سه ویژگی متمایز تسهیلات مشارکت مدنی

به گزارش مجله فیروزی، رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن سه ویژگی متمایزکننده تسهیلات مشارکت مدنی این بانک در مقایسه با سایر بانک های اعطاکننده این نوع تسهیلات بخش مسکن را تشریح کرد.

سه ویژگی متمایز تسهیلات مشارکت مدنی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از هیبنا، حسین حیدری رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه سبد اعتباری این بانک هر ساله متناسب با شرایط بازار مسکن به روزرسانی و تقسیم بندی می گردد، گفت: بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال کشور در حوزه تامین اقتصادی بخش ساخت و ساز، سبد متنوعی از تسهیلات مسکن از حوزه ساخت و ساز تا خرید را پیش بینی و تدارک دیده است. یکی از تسهیلات مهم این سبد، تسهیلات مشارکت مدنی است که به سه دلیل از سایر تسهیلات اعطایی توسط سایر بانک ها متمایز می گردد.

وی دلیل نخست را شکل اجرایی دقیق آن توصیف کرد و اضافه کرد: تسهیلات مشارکت مدنی(ساخت) یکی از ابزارهایی است که در شرایط بانکداری کنونی، به شکل دقیق اجرا می گردد. به این معناکه تسهیلات اعطایی قطعا در همان حوزه هدف یعنی ساخت و ساز مورد مصرف قرار می گیرد این درحالی است که ممکن است یکسری دیگر از تسهیلات به عنوان مثال تسهیلات خرید کالا به طور کامل در محل و هدف معین شده مصرف نگردد.

وی دومین ویژگی مهم این نوع تسهیلات بانک مسکن را رعایت کامل قاعده مشارکت عنوان و اظهار کرد: در این حوزه، بانک مسکن پس از پیشرفت فیزیکی پروژه تا یک مرحله معین و پس از برآورد هزینه ها توسط کارشناس ارزیابی، با معین سهم مشارکت هر یک از طرفین در احداث پروژه مشارکت خواهد نمود. به این معنا که بانک مسکن برای اجرای واقعی مفهوم مشارکت، پذیرفته است که با رسیدن پروژه به پیشرفت فیزیکی مورد نظر(حداقل 20درصد)، باقی هزینه های اجرایی به صورت سهم برابر تا سقف معین میان متقاضی تسهیلات و بانک تامین گردد. در حالی سایر بانک ها به طور معمول زمانی به پروژه وارد می شوند که با آورده بانک، پروژه به اتمام رسد.

حیدری در عین حال سومین ویژگی مهم تسهیلات مشارکت مدنی را معین قیمت پایه واقعی در ابتدای هرسال جهت برآورد هزینه پروژه ها حتی الامکان متناسب با واقعیت های موجود در بازار ساخت و ساز دانست و توضیح داد: ممکن است متاثر از تورم ایجاد شده افزایش هزینه ساخت و ساز چشم گیر باشد اما بانک مسکن در ابتدای هر سال کوشش دارد در قالب یک تحقیق ،تحلیل و آنالیز کارشناسانه، قیمت پایه واقعی جهت معین هزینه ساخت و ساز هر مترمربع را برآورد کند. این در حالی است که معمولا گفته می گردد قیمت های پایه اعلامی از سوی شبکه بانکی پایین تر از واقعیت بازار است.

رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن در سرانجام تاکید نمود: سقف تسهیلات مشارکت مدنی برای امسال با هدف حمایت ساخت و سازهای حرفه ای و باکیفیت برای سازندگان حرفه ای در شهر تهران که در ساخت پروژه های ساختمانی خود از فناوری های نوین استفاده می نمایند معادل 250 میلیون تومان معین شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1054

به "سه ویژگی متمایز تسهیلات مشارکت مدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه ویژگی متمایز تسهیلات مشارکت مدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید