خبرنگاران نگرانی کانادا از نفوذ کشورهای خارجی در انتخابات این کشور

به گزارش مجله فیروزی، تهران - خبرنگاران - دستگاه های اطلاعاتی کانادا از کوشش 6 کشور برای اعمال نفوذ در انتخابات آینده کانادا ابراز نگرانی کردند.

خبرنگاران نگرانی کانادا از نفوذ کشورهای خارجی در انتخابات این کشور

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تارنمای کانادایی سی بی سی نیوز روز گذشته(دوشنبه) به نقل از منابع مطلع نوشت: منابع دولتی و اطلاعاتی کانادا می گویند چین و هند در کوشش برای جلب نظر رای دهندگان و تشویق آنها به حمایت از نامزدهای مورد نظر خود هستند.

منابع اطلاعاتی کانادا با دقت در حال نظارت بر تهدید جاسوسان دولت های چین و هند هستند که به وسیله همکاری با بعضی جوامع مهاجر در کانادا کوشش دارند در انتخابات آینده فدرال در این کشور اعمال نفوذ نمایند.

منابع مطلع از چنین فعالیت هایی که به دلیل اجازه نداشتن برای علنی کردن این موضوع خواستند نامشان فاش نشود، همچنین در گفت وگو با این تارنمای کانادایی مدعی شدند که دستگاه های اطلاعاتی این کشور همچنین در حال نظارت بر کوشش های پاکستان، عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا برای اعمال نفوذ در کمپین های انتخاباتی هستند و همزمان یک واحد اطلاعاتی یکپارچه هر دو هفته یک بار اطلاعاتی را درباره فعالیت فعالان خارجی، به احزاب سیاسی کانادا ارائه می دهند.

به گفته منابع دولتی و اطلاعاتی کانادا، یکی از راه هایی که کشورهای خارجی برای پیشبرد برنامه و اهداف خود استفاده می نمایند، کوشش برای شرکت در جلسات معرفی نامزدها است تا به انتخاب نامزد مطلوب خود یاری نمایند.

منابع مذکور گفتند: این کشورها در پیشبرد اهداف خود به اقدامات مقام های اطلاعاتی که به عنوان دیپلمات در سفارتخانه ها و کنسولگری های سراسر کانادا فعالیت می نمایند به ویژه در بریتیش کلمبیا (غربی ترین استان کانادا) و انتاریو (بزرگترین و قوی ترین استان کانادا) متکی هستند.

بر اساس گزارش سی بی سی نیوز، سال گذشته، به مقام های ارشد کانادایی هشدار داده شد که چین و هند ممکن است از روابط خود با جوامع مهاجران در کانادا برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند.

بر اساس این گزارش، اوضاع هنوز به سطحی نرسیده که مقامات یک تیم دولتی به طور علنی در این زمینه هشدار دهند.

این گروه تشکیل شده تا در صورت بروز شواهدی درباره تضعیف انتخابات فدرال در اکتبر (مهر) آینده هشدارهای لازم را ارائه دهند.

دخالت های فیزیکی کشورهای خارجی موضوع جدیدی در دنیای جاسوسی بین المللی نیست و منابع مربوطه تاکید نموده اند که دستگاه های اطلاعاتی کانادا به دقت اقدامات کشورهای خارجی را در بازه زمانی به جامانده تا انتخابات 21 اکتبر (29 مهر) تحت نظر دارند.

سی بی سی نیوز اضافه نمود: همه کشورهایی که کوشش می نمایند در انتخابات کانادا به عنوان متحد کلیدی آمریکا نفوذ نمایند، دلایلی دارند.

این رسانه مدعی شد، ایران و عربستان به دلیل اختلافات به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان کوشش می نمایند در انتخابات کانادا نفوذ نمایند.

روابط پاکستان و هند بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر بشدت با بن بست روبرو شده و این در حالیست که نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا تحت فشارهای سنگین بین المللی برای کناره گیری از قدرت است.

کانادا در سالهای اخیر عربستان را به دلیل سابقه حقوق بشر این کشور تحت فشار قرار داده و در میان گروهی از کشورهای خواهان استعفای مادورو است.

به گفته منابع یاد شده، در حالی که در بلندمدت کوشش های اطلاعاتی چین در کانادا در راستا کسب امتیازات اقتصادی برای مثال به وسیله سرقت فناوری بوده اما به گفته مقامات اطلاعاتی، دستگیری منگ وانژو (Meng Wanzhou) مدیر اقتصادی شرکت چینی هواوی در ونکوور در دسامبر گذشته یکی دیگر از اهداف جاسوسی چین در کانادا است.

دولت چین علنا نارضایتی خود را از بازداشت منگ و درخواست آمریکا برای استرداد به این کشور ابراز نموده است.

چین تا به امروز دو مرد کانادایی را به اتهام کوشش برای نقض امنیت ملی بازداشت نموده است.

منابع مطلع به سی بی سی نیوز گفته اند در ورای کوشش ها برای اعمال نفوذ بر معرفی نامزدها و نمایندگان منتخب، مقام های اطلاعاتی چین همچنین اتباع کانادایی چینی تبار را وادار نموده اند تا به صورت داوطلبانه به احزاب سیاسی کانادا بپیوندند تا به پیروز نمایندگان حامی چین یاری نمایند.

روابط کانادا و هند نیز رو به وخامت رفته است. در چند دهه گذشته، دولت هند بر این باور بوده که کانادا در برخورد با یک جنبش جدایی طلب موسوم به خالصتان (khalistan) سخنگیری لازم را به عمل نیاورده است.

جاستین ترودو و نارندرا مودی نخست وزیران کانادا و هند سال گذشته میلادی در جریان سفر ترودو به هند درباره این موضوع مذاکره کردند.

جنبش خالصتان نام گروهی سیاسی و جدایی طلب در ایالت پنجاب هند است که قصد برپایی کشوری جداگانه و ویژه برای سیک ها به نام خالصتان در این ایالت را دارد. این نام به کشور خالص و پاک اشاره دارد.

پیشتر کانادا موافقت نموده بود از اشاره به افراط گرایان سیک در گزارش خود درباره تروریسم خودداری کند.

در گزارش سال 2018 کانادا، تهدید تروریست های سیک به عنوان یکی از پنج تهدید اصلی کانادا معرفی شده بودند اما بعد تغییراتی در این متن بوجود آمد و اشاره شد که افراط گرایانی که از ابزارهای خشونت آمیز برای ایجاد کشوری مستقل در هند حمایت می نمایند

سفیر سابق هند در کانادا ادعای دخالت دهلی نو را در انتخابات فدرال کانادا رد نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 680

به "خبرنگاران نگرانی کانادا از نفوذ کشورهای خارجی در انتخابات این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگرانی کانادا از نفوذ کشورهای خارجی در انتخابات این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید