هدف از نوشتن کتاب کودک تنها توسعه دایره لغات و تقویت سوادآموزی نیست

به گزارش مجله فیروزی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، لعیا ده پهلوانی درباره ایده نوشتن کتاب گنجشک سر به هوا گفت: از نظر من زندگی مملو از ایده های رنگارنگ است. همه ما در شبانه روز، چه در خواب و چه در بیداری در معرض انواع و اقسام ایده های بی شمار هستیم؛ به حدی که ناخداگاه مان هنرمندانه غربالگری می نماید و هرکس به فراخور حال خود تنها به تعداد محدودی از آنها توجه نشان می دهد.

هدف از نوشتن کتاب کودک تنها توسعه دایره لغات و تقویت سوادآموزی نیست

این شاعر و تصویرگر ادامه داد: گاهی هم پیش می آید که شانس می آوریم و یک جایی در فکر این ایده ها با هم تلاقی می نمایند، همدیگر را پیدا می نمایند، دست هم را می گیرند و به صورت اختراع، هنر، ریاضی، شعر، ادبیات یا هرنوع زیبایی و شگفتی دیگر خلق می شوند. ایده این کتاب نیز برای من یکی از همین شانس ها بود.

ده پهلوانی در شرح هدف یک شاعر برای نوشتن کتاب شعر گفت: مقصود از نوشتن کتاب کودک تنها توسعه دایره لغات و تقویت مهارت های سوادآموزی کودک نیست. اهداف کتاب کودک قطعا فهرست بلند بالایی است. راضی می شوم اگر مخاطب کوچک این کتاب حداقل به وسیله مشاهده رفتار شخصیت های داستان باتجربه شده و برای پیچیدگی های زندگی آماده گردد.

شاعر کتاب گنجشک سر به هوا درباره پیغام های پنهانی که در کتاب وجود دارد نیز صحبت کرد و اضافه کرد: بچه ها با خواندن این کتاب و در گام نخست، یاد می گیرند که هوشیار بوده و مراقب خود باشند؛ پیغام دوم درخصوص محبت کردن و توسعه دایره دوستی هاست.

این تصویرگر با اشاره به ویژگی های تصویرسازی برای کتاب کودک گفت: ویژگی های تصویرسازی کتاب کودک که بسیار است و وقت محدود؛ اما، به کودکی خودم که برمی گردم مجذوب نماینده ترین تصویرگری ها برایم، مرموزترین آنها بود که البته تصویرگری این کتاب فاصله بسیاری با سلیقه دوران کودکی من دارد.

ده پهلوانی در انتها درباره نحوه انتقال پیغام در تصویر گفت: گاهی تصویری کلی از هدف وجود دارد که در سیر داستان پخته تر می گردد. گاهی نیز داستان مرا به هدفی می رساند که فکرش را هم نمی کردم. می تواند هر دو هم باشد. به هر حال هر آنچه به فکرم خطور می نماید مستقیما به صورت دیجیتالی اجرا می کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 اسفند 1401 بروزرسانی: 19 اسفند 1401 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 2045

به "هدف از نوشتن کتاب کودک تنها توسعه دایره لغات و تقویت سوادآموزی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف از نوشتن کتاب کودک تنها توسعه دایره لغات و تقویت سوادآموزی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید