ویژگی هایی که یک جایگاه کارمندی ارگونومیک باید داشته باشد

به گزارش مجله فیروزی، چه دنبال تنظیم یک دفتر خانگی باشید چه در حال طراحی مجدد فضای اداری برای کارمندانتان، جستجوی در دنیای ارگونومیک برای یافتن جایگاه کارمندی مناسب می تواند طاقت فرسا باشد. افزایش تعداد محصولات موجود در بازار، محدود نمودن گزینه های خریدتان را چالش برانگیز نموده است. یکی از ویژگی های کلیدی ایجاد فضای کاری ارگونومیک انتخاب جایگاه کارمندی ارگونومیک مناسب است. در این مقاله می خواهیم مشخص کنیم: جایگاه کارمندی ارگونومیک چیست، چرا ارزش سرمایه گذاری و هزینه کردن را دارد، و معیارهای اصلی که هنگام خرید جایگاه کارمندی ارگونومیک باید مدنظر قرار دهید چه هستند

ویژگی هایی که یک جایگاه کارمندی ارگونومیک باید داشته باشد

برای یافتن پاسخ به این سؤال­ها، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

جایگاه کارمندی ارگونومیک چیست؟

در ابتدا، بیایید نگاهی به معنای اصطلاح ارگونومیک بیاندازیم. سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (Occupational Safety and Health Organization) این اصطلاح را اینگونه تعریف می­کند: علم ایجاد تناسب بین شرایط محل کار و خواسته­ های شغل با قابلیت­های جامعه شاغل. به عبارت دیگر، ارگونومیک به این امر می­ پردازد چگونه مبلمان و اشیاء را طراحی کرد تا مکمل بدن انسان شده و محیطی ایمن برای کار خلق نماید.

بنابراین، جایگاه ارگونومیک جایگاه است که در پی یافتن راه ­حلی برای دردها و فشارهای وارده بر جسم ناشی از استفاده طولانی مدت از جایگاه استاندارد است. این جایگاه به نحوی طراحی شده است تا برترین پشتیبانی را از جسم هنگام نشستن در پشت میز فراهم کند. شرایط و حالت بدن، پشتیبانی از کمر، توزیع وزن، راحتی و امکان حرکت را مدنظر قرار می­دهد. جایگاه کارمندی ارگونومیک چندین بخش قابل تنظیم دارد، بنابراین به طور منحصربه­ فرد با هر کاربری تناسب می­یابد و تمامی کاربران می­ توانند در محل کار خود با آرامش و راحتی بر روی جایگاه بنشینند.

چرا به جایگاه کارمندی ارگونومیک احتیاج دارم؟

بله، می­دانیم جایگاه­ های کارمندی ارگونومیک از جایگاه­ های کارمندی استاندارد گران تر هستند. اما به این خرید به عنوان یک سرمایه­­ گذاری در سلامت و بهره ­وری کارمندان تان نگاه کنید.

اصلی­ ترین و مهم­ترین علت برای خرید کارمندی ارگونومیک، سلامتی است. به لحاظ علمی اثبات شده است گذراندن زمان طولانی مدت پشت میز می­تواند ریسک بروز بیماری­ های جدی را به شدت افزایش دهد. به طور خاص نشستن روی جایگاه غیر ارگونومیک می­تواند به پدید آمدن اختلال­های اسکلتی - عضلانی منجر گردد که عضلات، مفاصل، تاندون­ها، رباط­ها و عصب­ های کمرتان را تحت تأثیر قرار می­دهد. می­تواند حالت بدنتان را به شکل منفی تحت تأثیر قرار دهد و با اعمال فشار بر ستون فقرات به کمر درد منتهی گردد. بعلاوه می­تواند جریان خون را محدود کند که به ترومبوز وریدی (Vein Thrombosis) منجر شده و عوارضی همچون اپوندیلوز گردنی (Cervical Spondylosis) در پی داشته باشد.

در نهایت، آنچه شما با سرمایه ­گذاری در جایگاه کارمندی ارگونومیک به دست می­آورید در قالب بهره­ وری کاری خودش را نشان خواهد داد. با ایمن­ سازی محیط کار میزان مشارکت کارکنان را افزایش داده و محیطی انعطاف­ پذیرتر فراهم خواهید کرد که می­تواند به شکلی منحصربه­ فرد برای تمامی کارکنان تنظیم گردد. و بر اساس پیش­بینی­ های اجرا شده، کارکنان بیشتر و بیشتر به محیط­ های کاری اولویت می­دهند که ارزش رفاه کارکنان در آن­ها مدنظر قرار گرفته است.

علاوه بر این، جایگاه­ کارمندی ارگونومیک اغلب جایگاه­ های باکیفیتی هستند که سال­ها دوام آورده و قابل استفاده خواهند بود.

ویژگی­های جایگاه کارمند ارگونومیک

قابلیت تنظیم

چیزی که باعث عالی شدن جایگاه کارمندی ارگونومیک می­گردد امکان تنظیم جایگاه متناسب با احتیاجهایتان است.افراد با هم تفاوت دارند، بنابراین جایگاه باید با احتیاجهای منحصربه­ فرد کاربر تناسب یابد. تصور اینکه چه کسی، در چه شرایطی از جایگاه استفاده خواهد نمود می­تواند به شما اطمینان دهد این محصول با تمامی کارکردهای مورد انتظار انطباق خواهد یافت. اغلب معیارهای زیر جزو قابلیت تنظیم جایگاه کارمندی مناسب محسوب می­شوند. انواع جایگاه های اداری می بایستی استانارد های یک جایگاه ارگونومی را داشته باشند.

ارتفاع جایگاه

یک جایگاه کارمندی ارگونومیک خوب امکان تنظیم ارتفاع جایگاه از 38 تا 56 سانتی متر را فراهم می­کند. این طیف برای افراد با قد 150 تا 195 سانتی متر مناسب است. در ارتفاع مناسب، پاهایتان رو کف زمین قرار خواه گرفت در حالی که زانوهایتان در زاویه 90 قرار دارند. این امر به کاهش فشار بر زانوها و ناحیه کمر یاری می­کند.

عرض جایگاه

میزان استاندارد جایگاه بین 43 تا 51 سانتی متر عرض است تا فضای کافی برای پشتیبانی از ران­ها فراهم گردد. هر کاربر باید بتواند به راحتی روی نشیمن جایگاه با کیفیت بنشیند در حالی که حداقل 5/2 سانتی متر از دو طرف باسن وی فضای خالی وجود داشته باشد. این عرض نباید آنقدر زیاد باشد که بازوها برای قرار گرفتن روی دسته­ ها با مشکل روبرو شوند.

گودی جایگاه

پشتی یک جایگاه کارمندی ارگونومیک باید آنقدر گودی داشته باشد که زمانی که کمر کاربر در آن جای می­گیرد فضایی برای حداقل 2 تا 4 انگشت بین انتهای جایگاه و زانوهای کاربر وجود داشته باشد. حداقل ران­ها باید به وسیله جایگاه پشتیبانی شوند. دنبال جایگاه باشد که امکان تنظیم پشتی برای گودی کمر چه به صورت دستی و چه اتوماتیک را برای شما فراهم کند.

دسته­ جایگاه

دسته­ ها باید قابل تنظیم باشند و حتی در صورت امکان جدا شوند. ارتفاع ایده­آل برای دسته­ها از 17 تا 48 سانتی متر بالاتر از نشیمن جایگاه است. دسته­ ها باید پهن و راحت باشند به نحوی که آرنج و ساعد در هنگام تایپ به راحتی بر روی آن­ها استراحت نمایند.

پشت سری جایگاه

همه جایگاه­ های اداری باید پشتی داشته باشند اما داشتن پشت سری چندان متداول نیست. همه افراد به یک پشت سری ارگونومیک احتیاج ندارند اما وجود آن­ها می­تواند به بهبود آرامش در انجام وظایف روزانه یاری کند. هدف پشت سری کاملاً معین است، پشتیبانی از سر و گردن. زمان­ های طولانی تایپ یا مطالعه احتیاج به لحظاتی برای استراحت دادن گردن و سر بر روی پشت سری ایجاد می­نمایند. پشت سری قابل تنظیم برای زمان­های استراحت کردن و آرامش یافتن مفید است مثلاً هنگام پاسخ دادن به تلفن یا صرف عقب نشستن و یک استراحت کوتاه داشتن.

منبع: moblemanarc.com

منبع: اتاق
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1754

به "ویژگی هایی که یک جایگاه کارمندی ارگونومیک باید داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی هایی که یک جایگاه کارمندی ارگونومیک باید داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید