لباس کاروان ورزش ایران همچنان در بُقچه، طراحان مشغول کارند!

به گزارش مجله فیروزی، خبرنگاران - گروه ورزش: از زمانیکه که با دستور سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک جهت طراحی و ارائه لباس اعضای کاروان ایران در المپیک سال آینده در وزارت ارشاد و توسط کارگروه مد و لباس این وزارتخانه دنبال می گردد، 5 ماه می گذرد.

لباس کاروان ورزش ایران همچنان در بُقچه، طراحان مشغول کارند!

از وبلاگ ستاره دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

البته هنوز این جهت به مقصد موردنظر یعنی نهایی شدن لباس ویژه رژه اعضای کاروان ایران و ستِ ورزشی آنها نرسیده اما طبق گفته یکی از مسئولان وزارت ارشاد حداکثر تا خاتمه دی ماه این مهم محقق شده و نمونه نهایی شده وارد مرحله فراوری می گردد.

این مقام مسئول که به عنوان نماینده معاونت امور هنری وزارت ارشاد در ستاد فرهنگی المپیک 2020 توکیو فعالیت دارد با اشاره به اینکه طراحی لباس کاروان ایران همچنان در مرحله نمونه دوزی به سر می برد گفت که به زودی و احتمالا از هفته آینده مرحله آنالیز برای انتخاب نمونه نهایی شروع می گردد.

وی همچنین تاکید دارد که طراحان بزرگی که بعضا مسئولیت طراحی لباس چهره های شاخص سینمایی، هنری و فرهنگی را بر عهده دارند جزو کسانی هستند که برای لباس کاروان ایران ایده و طرح ارائه نموده اند.

130 نمونه از 32 طراح

حمید قبادی دانا مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در تبادل نظر با خبرنگاران اقداماتی که تا به امروز برای طراحی و نهایی شدن لباس اعضای کاروان ورزش ایران در المپیک توکیو انجا شده است را یادآور شد و گفت: بعد از فراخوان رسمی که از سوی کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، با استقبال تعداد قابل توجهی از طراحان روبرو شدیم و نمونه هایی که به صورت طراحی اولیه توسط آنها در اختیارمان نهاده شد.

وی در همین رابطه ادامه داد: ارزیابی اولیه آثار واصله برای انتخاب نمونه های قابل آنالیز در نهایت منجر به انتخاب 130 اثر از میان مجموع طرح های ارائه شده بود. اتفاقا این طرح ها در نشستی که مهرماه برگزار گردید و در حضور معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار رئیس کمیته ملی المپیک نهاده شد.

این مقام مسئول همچنین به یک نکته اشاره نمود و یادآور شد: آثار ارائه شده مربوط به 32 طراح است. این طراحان بعضا بیش از دو سه نمونه طرح پیشنهادی ارائه نموده اند.

طراحان چهره های سینمایی هم طرح داده اند

افرادی که برای لباس کاروان ایران در المپیک اقدام به طراحی و ارائه اثر نموده اند، بعضا جزو طراحان به نامی هستند که طراحی لباس برای چهره های هنری و سینمایی و سلبریتی ها را بر عهده داشته اند. این طراحان با لحاظ کردن المان های ورزشی و هنری، طرح هایی را پیشنهاد داده اند که با استقبال مدیران کمیته ملی المپیک - در مرحله اولیه - هم روبرو بوده است.

غیبت طراح لباس کاروان ریو

بعد از چالشی که سه سال پیش و به خاطر نقدها مطرح نسبت به نمونه اولیه طراحی شده برای لباس اعضای کاروان اعزامی به المپیک ریو برای کمیته ملی المپیک ایران ایجاد شد، یکی از طراحان مد و لباس (کامران بختیاری) مسئولیت طراحی لباس جدید را بر عهده گرفت و در نهایت هم ورزشکاران ایران با نمونه طراحی شده وی در مراسم رژه المپیک 2016 حاضر شدند. این طراح اما برای لباس کاروان اعزامی به المپیک توکیو هیچ طرحی ارائه ننموده است. قبادی دانا حضور او در خارج از کشور را تنها دلیل موضوع عنوان می نماید.

محبوبیت لباس رژه

لباس طراحی شده برای کاروان المپیک شامل 26 تیکه است که لباس رژه یکی از آنها به حساب می آید. اتفاقا طراحان برای طراحی این لباس استقبال بیشتری داشته اند طوریکه نمونه های ارسالی در این بخش بیشتر است.

نماینده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد المپیک توکیو در این زمینه گفت: بعضی طراحان فقط برای لباس رژه که به نوعی لباس رسمی کاروان به حساب می آید، طرح داشته اند. بعضا هم در هر دو مورد یعنی لباس رژه و ست ورزشی طراح ارسالی داشته اند.

رنگ پیشنهادی فیروزه ای است

ستاد فرهنگی المپیک توکیو با همکاری کارگروه خود و با تلفیق رنگ آبی ایرانی و سبز ایرانی رنگ فیروزه ای را برای کاروان ایران انتخاب نموده است. در واقع لحاظ کردن آبیِ نیلی که رنگ منتخب میزبان المپیک 2020 است و برنامه ریزی شده تا از این رنگ در لوگوی رسمی بازی ها و لباس ملی پوشان ژاپن هم استفاده گردد در طراحی رنگ پیشنهادی بی تاثیر نبوده است.

اتفاقا بسیاری از طرح های ارائه شده هم با رنگ فیروزه ای است. قبادی دانا با اعلام این موضوع گفت: پیشنهاد ما هم این است که در نهایت طرح مصوب برای لباس کاروان - در هر دو بخش - با رنگ فیروزه ای وارد مرحله فراوری گردد. البته این موضوع منوط به تصویب در کارگروه مربوطه است.

خاتمه مرحله نمونه دوزی تا هفته آینده

وی همچنین اظهار داشت که طرح های دریافتی که نمونه های آنها در اختیار ریاست کمیته ملی المپیک هم نهاده شد باید نمونه دوزی می شدند. این کار از هفته ها پیش شروع شد. البته مرحله نمونه دوزی هفته آینده به خاتمه می رسد. بعد از آن بر اساس نمونه های دریافتی برای انتخاب نهایی تصمیم گیری می گردد. در واقع ملاک تصمیم گیری طرح اجرا شده (نمونه دوزی شده) خواهد بود نه طرح اولیه.

انتخاب لباس کاروان چگونه خواهد بود؟

به گفته مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از دریافت طرح های اجرا، کارگروهی متشکل از کارشنان حوزه طراحی، مد و لباس و مدیران ورزش در خصوص انتخاب گزینه نهایی اعمال نظر خواهند داشت. حتی این احتمال وجود دارد که با برپایی نمایشگاهی نمونه های طراحی شده به معرض نمایش هم گذاشته شوند.

یک ماه دیگر لباس کاروان نهایی می گردد

به گزارش خبرنگاران، با توجه به اتفاقاتی که برای دوره پیشین بازی های المپیک و در زمینه طراحی لباس ایجاد شد، موضوع لباس کاروان المپیک توکیو و خروجی که خواهد داشت، از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل خیلی ها منتظر رونمایی از آن هستند تا معین گردد همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه که برای نخستین بار اجرا شده چه تاثیری در طراحی لباس داشته است.

در همین رابطه پیش از این سرپرست کاروان المپیک اعلام نموده بود که تا خاتمه شهریورماه نمونه لباس کاروان نهایی می گردد در حالیکه تا به امروز این کار انجام نشده است. قبادی دانا اما تاکید دارد که حداکثر تا خاتمه دی ماه لباس کاروان نهایی خواهد شد. وی در عین حال می گوید زمان رونمایی از لباس صرفا در حوزه اختیارات ما نیست. آنچه مهم است که اینکه ما تا خاتمه دی ماه لباس کاروان را نهایی می کنیم. در کل اینکه نسبت به بعضی از 207 کشور دیگری که برای المپیک آماده می گردد، در زمینه طراحی لباس جلوتر هستیم. فرصت کافی هم برای رونمایی و فراوری انبوه را داریم.

فراوری به صورت کاملا ایرانی

چگونگی فراوری انبوه لباس طراحی شده برای کاروان ورزش ایران دیگر محور مورد بحث خبرنگاران با حمید قبادی دانا بود. وی در این زمینه گفت: کوشش این است فراوری طرح نهایی شده را با حمایت شرکت های فراوریی داخلی و کاملا ایرانی انجام دهیم. اتفاقا طی این مدت فراوریکنندگان ایرانی که صاحب سبک و برند هم هستند در این زمینه اعلام همکاری داشته اند.

لباسی با هویت ایرانی بر تنِ ورزشکاران المپیکی

نماینده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد فرهنگی المپیک در بخش خاتمهی این تبادل نظر به خبرنگاران گفت: طرح های ارائه شده برای لباس کاروان در هر دو بخش رژه و ست ورزشی بسیار زیبا و متنوع هستند. نمونه دوزی های اجرا شده از بعضی از آنها اطمینان از استقبال عمومی را بیشتر نموده است. قطعا کاروانی که راهی المپیک توکیو خواهد شد لباسی با هویت ایرانی و با لحاظ کردن فاکتورهای بین المللی بر تنِ ورزشکارانش خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 516

به "لباس کاروان ورزش ایران همچنان در بُقچه، طراحان مشغول کارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس کاروان ورزش ایران همچنان در بُقچه، طراحان مشغول کارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید