مرز هوایی چیست و چگونه معین می گردد؟

به گزارش مجله فیروزی، حتما تا به حال عبارت مرز هوایی بارها به گوش تان خورده است. در گذشته های دور، مرز تنها مختص به زمین بود و کشورها یکسری خطوط فرضی را برای نقشه کشیده و از این طریق هر کشور مرز خود را تعیین نموده و از مرز خود دفاع می کرد.

مرز هوایی چیست و چگونه معین می گردد؟

همین مسئله منجر به گسترش دیپلماسی شد و کشورها تمام کوشش خود را کردند تا در چارچوب مرزها با یکدیگر تعامل های گوناگونی داشته باشند. نکته بسیار مهم این است که با گسترش تکنولوژی مرزها محدود به مرزهای زمین نشده و رفته رفته شاهد به وجود آمدن مرزهای هوایی و دریایی نیز هستیم.

چرا که مرزهای زمینی دیگر کارآیی گذشته را نداشته و افراد به وسیله راه های دیگر مثل کشتی، زیر دریایی، هواپیما و… اقدام به عبور از مرزهای یکدیگر می کردند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به مرز هوایی انداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا مرز هوایی را به شما معرفی کنیم.

برای رزرو ارزان ترین بلیط هواپیما لحظه آخری اینجا کلیک کنید.

نحوه تعیین شدن مرز هوایی

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می گردد این است که مرز هوایی چگونه تعیین شده و دولت ها و کشورها چگونه مرزهای هوایی خود را ایجاد می نمایند. به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که مرز هوایی در واقع به موازات مرز زمینی یک کشور است و به واسطه مرز زمینی است که مرز هوایی معنا پیدا می نماید.

اگر بخواهیم توضیحاتی در این رابطه به شما ارائه دهیم باید گفت که فرض کنید که یک کشور در داخل مساحت مربعی قرار گرفته است و اضلاع مربع مرزهای زمینی آن کشور محسوب می گردد.

اگر به موازات این اضلاع ارتفاعی تا بی نهایت رسم کنید، بخش هایی که این ارتفاع به وجود آورد، مرزهای هوایی آن کشور را شامل می گردد.

در واقع به منظور عبور و مرور از هر مرزهای هوایی باید به همان قوانینی که در خصوص مرزهای زمینی وجود دارد پایبند بوده، این قوانین را رعایت نموده و به آن ها احترام بگذارید.

مسائل کنترل این مرزها

موضوع بسیار مهمی که باید بدانید این است که برخلاف مرز زمینی که کنترل آن بسیار راحت است و می توان آن را به شکل های مختلفی مدیریت کرد، مرزهای هوایی به دلیل قرارگیری در بالای سطح زمین شرایط کنترلی سختی دارند و به همین دلیل امروزه شاهد به وجود آمدن سیستم ها و رادارهای مختلفی هستیم که وظیفه آن ها مدیریت و کنترل خطوط و مرزهای هوایی است.

این رادارها با آنالیز رفت و آمدهای هوایی، داده ها و اطلاعات مختلف را آنالیز نموده و در صورت عبور و مرور یک وسیله ناشناس به صورت غیرقانونی به سرعت آن را به مراجع مربوطه اطلاع داده و شاهد برخورد قاطعانه با آن وسیله هستیم.

امروزه کشورها تمام کوشش خود را می نمایند تا مرزهای هوایی شان را به بهترین شکل ممکن امن نگه داشته و با استفاده از سیستم های به روز و پیشرفته آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایند.

این مسئله باعث شده تا تکنولوژی های مربوط به این حوزه اهمیت بسیار زیادی پیدا نموده و رفته رفته شاهد به وجود آمدن فناوری های جدید، تکنولوژی های نو و… در زمینه مدیریت مرزهای هوایی باشیم.

مرز هوایی تا کجا ادامه پیدا می نماید

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می گردد این است که مرزهای هوایی تا کجا ادامه پیدا نموده و تا چه ارتفاعی را شامل می گردد.

در رابطه با این مسئله قوانین مختلفی وضع شده و کشورهای گوناگون بر اساس قوانین خود از مرزهای هوای خود حفاظت می نمایند.

به عنوان مثال بر اساس قوانین کشور آمریکا، هر پرنده ای که در ارتفاع بیش از 8 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته باشد، جز وسایل فضایی به حساب آمده و در واقع عبور آن وسیله از مرز هوایی آمریکا باعث تخطی از قوانین نخواهد شد.

همچنین باید به این مسئله توجه داشته باشید که قوانین بین المللی در این زمینه تدوین شده است که بر اساس این قوانین به طور معمول ارتفاع بین 30 کیلومتری تا 160 کیلومتر از سطح زمین منطقه آزاد هوایی محسوب می گردد.

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است توسط افراد مطرح می گردد این است که علت این که ارتفاع 30 کیلومتری تا 160 کیلومتر و جز مناطق آزاد هوایی به حساب می آید چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که 30 کیلومتر در واقع بیشترین ارتفاعی است که اشیای نظیر بالگرد یا هلیکوپتر و هواپیما می توانند به آن ارتفاع بروند. ارتفاع بیش از این حد برای این وسایل غیر مجاز است، در نتیجه تا ارتفاع 30 کیلومتری از سطح زمین، مرزهای هوایی کشورها محسوب شده و پس از آن منطقه آزاد هوایی به حساب می آید.

همین قوانین است که باعث شده تا کشورهایی که اقدام به پرتاب ماهواره و یا شاتل های فضایی به هوا می نمایند، بتوانند از قوانین به نفع خود استفاده نموده و مسئله ای در رابطه با انجام پروژه های علمی نداشته باشند.

قوانین مهم در خصوص مرزهای هوایی

اگر بخواهیم چند قانون مهم در خصوص مرزهای هوایی را بیان نموده و به آن ها اشاره کنیم، باید گفت که هر نوع پرنده در صورتی که بدون مجوز وارد مرز هوایی گردد، به عنوان مهاجم شناخته شده و ناوگان هوایی آن کشور اجازه دارد تا پس از هشدار اقدام به انهدام آن وسیله کند.

همچنین باید به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید که کشورهایی که شهرها و ایالت خود مختار و یا فدرالی داشته باشند، مرزهای هوایی شامل این شهرها و ایالت ها نیز می گردد و در واقع قوانین خاص و مختلفی در این رابطه نوشته شده و وجود دارد.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد دارید تا بیشتر با مرز هوایی و قوانین مرتبط با آن آشنا شوید، کمیسیون ها و قوانین نوشته شده در خصوص این خطوط مرزی را مطالعه نموده و اطلاعات خود را به طرز چشمگیری در این زمینه افزایش دهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 1474

به "مرز هوایی چیست و چگونه معین می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز هوایی چیست و چگونه معین می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید