دندانپزشکی به زبان ساده

به گزارش مجله فیروزی، حتما برای شما هم پیش آمده است که روی جایگاه دندانپزشکی نشسته باشید و دندانپزشک به شما بگوید که دندان تان را اندو نموده ام و یا در دندان تان پست کار گذاشته ام و یا دندان تان را با کامپوزیت ترمیم نموده ام، ولی شما معنی این درمان های دندانپزشکی را متوجه نشوید. این حق شماست که بدانید وقتی روی جایگاه دندانپزشکی نشسته اید، قرار

دندانپزشکی به زبان ساده

دندانپزشکی به زبان ساده

نویسنده:شکوفه شجاعی

الفبای زبان دندانپزشکان را یاد بگیریم

حتما برای شما هم پیش آمده است که روی جایگاه دندانپزشکی نشسته باشید و دندانپزشک به شما بگوید که دندان تان را اندو نموده ام و یا در دندان تان پست کار گذاشته ام و یا دندان تان را با کامپوزیت ترمیم نموده ام، ولی شما معنی این درمان های دندانپزشکی را متوجه نشوید. این حق شماست که بدانید وقتی روی جایگاه دندانپزشکی نشسته اید، قرار است چه درمانی روی دندان های شما انجام گردد و دندان های شما در آینده چه سرنوشتی پیدا می نمایند.

به طور معمول دندانپزشکان خوب پس از معاینه شما، طرح درمان هایی را به شما پیشنهاد می دهند و هر کدام را به زبان ساده برایتان شرح می دهند. در این میان برترین روش درمانی را به شما گوشزد می نمایند ولی در نهایت این شما هستید که باید درباره درمان دندان هایتان تصمیم بگیرید. برای اینکه این بار که به مطب دندانپزشکی می روید دچار شک و تردید نشوید، در این تعداده چند تا از درمان های معمول دندانپزشکی را به زبان ساده برای شما شرح می دهیم تا بدانید قرار است چه درمانی روی دندان هایتان انجام گردد و بتوانید آگاهانه درباره سلامت دهان و دندان هایتان تصمیم بگیرید.

تاتو با آمالگام

تقریبا مثل تاتو کردن ابرو و یا خالکوبی بدن، روی لثه به وجود می آید. اگر خرده های ریزی از آمالگام یا همان ماده پرنماینده نقره ای دندان به درون لثه شما راه پیدا کند، این لکه ها به وجود می آیند. این خرده ها می توانند هنگام درمان های دندانپزشکی، اگر زخم کوچکی روی لثه شما وجود داشته باشد، به زیر لثه راه یابند و یا اگر به تازگی دندانتان را ترمیم نموده باشید و به دندانتان ضربه وارد گردد، این ذرات به درون لثه راه یابند. اصلا جای نگرانی نیست، چون این لکه ها هیچ دردسری برای شما ایجاد نخواهند کرد. این تاتو از نوع آمالگامی، فقط ممکن است از نظر زیبایی برایتان خوشایند نباشد. این عارضه احتیاجی به درمان ندارد، اما می توانید با یک متخصص بیماری های لثه درباره راه های رفع کردن آن مشورت کنید.

مروارید مینایی

اگر بتوانید دندانی را که چنین عارضه ای دارد نگاه کنید، خواهید دید به شکل مدور درست مانند مروارید، جایی لابه لای ریشه ها، به ریشه دندان چسبیده است. مروارید مینایی از مینا و عاج تشکیل شده و درون آن عصب و رگ خونی وجود ندارد. اگر دندان شما چنین اختلال رشدی تکاملی دارد باید به یک متخصص بیماری های لثه مراجعه کنید، چون در این محل الیافی که دندان را در حفره دندانی دهان نگه می دارند، نمی توانند به دندان متصل شوند. بنابراین بین دندان و لثه فاصله ای ایجاد می گردد که موجب بیماری لثه شما خواهد شد. معمولا دندانپزشک با روش های خاصی مروارید مینایی را از سطح دندان های شما حذف خواهد نمود تا الیاف لثه ای بتوانند دوباره به سطح دندان متصل شوند.

یونیت دندانپزشکی

اگر دندانپزشک به شما بگوید بفرمایید روی یونیت بنشینید منظورش همان جایگاه دندانپزشکی است که بیمار برای انجام کارهای دندانپزشکی روی آن دراز می کشد. این وسیله دارای اهرم هایی است، که می توان شرایط بدن شما را در شرایط متفاوت تنظیم کنده این وسایل به صورت عادی، یک چراغ و یک حوضچه کوچک سرامیکی برای خارج کردن محتویات دهان دارند. به علاوه انگل و توربین که وسایل تراش دندان هستند، یه یونیت دندانپزشکی وصل می شوند. بعضی انواع یونیت های دندانپزشکی نو، دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته تری هستند. یک صفحه مانیتور که به یک دوربین داخل دهانی متصل است، از امکانات نو اضافه شده به جایگاه های دندانپزشکی امروزی است که دندانپزشک می تواند به این وسیله شرایط دندانتان را بر شما نشان دهد و شما را در جریان فرایند درمان قرار دهد. بعلاوه شما می توانید دندانتان را پس از ترمیم شدن، روی این صفحه نمایش با عظیم نمایی زیاد مشاهده کنید.

اپلانیس

شاید نام این وسیله را از دندانپزشک متخصص اطفال یا ارتودنسی زیاد شنیده باشید. اپلانیس وسیله ای است که بیماران درمان مشکل خود، آن را مورد استفاده قرار می دهند. اپلانیس ها انواع بسیار متفاوتی دارند. منظور از اپلانیس های ارتودنسی، وسایلی هستند که برای ردیف و منظم کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از این وسایل روی سر و صورت نصب می شوند و با تکیه دادن بر این بخش ها، موجب حرکت دندان ها و منظم کردن آنها می شوند، ولی بعضی از اپلانیس های ارتودنسی به شکل پلاک ارتودنسی در دهان قرار می گیرند. ساده ترین اپلانیس داخل دهانی مخصوص ردیف کردن دندان ها از یک بدنه به رنگ لثه و چند عدد ـ سیم که به دور دندان های خاصی قرار می گیرد و جا می افتد ـ تشکیل شده است. اسپیلینت ها و فضا نگهدارنده ها، انواع دیگر اپلانیس های ارتودنسی هستند.

ریتنشن

ریتنشن یا همان گیر معمولا درباره دست دندان یا پلاک قسمتی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در این موارد دندانپزشک از شما می پرسد، دست دندانتان ریتنشن یا گیر مناسبی دارد یا نه. منظور او این است که آیا در مقابل نیروهای عمودی، دست دندانتان از سرجایش بلند نمی گردد. از جمله این نیروهای عمودی می توان به نیروی جاذبه زمین برای پروتز فک بالا، چسبندگی غذاها مانند چسبندگی شکلات و آدامس یا نیروهایی که موقع باز کردن دهان بر دست دندان شما وارد می گردد، اشاره نمود. یک دست دندان مناسب باید در اثر اعمال این نیروها از جای خود تکان نخورد و ریتنشن (گیر) خوبی داشته باشد.

فضا نگهدارنده

از این نوع وسایل دندانپزشکی، بیشتر برای بچه ها استفاده می گردد. با این وسایل می توان فضای بین دندان ها را برای رویش دندان های دائمی حفظ کرد. اگر دندان شیری کودک شما پیش از موعد مقرر بیافتد و یا به علت پوسیدگی پیشرفته و درگیری عصب آن و یا شکستگی به اثر ضربه، زودتر از موعد مقرر از دهان خارج گردد، جای آن در دهان کودک خالی خواهد ماند و دندان های دو طرف این فضای بی دندانی حرکت نموده و این فضا را اشغال خواهند کرد. این در حالی است که دندان دایمی زیرین که درون لثه قرار گرفته است باید در این فضا رویش پیدا کند و در آینده احتیاج به درمان های ارتودنسی برای قرار دادن آن در ردیف قوس دندانی وجود خواهد داشت. بنابراین برای جلوگیری از این مسائل، هنگامی که دندان شیری کودک شما پیش (زودتر از) موعد از دست برود، دندانپزشک با سیم وسایلی خواهد ساخت که این فضا را برای رویش دندان دایمی جایگزین حفظ خواهند کرد. توجه کنید که از این وسایل برای دندان های شیری جلویی که زودتر از موعد می افتند، استفاده نمی گردد.

پالپوتومی

این درمان، درمانی دایمی برای دندان های شیری بچه ها به تعداد می آید. وقتی پوسیدگی دندان شیری پیشرفت نموده و فقط اعصاب و رگ های موجود در بخش تاج دندان را درگیر نموده باشد، دندانپزشک از این روش درمانی استفاده خواهد نمود. در این روش بافت های نرم موجود در تاج دندان خارج شده و درون تاج دندان با مواد ویژه ای پر خواهد شد. توجه کنید، بافت های نرم و از جمله اعصاب موجود در ریشه دندان همچنان زنده هستند. با این درمان، دندان شیری تا زمانی که به طور طبیعی بیافتد، در دهان کودک باقی خواهد ماند و کودک می تواند برای جویدن غذاها از آن استفاده کند.

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1628

به "دندانپزشکی به زبان ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندانپزشکی به زبان ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید