جزئیات توافق های اقتصادی ایران و ترکمنستان

به گزارش مجله فیروزی، وزیر راه و شهرسازی گفت که در نشست امروز و فردا در سه حوزه انرژی، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و بازرگانی مذاکرات و توافقاتی بین دو کشور ایران و ترکمنستان صورت خواهد گرفت.

جزئیات توافق های اقتصادی ایران و ترکمنستان

به گزارش خبرنگاران، رستم قاسمی در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این نشست در سه حوزه به توافق رسیدیم که یکی از آنها شامل حوزه انرژی یعنی گاز و برق است؛ چرا که در این زمینه با ترکمنستان روابط گسترده ای داریم و توسعه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: ترانزیت در حوزه ریلی، حمل و نقل زمینی و دریایی اهمیت بسیار زیادی دارد و معین کننده است و در صددیم روابطمان را در این زمینه ها با ترکمنستان توسعه دهیم؛ چرا که در گذشته به دلیل محدودیت های کرونایی کاهش پیدا کرده بود. همچنین در زمینه بنادر و حمل و نقل دریایی بحث هایی صورت گرفت که با توجه به ظرفیت هایی که در بنادر داریم مورد توجه طرفین واقع شده است.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شد که ترکمنستان در بنادر جنوبی ایران سرمایه گذاری کند و ما هم این کار را در بنادر آنها متقابلا انجام دهیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در این نشست مقرر شد تجارت و مبادلات تجاری دو کشور توسعه پیدا کند؛ چرا که ترکمنستان در راستا تجارت جهانی است و قرار شد از چین و هند به کشورهای بزرگی مانند ترکمنستان و از ترکمنستان به کشورهای شاقتصادی و روسیه متصل شویم که این مسئله مزیت بسیار بالایی برای دو کشور دارد.

وی افزود: افزایش سطح تجارت بین دو کشور نیز مورد توافق قرار گرفت. به عنوان مثال پیش از این نمایشگاه بزرگی در ترکمنستان برگزار می شد که در آن نمایشگاه به سرعت محصولات بسیاری فروخته می شد و بعضا حجم مبادلات پس از این رویداد به بیش از یک میلیارد دلار می رسید؛ بنابراین مقرر شد که این نمایشگاه دوباره از سر گرفته شود.

توسعه روابط و تجارت ایران و ترکمنستان؛ هدف مذاکرات دوجانبه

به گزارش خبرنگاران، رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: روابط دو کشور همواره در سطح بالایی بوده و درصددیم که سطح روابط و همکاری های دوجانبه را افزایش دهیم و از طریق این اجلاس می توانیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

وی افزود: هدف مان از این اجلاس تحکیم و توسعه روابط ایران و ترکمنستان در حوزه های انرژی، حمل ونقل، بازرگانی و... است که نمایندگان بلندپایه در همه حوزه های مرتبط در این اجلاس حضور دارند و با یکدیگر مذاکره و توافق خواهند کرد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: نفت و گاز اولویت اول این اجلاس است و حمل ونقل در اولویت دوم همکاری های دوجانبه واقع شده است که امیدواریم در این اجلاس دو روزه به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم. همچنین موضوع بازرگانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اطمینان کامل داریم که این مساله را با هدف توسعه تجارت و افزایش کمی و کیفی مبادلات تجاری پیش خواهیم برد.

به گفته مردوف، برق چهارمین موضوع و اولویت مذاکرات دو جانبه ایران و ترکمنستان بوده و آموزش، تکنولوژی و سلامت نیز موضوع دیگری است که با توجه به پتانسیل های خوبی که دو کشور در این زمینه دارند می تواند مساله مهمی باشد.

گفتنی است، شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از امروز تا 6 آبان ماه با حضور روسای کمیسیون های اقتصادی مشترک از جمله رستم قاسمی، وزیر راه و رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان در حال برگزاری است که مقرر شده امضای سند این اجلاس فردا در مراسم اختتامیه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1688

به "جزئیات توافق های اقتصادی ایران و ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات توافق های اقتصادی ایران و ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید