درحال مذاکره برای حل بحران سوریه در چارچوب طرح 6 ماده ای ایران هستیم

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران : وزیر خارجه گفت: در حال مذاکره هستیم تا بحران سوریه را در چارچوب طرح 6 ماده ای با هماهنگی با آقای اخضر ابراهیمی و دوستان دیگر مانند مصر، ترکیه، اندونزی، پاکستان و مالزی رفع کنیم.

درحال مذاکره برای حل بحران سوریه در چارچوب طرح 6 ماده ای ایران هستیم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران ، علی اکبر صالحی بعد از انتها جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح 6 ماده ای ایران برای سوریه گفت: در چارچوب این طرح، طرح های دیگری درحال ارائه است که سفر اخیر آقای اخضر ابراهیمی به سوریه به نحوی دربرگیرنده طرح شش ماده ای ایران است زیرا ما این طرح را قبلا به وی ارائه نموده بودیم.

وی افزود: طرح شش ماده ای جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه طرح جامعی است که همه ابعاد را درنظر گرفته است به طوری که نمی شود خارج از آن کاری کرد.

وزیر امورخارجه گفت: در حال مذاکره هستیم تا به گونه ای بتوانیم این بحران را در چارچوب همین طرح با هماهنگی با آقای اخضر ابراهیمی و دوستان دیگر مانند مصر، ترکیه، اندونزی، پاکستان و مالزی که علاقه مندی خود را به این موضوع نشان داده اند پیش ببریم البته مسئله سخت است.

صالحی اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران با تدبیر به گونه ای عمل می نماید که بحران سوریه به گونه ای سوری - سوری حل شود نه اینکه نسخه پیچی از خارج صورت گیرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دهد نسخه ای از خارج برای سوریه پیچیده شود و این را دیگران بدانند.

وزیر امور خارجه اضافه نمود: ما اهل منطق و تبادل نظر هستیم و فکر می کنیم طرف مقابل بهتر است تا شرایط بحرانی تر نشده است اقدامی انجام دهد زیرا دود این بحران به چشم مردم می رود.

صالحی گفت: غربی ها نیز اکنون می گویند افراط گرایانی به سوریه وارد شده اند و فجایعی مرتکب می شوند البته همه می دانند این افراط گرایان از کجا و چگونه حمایت می شوند اما حامیان آنان تا کی می خواهند مسئولیت خون ریزی ها را بر دوش بکشند؟

وی اضافه نمود: بر فرض محال اگر فکر نمایند کارشان پیش می رود مگر می توانند بر دریایی از خون که ایجاد نموده اند حکومت تشکیل دهند؟.

وزیر امور خارجه گفت: نمونه تفاهم و تبادل نظر پیش از این در تاجیکستان با وساطت جمهوری اسلامی ایران رخ داد و در بحران این کشور بعد از اینکه ده ها هزار نفر کشته شدند به این نتیجه رسیدند که باید دورهم جمع شوند که همین گونه هم شد و مسئله انتها یافت.

صالحی ابراز امیدواری کرد در سوریه نیز مبارزان و حکومت دورهم جمع شوند ابتدا حکومت انتقالی تشکیل دهند و سپس انتخابات برگزار نمایند و در راستا تحول به پیش بروند.

رایزنی ها برای گفت و گو ایران و 1+5 در حال پی گیری است

وزیر امور خارجه گفت: ایران کشوری سه هزار سال تاریخ مکتوب دارد و ملت ایران با برپایی انقلاب اسلامی موجب بیداری اسلامی در جهان شده است.

علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه بحرین اضافه نمود: ایران کشوری مقتدر ، عزتمند ، بزرگ و ریشه دار در تاریخ است و باید پرسید سابقه تاریخی دیگر کشورها چقدر بوده و این کشورها اصولاً چند سال است کشور شده اند؟

وی افزود: اگر قرار باشد به هر صحبت بی منطقی پاسخ دهیم باید شبانه روز به دنبال پاسخگویی به صحبت های غیر منطقی باشیم زیرا صحبت های منطقی یک تا دو مورد بیشتر نیست.

صالحی با اشاره به این که حق را نمی توان به زور پوشیده نگه داشت و در هر حال ظاهر خواهد شد ، گفت: جمهوری اسلامی ایران ، انقلاب اسلامی و گفتمان ما حق است و در وجدان ها می نشیند و ملت ها نیز به این علت که حرف دل آنها را می زنیم به ما علاقه مندند .

وی اضافه نمود: ما بیان نماینده و منعکس نماینده وجدان بیدار عمومی مردم جهان هستیم و به همین علت مردم جهان ما را دوست دارند اما دولت هایی که تلکیفشان روشن است علیه ما مشکل آفرینی می نمایند.

صالحی گفت: به عنوان وزیر امور خارجه به هیچ مسئولی در جهان بی حرمتی ننموده ام زیرا وقتی با اخلاق و منطق می شود پاسخ داد این گونه رفتارها ضرورتی ندارد اما توصیه ام به آنها این است که قدری فکر نمایند و بعد حرف بزنند و کاری ننمایند که بعداً توجیهی برای این اقدامات ، رفتار و کردارشان نداشته باشند.

وی اضافه نمود: به اندازه کافی شرایط روشن است و خودشان می دانند در چه شرایط و وضعی هستند. چرا این گونه حرف می زنند.

صالحی با بیان این که ایران روز به روز رو به عزت و اقتدار و عظمت است ، گفت: همه مشکلاتی که برای ایران درست می نمایند برای همین است و باید پرسید چرا این همه درباره ایران صحبت می شود و این همه محدودیت ایجاد می نمایند؟ آنها بیایند مدرکی نشان دهند که ایران کاری انجام داده است.

وزیر امور خارجه اضافه نمود: آیا این که ایران در ایجاد ثبات و امنیت منطقه کار نموده و نمونه اش در افغانستان ، عراق و دیگر جاها بود ، کار بدی بوده است؟

صالحی ادامه داد: چه کسانی به رژیم صدام یاری کردند و افراط گرایی را در افغانستان و دیگر جاها به وجود آوردند؟ آیا خجالت نمی کشند که خود مار در آستین می پرورانند و دیگران را متهم می نمایند ؟ البته این مار دارد برمی شود تا خودشان را بگزد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای این حرف ها ارزشی قائل نیست و با اقتدار به پیش می رود.

صالحی درباره تبادل نظرهای ایران و کشورهای1+5 گفت: رایزنی ها برای دور جدید تبادل نظرها در حال پی گیری است.

ادامه رویه لغو ویزا میان ایران و دیگر کشورها

وزیر امور خارجه گفت: رویه لغو ویزا میان ایران و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد.

علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت لغو ویزا که قرار بود میان ایران و 60 کشور جهان انجام شود ، اضافه نمود: این رویه ای است که آن را شروع نموده ایم اما این طور نیست که بتوانیم آن را یک شبه انجام دهیم.

وی افزود: لغو ویزا میان ایران و بخشی از کشورها اجرا شده اما در این باره باید نظر بعضی سازمان های دیگر را تأمین کنیم البته حرکت ما در این رویه رو به جلوست.

صالحی درباره پیگیری حقوقی شهدای هسته ای نیز گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تشکیل کنوانسیون بین المللی است همان طور که برای دیپلمات ها وجود دارد تا دولت هایی که اقدام به کاری شیطانی و غیر انسانی می نمایند طبق آن مجازات شوند.

وی درباره همکاری دیگر کشورها و نهادهای بین المللی در این باره گفت: باید در این باره کوشش کنیم و ما هم داریم کارمان را انجام می دهیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 185

به "درحال مذاکره برای حل بحران سوریه در چارچوب طرح 6 ماده ای ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درحال مذاکره برای حل بحران سوریه در چارچوب طرح 6 ماده ای ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید