف یادآور شد که نمایندگان روسیه و ایتالیا طی چند هفته آینده رایزنی های ویژه ای درباره حل و فصل مسائل در لیبی برگزار خواهند کرد.

دستور کار روابط دوجانبه بین روسیه و ایتالیا نیز طیف گسترده ای از موضوعات را شامل می گردد: همکاری در حوزه های سیاسی ، تجاری ، مالی ، فرهنگی و بشردوستانه و همچنین موضوعات بین المللی و منطقه ای. البته در مذاکرات روز گذشته مسائل فعالی در روابط دوجانبه تجاری و همکاری های مالی با توجه به تحریم های ضد روسی از سوی اتحادیه اروپا صندلی ویژه ای داشت و دو طرف بر لزوم تقویت این روابط و اهمیت آن تاکید کردند.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، رایزنی ها در قالب 2+2 سودمندی را اثبات نمودها ند . آنها اجازه می دهند تا در یک فضای شفاف و قابل اعتماد ، مواضع دو دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه متقابل با جزییات دقیق مورد آنالیز قرار گرفته و پاسخ های مناسب و مشترکی برای چالش ها و تهدیدهای پیش روی پیدا گردد.

به دنبال فرانسه، ایتالیا نیز به بحران کنترل تسلیحات در اروپا توجه نموده است

یکی از اصلی ترین تهدیدات فعلی در اروپا، استقرار احتمالی موشک های آمریکایی در کشورهای عضو ناتو است. لاوروف در مذاکرات با همتای ایتالیایی خود اظهار داشت که مسکو از قصد مقامات رم برای آنالیز پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در زمینه آغاز گفت وگو برای تعیین مهلت قانونی استقرار موشک های برد متوسط و کوتاه تر استقبال می نماید.

ندیژدا آرباتووا رئیس گروه مطالعات سیاسی اروپا در آموزشگاه علوم روسیه به این روزنامه شرح داده است: این مسئله بسیار مهم است که ایتالیا نیز به دنبال فرانسه ، پس از سخنرانی معروف امانوئل ماکرون ، موضوع بحران در عرصه کنترل تسلیحات را مورد توجه قرار داده است. به نظر می رسد که این نشان دهنده یک فرایند کلی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد که به دنبال ایفای نقش مهمتر در عرصه سیاست جهانی و کاهش وابستگی خود به سیاست های آمریکا است که به ویژه بعد از اقدامات مخرب دولت دونالد ترامپ در زمینه کنترل تسلیحات، جنبه نگران کننده به خود گرفته است.

تاثیرات منفی تحریم های اتحادیه اروپا بر روابط تجاری روسیه و ایتالیا

با این وجود وزیر خارجه روسیه از بعضی سیاست های خارجی اتحادیه اروپا که بر روابط روسیه و ایتالیا تأثیر منفی گذاشته، شکایت نموده است. لاوروف در آستانه سفرش به رم، در مصاحبه با روزنامه استامپا یادآور شد که چند سال گذشته به دوره فرصت های از دست رفته در روابط روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده و آسیب قابل توجهی به روابط متقابلاً سودمند رسانده است.

طبق اطلاعات رسمی ، مبادلات بازرگانی بین تجارت بین فدراسیون روسیه و ایتالیا تقریباً نصف شده و از 53.8 میلیارد در سال 2013 به 26.9 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است. حجم کل ضرر وارد شده به فراوری کنندگان ایتالیایی حدود 2 میلیارد دلار بوده است و طبق ارزیابی طرف ایتالیایی، به دلیل تحریم های ضدروسی اتحایده اروپا ، این کشور روزانه 7 میلیون یورو آسیب مالی دیده است.

آنتونیو فالیکو رئیس هیئت مدیره بانک Intesa و رئیس انجمن آشنایی با اوراسیا در رم ، در این رابطه تأکید نموده است: عدم تعیین بودن اوضاع جهانی و وخیم تر شدن مسائل ژئوپلیتیکی باعث بروز موانع مصنوعی در همکاری های مالی و تجارت ، تحریم ها ، تعارضات تعرفه ای و غیره شده است. متأسفانه، این واقعیت جدیدی است که روسیه باید در آن عرصه تجاری ، از جمله تجارت با ایتالیا ، به آن توجه بیشتری داشته باشد.

به عقیده وی، امیدی به ایجاد تغییرات سریع در چنین شرایطی نیست، بنابراین تجار ایتالیایی در حال سازگاری با شرایط فعلی هستند و مدل کسب و کار خود را تغییر داده ، و از فروش ساده کالاها از ایتالیا به روسیه به سمت فراوری مشترک و عرضه آن در بازارهای کشورهای ثالث دور می شوند. که ما در ایتالیا این نوع کالاها را Made in Italy می نامیم.

به گفته فالیکو ، تجربه کار خاص در این زمینه مثبت بوده و در روسیه بسیاری از پروژه های جالب و فناوری های جدید وجود دارد که می تواند به طور مشترک بدین شکل به بازارهای جهانی عرضه شوند.

وزیر خارجه روسیه نیز در سفر به رم یادآور شد که همکاری با ایتالیا در زمینه نوآوری ها، از جمله تحولات در زمینه خدمات دیجیتال و هوش مصنوعی اهمیت زیادی پیدا نموده است. به گفته وی، مقامات رم برای تقویت همکاری با مسکو در عرصه موضوعات مورد علاقه اروپا آمادگی دارد و این همکاری ها طیف وسیعی از مسائل را در بر می گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 660

به "کوشش روسیه و ایتالیا برای جبران زمان از دست رفته در روابط دوجانبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش روسیه و ایتالیا برای جبران زمان از دست رفته در روابط دوجانبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید