وجود ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات خرما به کشورهای دیگر

به گزارش مجله فیروزی، رشید فرخی گفت: امسال پیش بینی می شود که به رغم خشکسالی و کم بارشی، تولید خرما به یک میلیون و 200 هزار تن برسد.

وجود ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات خرما به کشورهای دیگر

محسن رشید فرخی یزدی رئیس انجمن خرما در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی خبرنگاران، با اشاره به اینکه برداشت خرما تا اواسط مهر ادامه دارد، اظهار کرد: هم اکنون به اواسط فصل برداشت برخی ارقام رسیدیم که با وجود شرایط خشکسالی برآوردها حاکی از آن است که تولید نسبت به میانه برداشت سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.

او اضافه نمود: پیش بینی ها حاکی از آن است که با استمرار این فرایند تا انتها فصل برداشت به میانه برداشت سالیانه برسیم.

رشید فرخی درباره آخرین شرایط صادرات خرما بیان نمود: صادرات خرما به سیاست دولت بستگی دارد که آیا برنامه ای برای صادرات دارد یا خیر؟

رئیس انجمن خرما ادامه داد: اگر مسئولان شعار صادرات دهند و به یک باره صادرات را ممنوع کنند، این امر منجر به خدشه دار شدن اعتبار تجار در بازارهای هدف می شود، از این رو اگر مسئولان خواهان صادرات هستند با برگزاری جلسات با بخش خصوصی، باید راه حلی برای مسائل بازگشت ارز اتخاذ کنند و همواره قول دهند که صادرات به یک باره ممنوع نمی شود تا تجار اقدام به انعقاد قرارداد کنند؛ چرا که قوانین صادراتی ویترین صادراتی یک کشور در بازارهای هدف است که با ممنوعیت یک باره، حضور در بازارهای صادراتی کاهش می یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر بازنگری قوانین صادرات بیان نمود: اتخاذ سیاست های حمایتی و تشویقی و توسعه صنایع تبدیلی منجر به توسعه صادرات می شود.

به گفته او، امسال پیش بینی می شود که تولید خرما به یک میلیون و 200 هزار تن برسد که همه ساله 30 درصد محصول تولیدی صادر و مابقی در بازار داخل مصرف می شود.

رشیدفرخی با اشاره به راهکارهای افزایش بهره وری صادرات بیان نمود: از عرضه خام محصولات یا فله به بازارهای هدف باید اجتناب شود، چنانچه خواهان افزایش ارزش صادرات و بهره وری بالا هستیم، از این رو باید به بحث صنایع تبدیلی ورود کرد. هر چند ارقامی همچون خرمای مضافتی باید به صورت خام مصرف شود، اما ارزش اضافه نموده خرمای خام هم از طریق بسته بندی بازارپسند باید جبران شود.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: سال 97 قبل از ممنوعیت صادرات، ارزش خرمای صادراتی به 400 میلیون دلار رسید که در سال 98 انتظار بر آن بود که ارزش صادرات به 500 میلیون دلار برسد و همواره این امکان وجود دارد که ظرف مدت زمان 5 سال با بالارفتن افزایش بهره وری، حمایت دولت در ورود به نمایشگاه ها و آشنا شدن با سلیقه ها این امکان وجود دارد که ارزش صادرات به یک میلیارد دلار برسد که متاسفانه ممنوعیت یک شبه صادرات هم که 16 روز بیشتر طول نکشید، اعتبار تجار را خدشه دار کرد و در همان مقطع ایالات متحده جایگزین شد و بازارهای ما را توانست بگیرد، همچنین در 2 سال گذشته عربستان سعودی به نام یکی دیگر از رقبای ما توانست خیلی از بازارهای هدف را بگیرد.

رشید فرخی با بیان اینکه قیمت خرید و فروش خرما در بازار مبدا فرق دارد، گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت، هنوز قیمتی برای خرما تعیین نشده است، هر چند خرما کالای استراتژیکی نیست که برای آن قیمت تعیین کرد.

این مقام مسئول در انتها با اشاره به اینکه اقتصاد کشور باید به سمت اقتصاد پایدار برود، شرح داد: علی رغم تورم 45 تا 50 درصد، قیمت خرما در مبدا شامل حال این تورم نشده است و در مقصد هم ستاد تنظیم بازار باید پاسخگو باشد؛ چرا که گرانی ها ارتباطی به تولیدکننده ندارد. اما به طور کلی اگر دولتمردان در پی عرضه خرما با قیمت مناسب هستند، تورم را باید کاهش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1627

به "وجود ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات خرما به کشورهای دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات خرما به کشورهای دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید