مشاور امنیت ملی آمریکا: دنیا در برابر کمپ های اویغورها سکوت نموده است

به گزارش مجله فیروزی، مشاور امنیت ملی جدید آمریکا از سکوت دنیا در قبال محاصره بیش از یک میلیون مسلمان در کمپ های آموزشی چین انتقاد نموده و انفعال جامعه بین الملل در برابر این موضوع را به نفوذ مالی چین ربط داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا: دنیا در برابر کمپ های اویغورها سکوت نموده است

به گزارش خبرنگاران، به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین این سوال را عنوان نمود که اگر پکن سرکوبی به سبک تیانانمن را در مورد اعتراضات حامی دموکراسی هنگ کنگ پیاده کند، آیا رهبران دنیا به پا خواهند خاست؟

اوبراین در جریان نشستی با خبرنگاران گفت: دنیایان کجا هستند؟ ما یک میلیون تن در کمپ های بازداشت مسلمانان اویغور داریم. من از موزه نسل کشی در روآندا دیدن نموده ام. شما دائما می شنوید که این مساله دیگر قرار نیست رخ دهد اما باز هم کمپ های آموزشی وجود دارند که بیش از یک میلیون تن در آنها حضور دارند.

وی اضافه کرد: عدم انتقاد از این مساله سوال برانگیز و تعجب آور است.

برآورد می گردد که چین بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در مراکز آموزشی شبیه به زندان محبوس نموده است. موضوع این مراکز نسبت به محدودیت های شدید سفر و شبکه گسترده نظارت دولتی که به تکنولوژی شناسایی چهره مجهز است، در اولویت قرار گرفته است.

این در حالی است که چین وقوع هر گونه بدرفتاری در این مراکز را رد نموده و آنها را به عنوان مدارسی با هدف ارائه مهارت های عملی و مبارزه با افراط گرایی توصیف نموده است.

چین و آمریکا در یک جنگ تجاری دوطرفه گرفتار شده اند به طوری که واشنگتن سال گذشته تعرفه هایی را بر واردات کالاهای چینی به ارزش میلیاردها دلار اعمال کرد و پکن نیز در تعرفه های تلافی جویانه ای را بر واردات کالاهای آمریکایی اعمال کرد.

اوبراین گفت: تحقق توافق تجاری اولیه با چین تا خاتمه امسال میلادی احتمال دارد اما آمریکا یک توافق بد را نخواهد پذیرفت و اتفاقات هنگ کنگ را نیز نادیده نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به نگرانی های نظارتی، متحدان آمریکا باید پیش از اینکه اجازه ورود هوآوی، غول تکنولوژی چینی به نسل بعدی شبکه های ارتباطی شان را بدهند، خوب بیندیشند.

اوبراین در ادامه گفت: آنچه چینی ها انجام می دهند این است که فیس بوک و گوگل را همچون بازی بچگانه جلوه می دهند تا بتوانند اطلاعات مردم را جمع آوری نمایند. به نظر شما هنگامی که آنها اطلاعات کامل تمامی زنان، مردان و بچه ها کشور شما را جمع آوری کردند، قرار است از آنها چطور استفاده نمایند؟

این در حالی است که شرکت هوآوی هنوز در این رابطه هیچ اظهار نظری ننموده است.

دالکان عیسی، رئیس کنگره اویغورهای دنیا در جریان این نشست گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شخصا و به صورت علنی به موضوع این کمپ ها نپرداخته است. مادر من اخیرا در یکی از این کمپ ها جان باخت.

اوبراین در پاسخ گفت: دولت ترامپ بسیار صریح از این موضوع انتقاد نموده است. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یکی از مقامات دولت ترامپ است که بدرفتاری چین با مسلمانان اویغور را مطرح نموده و به عنوان مثال در یکی از سخنرانی هایش در ماه گذشته این موضوع را نقض آزادی مذهبی دانست.

اوبراین از گفتن اینکه اگر در هنگ کنگ سرکوبی همانند سرکوب مخالفان در میدان تیانانمن در سال 1989 میلادی رخ بدهد، آمریکا چه اقدامی انجام خواهد داد، امتناع کرد. در حال حاضر بیش از 100 هزار آمریکایی و بیش از 300 هزار کانادایی در هنگ کنگ زندگی می نمایند.

وی گفت: نمی خواهم درباره اینکه آمریکا چه کارهایی می نماید و چه کارهایی نمی نماید و اینکه از چه ابزاری استفاده خواهد نمود، صحبت کنم. اما بسیاری از کشورهای دنیا و بسیاری از متحدان ما شدیدا تمایل دارند تا رویدادهای میدان تیانانمن را فراموش نمایند و به تجارت و کسب و کار با چین بپردازند.

اوبراین چهارمین فرد در دو سال اخیر است که برای پست مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mfiroozi.ir شناسه مطلب: 728

به "مشاور امنیت ملی آمریکا: دنیا در برابر کمپ های اویغورها سکوت نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاور امنیت ملی آمریکا: دنیا در برابر کمپ های اویغورها سکوت نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید