روز صدور فرمان مشروطیت 14 مرداد

به گزارش مجله فیروزی، تاریخچه روز صدور فرمان مشروطه

در سال 1285 هجری شمسی مردم به اوضاع داخلی کشور و عملکرد شاهان قاجار معترض بودند. ریشه این اعتراضات را می توان در مواردی مثل آشکار شدن فساد در دستگاه اداری، ولخرجی های شاهان و درباریان از خزانه دولت، سفرهای تفریحی مظفرالدین شاه به خارج از ایران، ظلم و زورگویی به مردم... مشاهده کرد. تمامی این ماجراها به همراه آگاهی بیشتر مردم از اخبار دنیا، انقلاب مشروطه را تشکیل داد.

روز صدور فرمان مشروطیت 14 مرداد

معنای واژه مشروطه چیست؟

واژه مشروطه همانطور که از ظاهر آن معلوم است از کلمه عربی شرط گرفته شده. می توان گفت که لغت مشروطه به معنی چیزی است که مشروط به شرطی باشد.

چرا روز صدور فرمان مشروطه اهمیت دارد؟

این انقلاب بی شک یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ ایران را رقم زد. زیرا در نهایت به دنبال این اتفاقات، مظفرالدین شاه قاجار در 14 مرداد، فرمان برقراری حکومت مشروطه و دو روز پس از آن دستور تشکیل اولین مجلس شورای ملی را صادر کرد. با اینکار در واقع قدرت حکومت از انحصار یک نفر خارج می شد. این مجلس دو روز در هفته در جلسه ای را در دارالخلافه که در میدان 15 خرداد امروزی است، تشکیل می دادند. طی این جلسات نمایندگانی با تایید شاه انتخاب شدند. در نهایت در هشتم دی سال 1285، نظامنامه سیاسی که در واقع اولین قانون اساسی ایران بود، معین شد. این قوانین 51 اصل داشتند و بر اساس قوانین اساسی کشورهای بلژیک، فرانسه و بلغارستان نوشته شده و به امضای شاه رسیده بودند. 10 روز پس از این ماجرا زدر 18 دی 1285 درگذشت.

اوضاع فرمان مشروطه پس از مرگ مظفرالدین شاه چگونه پیش رفت؟

بعد از مرگ مظفرالدین شاه محمد علی شاه به حکومت رسید که مخالف شدید مشروطه بود. از این رو وقتی اولین مجلس مشروطه 2 سال پس از آغاز در سال 1287 تشکیل شد، توسط نظامیان روس و به کمک حکومت محمد علی شاه به توپ بسته شد. بعد از این ماجرا فضای جامعه بسیار خفقان آور بود و بسکمک از افراد آزادی خواه، روحانیون، وزنامه نگاران واعدام شدند. در این گیر و دار جنگ اول جهانی نیز رخ داد. به سبب آن اوضاع داخلی ایران بیش از پیش بهم ریخت. در نهایت نهضت مشروطیت توسط ستارخان و باقرخان دو چهره مردمی و آزادخواه تبریز احیا شد. این افراد با ایستادگی و مقاومت در برابر نیروهای دولتی و ایجاد ارتباط با آزادی خواستار در شهرهای دیگر ایران و پایان با حمله به تهران و سقوط محمدعلی شاه این پیروزی را بدست آوردند.

در روز روز صدور فرمان مشروطیت این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • راجع به شخصیت و کارهای باقرخان و ستارخان مطالعه کنید.
  • از خانه مشروطه در شهرتبریز بازدید کنید یا راجع به آن بخوانید.
  • درباره تاثیرات مشروطه در تاریخ ایران بیشتر بخوانید.
منبع: دالاهو
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 142

به "روز صدور فرمان مشروطیت 14 مرداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز صدور فرمان مشروطیت 14 مرداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید