خصوصیات یک مدیر خوب چیست و چگونه می توان به یک مدیر خوب تبدیل شد؟

به گزارش مجله فیروزی، یک مدیر ابزار زیادی در اختیار دارد که می تواند از آن ها به شکلی مفید یا آسیب رسان به بدنه سازمان و کارکنان آن استفاده کند. اما خصوصیات یک مدیر خوب کدامند و چطور یک مدیر خوب از این خصوصیات جهت رهبری و اقتدار سازنده خود، استفاده می کند؟

خصوصیات یک مدیر خوب چیست و چگونه می توان به یک مدیر خوب تبدیل شد؟

به خاطر داشته باشیم که رویکرد کارکنان نسبت مستقیمی با خصوصیات مدیر دارد. یک مدیر خوب یا یک رهبر کاریزماتیک، کارکنانی دارد که با تمام وجود انگیزه داشته و خلاقیت خود را در انجام کارها به کار می گیرند؛ اما بالعکس در مقابل یک مدیر با خصوصیات منفی، کارمندان حداقل های خود را بروز خواهند داد.

در اینجا به تعدادی از خصوصیات یک مدیر خوب اشاره می کنیم.

خصوصیات یک مدیر خوب در چه مواردی خلاصه می شوند؟

1. در هر شرایط صادق و شفاف باشید

به یاد داشته باشید که اعتماد پایه و اساس هر نوع رابطه ای است. فقدان اعتماد، فقدان هر چیزی دیگری را ایجاد می کند. به همین صورت اعتماد در محیط کاری نیز اهمیت زیادی دارد. با اعتمادسازی از راستا صداقت و شفافیت، کارکنان خود را نیز متعهد می سازید. اما عدم صداقت، تخم بی اعتمادی و بی تعهدی خواهد کاشت.

2. یک شنونده خوب باشید

برای داشتن خصوصیات یک مدیر خوب، بایدگوش شنوای خوبی برای کارکنان خود باشید. شما باید حرف های آن ها را با حوصله و دقت گوش داده و سعی در درک احساسات و موقعیت تک تک آن ها نمایید. به خاطر داشته باشید که بی اهمیتی نسبت به کارمندان و حتی کوچکترین آن ها، باعث می گردد که کوشش از سازمان رخت بربسته و بازدهی عملکرد کارکنان کاهش یابد!

3. با کارمندان خود دوست باشید

برخی از مدیران معتقدند که نباید با کارکنان خود، چندان صمیمی باشند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. صمیمیت و دوستی میان مدیر و کارکنان، باعث بالا رفتن بهره وری و کوشش بیشتر جهت رسیدن به اهداف شرکت خواهد شد. به این موضوع دقت کنید؛ شما به یک دوست واقعی کمک بیشتری خواهید کرد یا رهگذری که چندی یک بار او را می بینید؟ بدیهی است که برای کمک به یک دوست واقعی، کوشش بیشتری می کنید.

4. قدردانی را فراموش نکنید

البته این بدان معنا نیست که در قبال هیچ کاری، قدردان بوده و کارمندان خود را تشویق بی فایده نمایید؛ اما باید کارهای خوب و مثبت دیده شده و از آن ها قدردانی به عمل بیاید. این قدردانی مدیریت را معتبر ساخته و به کارمندان انگیزه بیشتری می دهد.

5. برای داشتن خصوصیات یک مدیر خوب باید فروتن باشید و از تکبر دوری کنید

فروتنی و تواضع، نخستین شرط یک مدیریت خوب است. واقعیت این است که شما به عنوان یک مدیر، همان اندازه پیروز هستید که تیم شما برای آن کوشش کرده است. بنابراین نباید خود را مهم تر از سایر اعضای تیم بدانید و یا حداقل نباید این را به آن ها نشان دهید. احساس اربابی بر کسانی که می توانند باعث پیروزیت یا شکست شما باشند، خطایی واضح است و احتمالا نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

6. میان کارمندان خود حضور داشته باشید

مدیریت خوب، پشت درب های بسته اتفاق نمی افتد! باید به میان کارکنان خود آمده و درست در میان آن ها، مدیریت کنید. اگر بین کارمندان خود نباشید، از مسائل، مسائل و نگرانی های آن ها بی خبر خواهید ماند. از دفتر کار خود خارج شده و بین کارمندان حضور یابید؛ شما بخشی از جهان آن ها هستید و این به پیروزیت کل سازمان منتهی خواهد شد.

7. الگوی اخلاق کاری باشید

یک مدیر باید الگوی کاملی از اخلاق کاری مورد نظر خود، میان کارمندان باشد. البته قرار نیست که تک به تک وظایف کاری کارمندان خود را تقلید کنید، بلکه همان کیفیت رفتار و عملکردی که از کارکنان خود توقع دارید را به نمایش بگذارید؛ دقیق بودن، نوآوری، صرفه جویی، مشارکت و …

8. طوری لباس بپوشید که توقع دارید کارکنان شما بپوشند

این شما هستید که به عنوان مدیر، به سبک لباس پوشیدن کارکنان خود نظم می بخشید. در صورتی که شما از لباس رسمی در محیط کار خود استفاده کنید، کارمندان نیز به همان سمت کشیده شده و الگوی لباس پوشیدن شما را تقلید خواهند کرد. اما اگر از سبک پوشش غیررسمی استفاده می کنید، نباید توقع پوشش های سنگین و رسمی از کارکنان خود داشته باشید.

9. مهربان و دلسوز باشید

به طور عمومی کارکنان برای دریافت پول و درآمد، به انجام وظایف خود پرداخته و تا زمانی که پول و قدرت را می بینند، وفاداری خود را حفظ می کنند. اما این در مورد یک مدیریت عادی صدق می کند. اگر شما مدیری مهربان و دلسوز باشید و این مهربانی را به تک تک اعضای تیم خود ارزانی دارید، آن ها به طور طبیعی وفاداری قلبی به شما و سازمان پیدا کرده و در صورت قرار دریافت در بحران های مالی نیز پایدار و وفادار به وظایف خود، باقی خواهند ماند. اگرچه همچنان پول اهمیت دارد، اما قطعا حرف اول و آخر را نخواهد زد!

10. هرگز از زبانی بیرحمانه یا توام با تحقیر استفاده نکنید

شما هرگز نمی توانید مردم را با زبان توأم با تحقیر، تحت تاثیر قرار دهید. چنین سبک گفتاری به هیچ وجه موجب انگیزه بخشی به کارمندان نشده و آن ها را در رده فعالیت بالاتری قرار نخواهد داد!

11. رفتار احترام آمیز با همه از مهم ترین خصوصیات یک مدیر خوب است

عزت و احترام مقوله هایی متقابل هستند. اگر به کسی احترام نگذارید، او نیز شما را شایسته احترام و عزت نخواهد دانست. این طور نگاه کنید که هر شخص، به صورت 100 درصد دارای ارزش و احترام است، مگر در مواردی خاص که اصرار به نقض آن داشته باشد.

12. بپرسید؛ چطور می توانم کمک کنم؟

این سوال باعث می گردد که کارکنان مدیر خود را حامی دیده و متوجه باشند که وی به نیازها و مسائل آن ها اهمیت می دهد. شما می خواهید کارمندانی پیروز داشته باشید و آن ها این را ارج می نهند. چنین سوالاتی و موارد مشابه آن، ثابت می کند که نیازهای تک تک کارکنان اهمیت دارد و بنابراین آن ها مهم هستند. با پرسیدن این سوال، می توانید کارمندانی پیروز تر داشته باشید و کارمندان پیروز، به معنای پیروزیت و رشد سازمان هستند.

13. با امانت داری و نیکی عمل کنید

زمانی که مدیر یک شرکت در هر شرایطی با امانت داری و نیکی عمل می کند، تمام کارمندان نیز خود را ملزم به داشتن چنین رفتاری می بینند. به واقع شما چنین روحیه ای را به تمامی اعضا تزریق کرده و انتقال می دهید.

14. خوش بین باشید

چه کسی به دنبال منفی بافی و بدبینی است؟ هیچ کس! باید گفت که هیچ کس علاقه ای به دنبال کردن دستورالعمل های افراد بدبین و منفی باف ندارد. بنابراین لبخند بزنید و خوش بین باشید و این احساسات را به عنوان خصوصیات یک مدیر خوب به اعضای تیم خود نیز منتقل سازید.

JFK (جان اف.کندی) خوش بین بود و این باعث شد که پای بشریت از زمین به مریخ باز گردد!

15. قوی باشید و بگویید من می توانم

بازنده کسی است که خود را پیش تر برای باختن آماده کرده است. اگر شما به عنوان رهبر و مدیر تیم، انتظار شکست داشته باشید، چرا کسی در تیم برای پیروزیت مبارزه کند؟! آن ها نیز مسلما در چنین شرایطی علاقه ای برای رسیدن به پیروزیت نخواهند داشت و اضطراری برای آن نمی بینند.

بنابراین حتی در سخت ترین شرایط، مثبت اندیشیده و پیروزی را مزه مزه کنید. جملات انگیزشی پیروزیت مالی از زبان افراد پیروز را بخوانید و با طرز فکر افراد پیروز بیشتر آشنا شوید.

کارکنان یک رهبر و مدیر خوش بین می خواهند که تنها در راستا پیروزیت گام برداشته و بگوید: این ممکن است سخت باشد، اما ما می توانیم انجامش داده و به پیروزیت برسیم. طوفان ها هر چه قدر سخت و سهمگین، باید از آن ها عبور کرده و به پیروزیت دست یافت.

16. آینده نگر باشید

شما باید یک هدف تعریف کرده و آن را به روشنی بیان کنید. اجازه دهید تا کارکنان نیز چشم انداز آینده را دیده و برای رسیدن به آن، مبتکرانه پیش فرایند. هر یک از بخش های سازمان می توانند به صورت جداگانه برای رسیدن به چشم انداز کلی، قدم برداشته و مجزا تاثیرگذار باشند.

حتما بخوانید: چطور اهداف مالی خود را معین کرده و به آن ها دست یابیم؟

17. تیم خود را هدایت کنید

هدایت کردن با سلطه گری متفاوت است؛ این را از یاد نبرید. اگر به جای هدایت کردن تیم خود، بر آن ها حکمرانی کنید؛ نتیجه معکوس به دست می آید. البته که شما چهارچو ب ها و انتظارات را معین خواهید کرد، اما برای قرار دریافت کارمندان در این قالب، باید آن ها را به آهستگی و با انعطاف پذیری هدایت کنید.

18. رشد و ارتقا را پیوسته زنده نگاه دارید

در کنار حفظ رفتارهای اخلاقی کارکنان، به آن ها این فرصت را بدهید که اهمیت کار خود را درک کرده و بدانند که کوشش افزوده آن ها تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار خواهد بود. بهترین روش برای این منظور، آن است که خود شما نیز هر جا که نیاز است وارد عمل شده و بازتابی از تعهد کاری خود به شرکت را در قالب کوشش های اضافی در کنار تیم؛ نشان دهید.

19. انتقاد غیرسازنده نکنید

یک ضرب المثل قدیمی می گوید؛ هرگز شکایت نکنید مگر آن که ایده بهتری داشته باشید! همه ما اشتباهاتی داریم و باید از آن ها درس و عبرت بگیریم. در غیر این صورت انتقاد از اشتباهات نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت. یک مدیر خوب، باید انتقاداتی سازنده داشته و راه حل هایی برای عبور از آن ها و عدم تکرار چنین چیزهایی، ارائه کند. انتقاد به تنهایی و بدون ارائه راه حل های جایگزین، تنها نقش تخریبی خواهد داشت. در یک تیم پیروز، از یکدیگر می آموزیم و به موقع اشتباهات همدیگر را برطرف و اصلاح می کنیم.

20. کارهای سخت را زودتر انجام دهید

قورباغه زشت را پیش از همه بخور!، این راهکاری است که برای انجام دادن هر چه زودتر کارهای سخت و پرچالش، پیشنهاد می گردد. به طور معمول؛ مردم کارهای سخت و پیچیده را به تعویق انداخته و به شکلی از آن ها فرار می کنند، اما در مورد یک مدیر خوب و پیروز اوضاع باید متفاوت باشد. هر روز صبح نخست به کارهای سخت آن روز پرداخته و آن ها را به خاتمه برسانید. به خاطر داشته باشید که هیچ پروژه بزرگی بدون به انجام رساندن کارهای بزرگ و پیچیده مربوط به خود، پیروز نشده است. تیم شما نیز با مشاهده چنین موضع گیری از سوی مدیریت، اعتقاد و شجاعت لازم را برای یورش بردن به مسائل و بخش های سخت و پیچیده پروژه ها به دست می آورد.

21. کارمندان خود را در سودآوری سهیم کنید

شما باید سیاست های خود را به عنوان یک مدیر خوب و پیروز، طوری تنظیم کنید که کارمندان خود را از بدنه اصلی شرکت بدانند. با اختصاص دادن بخشی از سودآوری های مازاد شرکت به کارمندان و از پیش اعلام کردن آن، انگیزه ها را افزایش داده و آن ها را برای رسیدن به پیروزیت؛ تهییج می کنید.

22. مسئولیت پذیر باشید

این را باور داشته باشید که مسئولیت مستقیم تمام پروژه های شرکت با شخص شما است. پیروزیت یک امر تیمی بوده و شکست را باید مدیر شرکت بپذیرد و مسئولیت آن را برعهده بگیرد. مدیریت به معنای وظایف بیشتر و قبول مسئولیت بالاتر است، این را فراموش نکنید!

23. استخدام های هوشمندانه انجام دهید

از اصلی ترین خصوصیات یک مدیر خوب این است که استخدام هایی هوشمندانه دارد. از استخدام های روابطی و توصیه ای پرهیز کرده و افراد را بر اساس توانمندی هایشان به کار گیرید. اما این را نیز به یاد داشته باشید که پس از استخدام باید به کارمندان خود فرصت داده و در جهت رشد و تعالی آن ها کوشش نمایید. آموزش، آموزش و آموزش این نکته کلیدی است که هرگز نباید در هیچ سازمانی به فراموشی سپرده گردد. کارمندان شما سرمایه های شرکت هستند و نباید به آسانی از دست داده شوند.

24. پرچم صلح را در دست داشته باشید

پرچم صلح باید همیشه در دست مدیر شرکت باشد. اختلافات جزئی و حتی بزرگ میان کارمندان با این پرچم صلح در دست مدیریت، برطرف می گردد. بازی کردن نقش میانجی بین کارمندان، برعهده شما است و باید این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا نمایید.

25. خویشتن دار باشید

مدیریت شرکت باید خویشتن دار بوده و در حساس ترین موقعیت ها، برآشفته و شتابزده عمل نکند. رفتارهای خصمانه، توأم با تندخویی یا به کار بردن گفتار نامناسب، تاثیرات منفی دائمی بر کارمندان گذاشته و از احترام و ارزش های مدیریت می کاهد.

26. دانش خود را به روز نگاه دارید

یک مدیر خوب و پیروز، باید پیوسته مطالعه داشته و دانش خود را به روز نگاه دارد. عقب ماندن از دانش روز حوزه کاری شما، به معنای دور ماندن از میدان رقابت بوده و بنابراین نمی توانید از کارمندان خود انتظار پیروزیت کامل داشته باشید.

27. انعطاف پذیری داشته باشید

اگر چه قاطعیت یکی از اصلی ترین خصوصیات یک مدیر خوب و پیروز است؛ اما لازم است انعطاف پذیری را چاشنی عملکرد خود نمایید. در زمان صحیح محکم و قاطع عمل کرده و به موقع نیز انعطاف پذیر باشید. این انعطاف پذیری باعث می گردد تا کارمندان شما، احساسات به مراتب بهتری نسبت به محیط و شرایط کاری خود داشته باشند.

28. سخنران خوبی باشید

از معجزه کلام غافل نشوید. یک مدیر خوب و پیروز باید کلامی نافذ داشته و از آن به موقع خود استفاده کند. کارمندان نیاز به ایجاد انگیزش با کلام دارند و کلام شما باید تاثیرگذار و حاوی جملات انگیزشی و امیدوارکننده باشد. بنابراین حتما از جملات انگیزشی برای سخنرانی استفاده کنید.

29. از پاداش دادن غافل نشوید

عملکرد کارکنان باید توسط مدیریت دیده گردد. آن ها باید احساس کنند که کوشش هایشان مثمر ثمر بوده و به آن ها پاداش تعلق می گیرد. بی تفاوتی نسبت به عملکردهای توأم با خلاقیت و پیشتاز در یک سازمان، یأس و دلسردی به وجود آورده و از سرعت رشد می کاهد.

30. اولین و آخرین باشید

یک مدیر خوب باید نخستین کسی باشد که به شرکت وارد شده و آخرین شخصی باشد که آن را ترک می کند. این بزرگترین اشتباه است که برخی مدیران در مورد موقعیت خود مرتکب می شوند: دیر آمدن و زود رفتن!

مدیریت پیروز و خوب مسئول ترین فرد شرکت است و به همین خاطر داشتن حضوری فعال و پررنگ از کلیدی ترین خصوصیات یک مدیر خوب خواهد بود.

خط خاتمه

با استفاده از نکات فوق که از عوامل موثر در پیروزیت کار تیمی هستند، می توانید به مدیری پیروز با ویژگی های مثبت و سازنده تبدیل شده و کارمندانی شاد، با انگیزه و همیشه رو به جلو داشته باشید. به عنوان یک کارمند یا یک مدیر، چه ویژگی های دیگری برای مدیر پیروز می شناسید؟ آن ها را با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1031

به "خصوصیات یک مدیر خوب چیست و چگونه می توان به یک مدیر خوب تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خصوصیات یک مدیر خوب چیست و چگونه می توان به یک مدیر خوب تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید